Mįslių dėl užgrobto krovininio laivo „Arctic Sea“, kuris, kaip įtariama, gabeno į Iraną slaptą rusiškų ginklų siuntą, vakar tik padaugėjo, kai paaiškėjo, kad laivas, priešingai nei teigė Kremlius, plaukia ne į Rusijos uostą, o suka ratus apie Kanarų salas.
Prieš mėnesį Rusijos laivyno nuo Baltijos „piratų“ išvaduotas laivas, Maskvos teigimu, turėjo plaukti į Juodosios jūros Novorosijsko uostą. Tačiau šiandien laivas turėtų prisišvartuoti Las Palmo uoste. Ten „Arctic Sea“ bus perduotas pareigūnams iš Maltos. Būtent šioje šalyje yra registruotas laivas. Laivo savininkė Suomijos kompanija „Solchart“ teigia, kad jai neleidžiama nei patekti į laivą, nei susisiekti su įgula. Vienas „Solchart“ vadovų Viktoras Matvejevas teigia, kad įgulai buvo grasinama, o pačią kompaniją bandoma nuvaryti į bankrotą.
„Klausimų, į kuriuos negauname atsakykų, skaičius auga kiekvieną dieną“ - teigia V. Matvejevas „Solchart“ internetinėje svetainėje. Jo teigimu, laivas visą laiką iki šiol buvo laikomas tarptautiniuose vandenyse netoli Gran Kanarijos.
Sprendimas laikyti laivą tarptautiniuose vandenyse, kur jo nepasiektų budri visuomenės akis, tik dar labiau padidina įtarimus, kad „Arctic Sea“ gabeno slaptą ginklų siuntą. Be to, dabar skelbiama, kad „Arctic Sea“ laivą tempia vilkikas, o pačiam laivui reikalingas remontas. Apie jokius laivo pažeidimus per „Arctic Sea“ išvadavimo operaciją pranešta nebuvo.
Galiausiai vieno suimto įtariamo pagrobėjo advokatas vakar pareiškė, kad Rusija su juo klientu bando susitarti, kad šis pripažintų savo kaltę. Advokatas teigia, kad tokiu atveju, jei nepavyks įrodyti tariamų pagrobėjų kaltės, tai Rusijai pati bus laikoma laivo užgrobėja.
„Jei Rusijos Federacija pripažins, kad įtariamieji yra nekalti, šalis užsitrauks atsakomybę remiantis jūrine teise. Jei šalis užgrobė laivą, kuris nebuvo piratų laivas, tai yra tarptautinis skandalas. Tai beveik karas“ - teigė teisininkas.
Internetinio jūrininkystės žurnalo redaktorius Michailas Voitenko pirmasis suabejojo tariama laivo užgrobimo istorija ir vėliau dėl gautų grasinimų turėjo bėgti iš Rusijos. „Vienintelis dalykas, dėl kurio esu tikras, yra tai, kad laivo piratai neužgrobė“ - kalbėjo dabar Tailande prisiglaudęs vyras.
„Yra akivaizdu, kad laivu buvo gabenamas krovinys, kurio niekas nemėgo. Jie užgrobė laivą ir atsikratė jo krovinio arba surinko duomenis apie krovinį ir perdavė tuos duomenis Rusijai“ - teigė M. Voitenko. Pastaruoju metu vis garsiau kalbama, kad laivą buvo užgrobę ne piratai, o Izraelio žvalgyba.
Tyrėjai oficialiai teigia, kad laive nerado nieko kito išskyrus 1,7 mln. dolerių vertės medienos krovinį, kuris turėjo būti pristatytas į Alžyrą. „Arctic Sea“ iš Suomijos išplaukė liepos 22 dieną ir, kaip skelbiama oficialiai, po dviejų dienų buvo užgrobtas Švedijos teritoriniuose vandenyse.
Laivas „išlaisvintas“ tik rugpjūčio 16 dieną netoli Vakarų Afrikos krantų. Laivas nuo kurso buvo nukrypęs daugiau nei 3 tūkst. kilometrų. Rusija vėliau pripažino, kad visą tą laiką sekė „Arctic Sea“.