„Pirminiai tyrimo rezultatai liudija, kad sistemos „Buk“ raketa buvo paleista iš miesto tipo gyvenvietės Snižnės (Donecko srityje) rajono, kontroliuojamo teroristų. Praktiškai mes žinome tikslią paleidimo vietą, tačiau jos neatskleidžiame dėl tyrimo priežasčių. Dabar mes imamės žygių, kad patektume tiesiai į paleidimo vietą ir gautume įrodymų, bet ten dabar kovos veiksmai“, – V.Naida sakė per spaudos konferenciją.
Pasak jo, raketą paleido Rusijos kariuomenės specialistai, priklausę teroristo „Minior“ (Minuotojo) grupei, o teroro atakai tiesiogiai vadovavo Igoris Bezleris, žinomas slapyvardžiu „Bes“ („Velnias“).
„Rusija privalo pateikti mums asmenų, įvykdžiusių raketos paleidimą, vardus. Mes reikalaujame suteikti mums galimybę apklausti šio ekipažo narius, rusų kariškius, kurie atliko raketos paleidimą“, – pabrėžė V.Naida.
Jis tvirtino, kad raketai paleisti reikėjo ne mažiau kaip trijų žmonių.
„Mes žinome, kad su šia sistema atvyko trys Rusijos kariškiai“, – sakė jis ir pridūrė kad penktadienio rytą ši sistema paliko Ukrainos teritoriją per Luhansko sritį Rusijos gyvenvietės Verchneje Orechovo link.
Pasak jo, užfiksuota, kaip sieną kirto du vilkikai, viename jų buvo pakrauta sistema „Buk“ su keturiomis raketomis, o kitame – su trimis raketomis, „tai yra, viena raketa panaudota“.
„Mes tiksliai žinome, kad šios sistemos ekipažo nariai buvo Rusijos piliečiai“, – tęsė jis.
„Mes tiksliai žinome kad Rusija mėgina paslėpti savo dalyvavimo teroro akte Ukrainos danguje įrodymus“, – sakė V.Naida.
Anot jo, dabar tarptautinė bendruomenė turi pareikalauti iš Rusijos, kad atsakytų į klausimą, kaip Rusija prisidės prieš teroro akto tyrimo.
V.Naida pabrėžė, kad UST mainosi savo įrodymų baze su visomis suinteresuotomis šalimis, pavyzdžiui, glaudžiai bendradarbiauja su FTB (JAV Federaliniu tyrimų biuru).
Pasak jo, specialiosios tarnybos neabejoja, kad kovotojai žinojo, jog paleido raketą į lėktuvą, kuris skrido daugiau kaip 10 tūkst. metrų aukštyje.
UST atstovas sakė, kad iškarto po lainerio sudužimo kovotojai mėgino paslėpti žuvusiųjų kūnus, mėgino pakrauti juos į sunkvežimius ir išvežti.
„Tačiau pamatę, kad jų daug, atsisakė tokio ketinimo“, – pažymėjo V.Naida.
Ukrainiečiai nežino kur yra juodosios lainerio dėžės
(papildyta 14 val. 26 min.) Vienas Ukrainos vyriausybės pareigūnas šeštadienį pareiškė, kad prorusiškų separatistų kontroliuojamame šalies rytiniame regione sudužusio Malaizijos keleivinio lėktuvo juodosios dėžės nebuvo perduotos Kijevui ir kad jis neturi jokios informacijos apie tų įrenginių likimą.
Atkartodamas Kijevo poziciją, kad paliaubos su separatistais gali būti paskelbtos tik tuomet, kai sukilėliai sudės ginklus, grąžins vyriausybei valstybės sienos kontrolę ir leis tarptautiniams stebėtojams vertinti padėtį, Nacionalinio saugumo ir gynybos tarybos (NSGK) atstovas Andrijus Lysenka sakė per spaudos konferenciją: „Ukrainos pusė negavo nė vienos juodosios dėžės. Tai oficiali informacija. Mes nė vienos jų neturime.“
A.Lysenka pridūrė, kad sukilėliai neperduoda Kijevo vyriausybės pareigūnams jokių daiktinių įrodymų arba žuvusiųjų palaikų iš katastrofos vietos..
Rusija iš Ukrainos pareikalavo atsako
(papildyta 14 val. 16 min.) Rusija šeštadienį neigė pareiškimus apie jos numanomą ryšį su oro bendrovės „Malaysia Airlines“ lėktuvo katastrofa prorusiškų sukilėlių kontroliuojamame rytų Ukrainos regione ir kėlė prielaidą, kad dėl tos tragedijos gali būti atsakinga Kijevo vyriausybė.
Ketvirtadienį įvykusi keleivinio lainerio „Boeing 777“ katastrofa, per kurią žuvo visi 298 juo skridę žmonės, sukrėtė pasaulį ir išprovokavo įnirtingus tarpusavio kaltinimus tarp Maskvos ir Kijevo.
Rusijos gynybos ministro pavaduotojas Anatolijus Antonovas šeštadienį per nacionalinę televiziją uždavė dešimt „paprastų“ klausimų Ukrainos vyriausybei, kurie, anot jo, yra esminiai, siekiant išsiaiškinti, kas numušė Malaizijos lėktuvą.
„Atsakymai į šiuos klausimus leistų mums visiems – ne vien Rusijoje, bet ir Vakarų valstybėse ir Rytuose, tai yra Azijoje – pamėginti rasti atsakymą į pagrindinė klausimą: kas įvyko padangėje virš Ukrainos ir ką reikia padaryti, kad tai nebepasikartotų“, – sakė A.Antonovas.
Pasak jo, Kijevas turėtų paskelbti informaciją apie zenitinių raketų kompleksų „Buk“ numanomą naudojimą rytų Ukrainoje ir paaiškinti, kodėl jie buvo naudojami, jeigu separatistų pajėgos neturi aviacijos.
Rusijos gynybos ministerija penktadienį teigė, kad Ukrainos „Buk“ kompleksų, pajėgių numušti 10 km aukštyje skridusį lainerį, radiolokatorių signalai buvo užfiksuoti Rusijos kariškių katastrofos dieną.
A.Antonovas pridūrė, kad Ukrainos ginkluotosios pajėgos turėtų leisti tarptautiniams ekspertams prieiti prie dokumentų, susijusių su šalies turimomis raketomis „oras–oras“ ir „žemė–oras“.
Ministro pavaduotojas taip pat kėlė klausimą, kodėl Ukrainos oro dispečeriai leido keleiviniam lėktuvui nukrypti į šiaurę, virš konflikto zonos.
Tiek Rusijos, tiek Ukrainos pajėgos turi įvairių modifikacijų „žemė–oras“ raketų kompleksų „Buk“, kurių ataka, kaip manoma, yra labiausiai tikėtina Malaizijos lėktuvo sudužimo priežastis.
Prorusiški separatistai naikina pėdsakus
(papildyta 12 val. 42) Ukrainos vyriausybė apkaltino rytiniame šalies regione veikiančius prorusiškus sukilėlius, kad šie mėgina naikinti įrodymus Malaizijos keleivinio lainerio sudužimo vietoje ir išvežė iš ten 38 žmonių palaikus.
„Ukrainos vyriausybė oficialiai skelbia: teroristai, palaikomi Rusijos, mėgina naikinti šio tarptautinio nusikaltimo įrodymus, – sakoma vyriausybės pranešime. – Kreipiamės į tarptautinę bendruomenę ir raginame įpareigoti Rusiją atšaukti savo teroristus bei suteikti galimybė Ukrainos ir tarptautiniams ekspertams atlikti visapusišką tragedijos aplinkybių tyrimą.“
„Kaip rodo vyriausybės duomenys, teroristai išvežė 38 kūnus į lavoninę (rytiniame) Donecko“ mieste, sakoma pranešime, kuriame taip pat nurodoma, kad tų palaikų skrodimą savavališkai ketina atlikti specialistai, kalbantys su „aiškiu rusišku akcentu“.
Taip pat sakoma, kad sukilėliai „ieško didelių gabaritų krovinių transporto, kad išvežtų lėktuvo nuolaužas į Rusijos teritoriją“.
Rusijos bandymas išsisukti nuo nepatogių klausimų suerzino Australiją
(papildyta 11 val. 11min.) Australijos premjeras Tony Abbottas (Tonis Ebotas) šeštadienį pareiškė, kad Rusijai „nepavyks nusiplauti rankų“, siekiant išvengti atsakomybės dėl oro bendrovės „Malaysia Airlines“ lainerio katastrofos Ukrainoje; šalyje vėliavos nuleistos iki pusės stiebo, gedima žuvusių australų.
Lėktuvas, kuriame buvo 298 žmonės, tarp kurių ir 28 australai, ketvirtadienį nukrito sukilėlių kontroliuojame rytų Ukrainos regione; JAV pareigūnai nurodė, kad laineris veikiausiai buvo numuštas raketa „žemė–oras“.
T.Abbottas penktadienį pabrėžė, kad ta katastrofa yra nusikaltimas, o ne nelaimingas atsitikimas, o po pokalbio telefonu su Maskvos ambasadoriumi peikė „itin nepatenkinamą“ Rusijos pirmąjį atsaką.
Šeštadienį premjeras gynė savo komentarus apie įtarimą dėl Rusijos prisidėjimo prie šios katastrofos, sakydamas, kad jo žodžiai „labai atitinka“ JAV prezidento Baracko Obamos (Barako Obamos) pareiškimus.
T.Abbottas sakė, kad visi turimi įrodymai rodo, jog laineris buvo numuštas iš teritorijos, kontroliuojamos Rusijos palaikomų separatistų ir naudojant ginkluotę, kurią sukilėliams veikiausiai parūpino Rusija.
„Australija labai prastai vertina šalis, kurios prisideda prie australų žudymo – kaip ir galite tikėtis“, – jis sakė Sidnėjuje, pridūręs, kad kalbėjosi su Ukrainos prezidentu Petro Porošenka, tačiau nebendravo su Rusijos vadovu Vladimiru Putinu.
„Mintis, kad Rusija gali nusiplauti rankas, kad išvengtų savo atsakomybės, nes tai esą nutiko Ukrainos oro erdvėje, tiesiog neatlaiko rimtos kritikos“, – pabrėžė Australijos lyderis.
Tuo tarpu užsienio reikalų ministrė Julie Bishop (Džuli Bišop) sakė nacionaliniam transliuotojui „Australian Broadcasting Corporation“, kad Rusijos URM pareigūnai atsisakė kalbėtis su ja apie tą katastrofą, pažymėdama, jog toks elgesys yra „neįprastas“.
Diplomatijos vadovė sakė iš pradžių mėginusi susisiekti su Rusijos užsienio reikalų ministru Sergejumi Lavrovu, tačiau jai buvo atsakyta, kad jis atostogauja.
„Tuomet paprašiau pokalbio su ministro pavaduotoju arba viceministru, tačiau man atsakyta, kad negalėsiu kalbėtis su niekuo iš Užsienio reikalų ministerijos Maskvoje“, – pridūrė ji.
Jungtinių Tautų (JT) Saugumo Tarybos narės penktadienį pareikalavo atlikti nuodugnų nepriklausomą Malaizijos lainerio katastrofos tyrimą, o J.Bishop paragino Rusiją palaikyti spartų tyrimą.
„Mums reikalingas neatidėliotinas skubus tarptautinis tyrimas“, – sakė ji.
J.Bishop vėliau šeštadienį išvyks į Niujorką, ketindama raginti Jungtines Tautas siekti, kad būtų atliktas išsamus tarptautinis katastrofos tyrimas, užtikrinant galimybę ištirti nelaimės vietą, lėktuvo nuolaužas, juodąsias dėžes ir apklausti visus tikėtinus liudininkus.
T.Abbottas nurodė nuleisti vėliavas iki pusės stiebo visoje šalyje, pagerbiant žuvusiuosius, taip pat jų šeimos narius ir draugus, kuriems sunku susitaikyti su šios tragedijos mastu.
Sudužusiu lėktuvus skrido tik 6 pasaulinės AIDS konferencijos dalyviai
Tarptautinės AIDS draugijos prezidentė Francoise Barre-Sinoussi (Fransuaz Barė-Sinusi) šeštadienį sakė, kad Malaizijos lėktuve, sudužusiame rytų Ukrainoje, buvo tik šeši jos kolegos, vykę į pasaulinę konferenciją Melburne, o ne 100, kaip anksčiau skelbė žiniasklaida.
„Skaičius, kurį patvirtinome per savo kontaktus su institucijomis Australijoje, Malaizijoje, taip pat su Olandijos valdžia, yra šeši žmonės. Galbūt šiek tiek daugiau, tačiau ne tiek, kiek buvo paskelbta“, – aiškino ji.
Australijos laikraščiai penktadienį pranešė, kad apie 100 medicinos tyrėjų, mokslininkų ir aktyvistų skrido oro bendrovės „Malaysia Airlines“ reiso MH17 laineriu, kuris ketvirtadienį sudužo pakeliui iš Amsterdamo į Kvala Lumpūrą.
Žuvo visi 298 tame lėktuve buvę žmonės; JAV pareigūnai kaltina ginkluotus Ukrainos sukilėlius, kad šie numušė lainerį raketa.
Jungtinių Tautų (JT) agentūros UNAIDS vykdomasis direktorius Michelis Sidibe (Mišelis Sidibė) socialiniame tinkle „Twitter“ parašė, kad tuo lėktuvu skrido „daug“ delegatų, ketinusių dalyvauti 20-ojoje tarptautinėje AIDS konferencijoje.
Tarp patvirtintų aukų buvo iškilus Nyderlandų tyrėjas Joep Lange (Jupas Langė), buvęs Tarptautinės AIDS draugijos prezidentas, pirmasis organizavęs pigių vaistų nuo retrovirusų platinimą neturtingiems pacientams.
Pareigūnai sakė, kad lėktuve taip pat buvo judėjimo „STOPAIDSNOW“ aktyvistas Pimas de Kuijeris (Pimas de Kejeris), nevyriausybinės organizacijos „AIDS Action Europe“ direktorė Lucie van Mens (Liusi van Mens) ir jos kolegė Maria Adriana de Schutter (Marija Adriana de Schuter).
Per šią katastrofą taip pat žuvo Pasaulinės sveikatos organizacijos (PSO) pareigūnas Glennas Thomas (Glenas Tomas) ir Amsterdamo pasaulinės sveikatos apsaugos ir plėtros instituto darbuotoja Jacqueline van Tongeren (Žaklin van Tongeren).
Papildyta (10 val. 50 min.) Ukraina ir separatistai susitarė dėl saugumo zonos aplink Malaizijos lėktuvo katastrofos vietą
Ukraina ir prorusiški separatistai susitarė suformuoti saugumo zoną šalies rytuose aplink teritoriją, kurioje nukrito tikriausiai numuštas Malaizijos lėktuvas, pranešė šeštadienį Ukrainos saugumo tarnyba.
Tarptautiniu būdu tarpininkautos derybos „baigėsi sutarimu suformuoti 20 kilometrų saugumo zoną, kad Ukraina galėtų atlikti svarbiausią darbą – identifikuoti kūnus ir perduoti juos giminėms“, – sakė Ukrainos saugumo tarnybos vadovas Valentynas Nalyvaičenka.
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.