Prognozuojama, jog šiemet pasaulyje kruizų skaičius, palyginti su praėjusiais metais, didės net 14 proc. - jau išpirkti visi bilietai. Kainos liko tokios pačios, tačiau bus siūloma daugiau paslaugų. Į Klaipėdą kruiziniai laivai taip pat atplauks daugiau kartų nei pernai.
Kruiziniai laivai per šį sezoną į Klaipėdą atplauks ne 63 kartus, kaip buvo skelbiama, bet 54. Mat vienas ispanų laivas, ketinęs užsukti 9 kartus, atšaukė savo registraciją, nes jis nebeplauks į Baltijos jūrą. Kruizinės linijos savo laivų užsukimus į uostus paprastai numato dvejiems metams į priekį. Pernai į Lietuvos uostą kruiziniai laivai atplaukė 47 kartus. Tikimasi, kad turistų skaičius bus toks pat kaip pernai - apie 35 tūkst. - arba šiek tiek didesnis, nes net 18 kartų užsuks didesni laivai.
Lietuvos uostamiesčio kruizinio verslo atstovai šiemet tikisi gero oro ir viliasi, kad bent jau iki birželio 1 d. pasukamasis tiltelis bus restauruotas ir grąžintas atgal. Antraip net sunku įsivaizduoti, ką reikės daryti su turistais, kurie negalės patogiai patekti į miestą.
Šiemet daugiausia į Klaipėdą atplauks vokiečių turistų. Amerikiečių bus mažiau. Pastaruoju metu jie renkasi keliones arčiau namų. Bus ir ispanų, ir britų.
Baltija - perspektyvus regionas
Lietuvos delegacijos atstovai, neseniai grįžę iš kovo 16-19 d. Majamyje (JAV) vykusios 25-osios pasaulinės kruizų parodos ir konferencijos "Seatrade Cruise Shipping Convention 2009", dalijosi įspūdžiais.
Pasaulinėje kruizų konferencijoje buvo kalbama apie tai, kad kruizinė industrija pasmerkta išgyventi sunkmetį, o jam pasibaigus ji bus dar stipresnė. Manoma, kad pensininkai ir dirbantys žmonės vis tiek keliaus. Prie to dar prisideda ir tai, kad bankai nebemoka didelių palūkanų, žmonėms neapsimoka juose laikyti pinigų ir taupyti.
Pernai buvo pastatyti 7, šiemet turėtų būti pastatyta 14 , o 2010-2012 m. - 27 nauji kruiziniai laivai. Daugiausia Majamyje buvo kalbama apie statomą laivą "Oasis of the Seas", kuriuo galės keliauti 5400 kruizinių keleivių, kartu su įgula - net 8000 žmonių.
1980-2008 m. kasmet kruizų augimas sudaro 7,4 proc., laivų užimtumas - 104 proc. Patys populiariausi ir toliau išliks Karibų bei Viduržemio jūrų regionai. Tarp perspektyviausių paminėtas ir Baltijos jūros regionas, nauji kraštai - Azija, Jungtiniai Arabų Emyratai (Dubajus), Aliaska.
Majamyje susirinkę kruizinio verslo atstovai kalbėjo ir apie tai, jog šių dienų ekonominio nuosmukio akivaizdoje reikia plėsti kruizinio sektoriaus paslaugų spektrą ir kelti kokybę nedidinant kainos. Šių metų kruizų turistas apibūdintas kaip taupantis pinigus ir keliaujantis tik ypač palankiomis sąlygomis.
Pasaulis turi žinoti
Šiemet parodos Majamyje plotas buvo didesnis nei pernai - daugiau kaip 15 000 kv. m. Pristatyta apie 1000 eksponentų iš viso pasaulio. Pasak VšĮ Klaipėdos turizmo ir kultūros informacijos centro direktorės Romenos Savickienės, parodoje dalyvavo visos šalys, ir bankrutuojančios Islandijos, ir Latvijos, ir Estijos, ir Lenkijos atstovai. Ir krizė Majamyje nebuvo juntama. Galbūt prie stendų vyko kiek mažiau koncertų. Direktorės manymu, Lietuva negali prarasti šios pozicijos, nepaisant ekonominės situacijos. Pasaulis turi žinoti, kad Klaipėdos uoste priimami kruiziniai laivai.
Lietuvos kruizinis stendas tradiciškai buvo Europos kruizų asociacijos gatvėje. Lankytojams buvo siūloma paragauti lietuviško šakočio kaip vestuvinio pyrago.
Majamyje kruizinių linijų atstovai informuoti, kad siekiant skatinti kruizinę laivybą Klaipėdos uoste nuo praėjusių metų taikoma sumažinta rinkliavų kruiziniams laineriams sistema: 3 kartus užsukantiems laivams - 25 proc., o 7 kartus - 50 proc. nuolaida. Beje, Klaipėdos uostas vienintelis iš Europos kruizų asociacijos Baltijos uostų ėmėsi tokios iniciatyvos.
Kadangi Majamyje vyko ir superjachtų savininkų simpoziumas, nemažai žmonių atėję prie Lietuvos stendo domėjosi Klaipėdoje finišuosiančia didžiųjų burlaivių regata "The Tall Ship's Races". Vykstant šiam renginiu į Klaipėdos uostą atplauks tik vienas kruizinis laivas.
Atsiranda naujų linijų
Kruizinės linijos "Royal Caribbean International" atstovai taip ir neatsakė parodoje į Lietuvos atstovų klausimą, kodėl į Klaipėdą nebeužsuka laivai "Constellation" ir "Sentury", tačiau jie pažadėjo, kad šiemet rimtai svarstys Klaipėdos uosto, kaip potencialaus turizmo traukos centro, klausimą.
Ko gero, taip atsitiko todėl, kad šie laivai atplukdo, sakykime, apie 2 tūkstančius turistų, tūkstantis jų išvyksta į ekskursijas, o likusieji neturi ką veikti. Į vieną Prancūzijos uostą kruizinis laivas nebeplaukia todėl, kad nepaisant organizuojamų fantastiškų ekskursijų krante, likusieji laive turistai neturėjo ką veikti. Suprantama, jeigu labai daug turistų norėtų pamatyti Lietuvą, linijos laivai būtinai užsuktų į Klaipėdą.
Galimybę nukreipti savo laivus į Klaipėdą ketina svarstyti ir linijos "SeaBourn Cruise Line", garsėjančios prabangiais kruizais, atstovai. Jų laivas Baltijos jūroje pasirenka tik vieną uostą ir pageidauja naujų uostų. Beje, kadangi kruizai tampa prieinami vidutines pajamas turintiems keleiviams, kruizų organizatoriai sunkmečiu vėl atsigręžia į turtingųjų keleivių poreikius. Konferencijoje diskutuota apie ypač prabangių kruizų turtingiems keleiviams organizavimą.
Vienos kruizinės linijos nebesiunčia savo laivų į Lietuvos uostą, tačiau jame atsiranda naujų linijų. Pavyzdžiui, šiemet pirmą kartą į Klaipėdos uostą atplauks kruizinės linijos "Princess Cruises" laivas "Tahitian Princess".
Triskart labiau
Beje, pačiuose laivuose turistai yra be galo lepinami, tad ir krante jie turi būti kuo nuoširdžiau sutinkami ir aptarnaujami. Be to, jie mėgsta pasigirti, tad reikia jiems sudaryti sąlygas, sakykime, ne tik pabūti vienuolyne, bet ir susitikti su vienuoliais ir t. t.
Klaipėdos senamiestis yra negyvas. UAB "Klaipėdos Mėja", aptarnaujančios 60 proc. kruizinių laivų turistų, atplaukusių į Lietuvos uostą, direktorė Liudovika Pakalkaitė svajoja, kad Teatro aikštėje atsirastų vėtrungių pardavėjai, kitokių liaudies meno dirbinių, kad būtų prekiaujama ne vien tik gintaru - jo yra beveik visuose uostuose.
Klaipėdai reikėtų daugiau suvenyrų parduotuvių, kad jose būtų įvairesnis suvenyrų pasirinkimas. Jau tartasi su senamiesčio verslininkais. Jie pažadėjo tomis dienomis, kai atplauks laivai, dirbti tiek, kiek reikės: ir parduotuves atidaryti anksčiau, ir medinius namelius, jeigu pavyks tai padaryti, pastatyti Teatro aikštėje, kad juose iki vėlumos vyktų koncertai. Norint užtikrinti itin gerą turistų aptarnavimą, reikėtų juos aprūpinti ausinėmis, kad geriau girdėtų gidą.
Pasak R. Savickienės, organizuojant kruizų verslą Klaipėdoje turime dar kur tobulėti. Kadangi tokių uostų kaip Talinas, Helsinkis, Sankt Pterburgas mes niekada nepralenksime, tad, pasak jos, Klaipėdoje, t. y. nedideliame uoste, apie kruizinių laivų turistą reikia šokinėti 3 kartus labiau.
Vidmantas Mažiokas