Avialinijos turėtų likti ES apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemoje (ETS) ir laikytis apsaugos nuo subsidijavimo taisyklių, kad Britanija netaptų „anglies dvideginio rojumi“, sakoma Briuselyje įsikūrusios grupės „Transport and Environment“ (T&E) ataskaitoje, su kuria susipažino naujienų agentūra AFP.
Ši grupė buvo kelis kartus susitikusi su ES derybininku dėl „Brexit“ Michaelio Bernier (Mišelio Bernjė) darbo grupe ir įspėjo, kad be šio susitarimo Britanijos lėktuvai galbūt jau kitą dieną po JK išstojimo nebegalėtų leistis Europos oro uostuose.
„Londonui mėginant išspręsti ateities santykius su ES, jam turėtų būti leista palikti galioti dabartinę prieigą prie Europos aviacijos rinkos, sutikus išlaikyti ES taisykles, kuriomis siekiama apriboti skrydžių poveikį aplinkai“, – sakė „T&E“ juridinė analitikė ir ataskaitos autorė Kristina Wittkopp (Kristina Vitkop).
Šis dokumentas buvo paskelbtas likus dienai iki Europos Sąjungos viršūnių susirinkimo. Manoma, kad per jį bloko lyderiai patvirtins sprendimą pradėti derybų dėl ateities santykių su Britanija, įskaitant prekybos ryšius, naują etapą.
„T&E“ sako, kad Britanija turėtų pasilikti Europos bendrojoje aviacijos erdvėje, leidžiančioje ES valstybių ir kai kurių kaimyninių šalių lėktuvams naudotis viso bloko oro uostais, net jeigu Londonui dėl to tektų apriboti savo ambicijas išsivaduoti nuo Bendrijos įstatymų.
Britų „Brexit“ ministras Davidas Davisas (Deividas Deivisas) sekmadienį sakė Britanijai norįs susitarimo, panašaus į galiojantį tarp ES ir Kanados ir apimantį „atskiras specialias sąlygas“ kai kuriems sektoriams, tarp jų aviacijos.
Būdami bendrojoje aviacijos erdvėje Britanijos oro vežėjai klestėjo, o pigių skrydžių bendrovė „EasyJet“ konkuravo su šalies flagmane „British Airways“.
Jeigu atsidurtų už šios erdvės ribų, Britanijos aviacijos sektorius gali būti priverstas steigti naujas bazes ES teritorijoje. Be „Brexit“ susitarimo šalies lėktuvai apskritai negalėtų skraidyti į Bendriją.
„Anglies dvideginio rojus“
„T&E“ nuomone, jeigu Britanija norės likti bendroje aviacijos erdvėje, viena iš ES sąlygų turėtų būti, kad Londonas taip pat dalyvautų ETS, kurios tikslas – sumažinti visuotinio atšilimo poveikį.
Pagal šią sistemą, anglies dvideginį išmetančios įmonės perka taršos leidimus ir tokiu būdu kompensuoja savo neigiamą poveikį.
Dabartinis tarifas yra apie septyni eurai už toną anglies dvideginio; surinktos lėšos naudojamas finansuoti kovos su klimato pokyčiais priemones.
„Bet kokiu („Brexit“) susitarimu privalu užtikrinti, kad JK nepasitrauktų iš ETS, kad avialinijos skrydžiams tarp JK ir Europos toliau būtų įpareigotos pirkti (taršos) leidimus“, – rašoma ataskaitoje.
Britanijoje taip pat turėtų likti galioti ES valstybės paramos taisyklės, užkertančios kelią vyriausybėms teikti subsidijas kompanijoms, nes finansinė parama Britanijos oro uostams ir avialinijoms „iškraipytų konkurenciją, padidintų skrydžių skaičių ir tokiu būdu darytų neigiamą poveikį aplinkai“.
„Siekiant neleisti Britanijai po „Brexit“ tapti „anglies dvideginio rojumi“ aviacijos sektoriuje, svarbu, kad ES valstybės paramos taisyklės toliau galiotų JK“, – rašoma ataskaitoje.
Savo ataskaitoje „T&E“ taip pat nurodo, kad Britanija turėtų likti įnašus mokančia, bet balso teisės neturinčia nare Europos aviacijos saugumo agentūroje, nustatančioje saugumo ir priežiūros standartus visoje ES.