Kongo pietuose leisdamasis Puant Nuaro oro uoste sudužo rusų gamybos krovininis lėktuvas An-12. Jis nukrito ant gyvenamųjų namų.
Afrikos darbininkas
Lėktuvas į Puant Nuarą atskrido iš Kongo sostinės Brazavilio. Jau visai priartėjus prie aerodromo, netikėtai užgeso vienas variklis ir lėktuvas nukrito tiesiai ant gyvenamųjų namų kvartalo. Lakūnai dar bandė jį tempti link jūros, tačiau sunkaus, pilnai pakrauto lėktuvo suvaldyti nepavyko.
Krisdamas lėktuvas sugriovė per 20 pastatų ir sukėlė gaisrą. Tik jį užgesinus buvo suskaičiuotos aukos. Žuvo 19 vietos gyventojų, lėktuvo įgula ir kartu su jais nelegaliai skridę 5 keleiviai. Lėktuvą pilotavo tarptautinė įgula – trys rusai ir vienas kazachas.
An-12 – tai keturmotoris transportinis lėktuvas. Pirmas toks lėktuvas buvo pagamintas 1957 metais Irkutske. Vėliau juos dar gamino Voronežo ir Taškento lėktuvų gamyklos. Iš viso buvo pagaminta 1400 lėktuvų An-12, dalis jų iki šiol tebeskraido.
Lėktuvai An-12 turi didelę paklausą Afrikos šalyse, nes yra pigūs. Bėda, kad afrikiečiai dažniausiai visai nesirūpina lėktuvų priežiūra, tad pastaruoju metu padaugėjo tokių lėktuvų katastrofų.
Buvo bazuojami ir Lietuvoje
Sovietmečiu kariniai lėktuvai An-12 buvo bazuojami ir Kėdainių kariniame oro ouoste. Nemažai kėdainiečių dar puikiai tai prisimena, nes tie lėktuvai tūpdavo tiesiai virš gyvenamųjų kvartalų ir keldavo didžiulį triukšmą. Laimė, katastrofų išvengta, vis dėlto vienas iš Kėdainių pakilęs An-12, pilnas kareivių, sudužo skrisdamas į Afganistaną.
Per 1979–1989 metų karą Afganistane šie lėktuvai buvo pagrindinė transporto priemonė. Jais į karą buvo skraidinami sovietų kareiviai, o atgal – jų kūnai cinkuotuose karstuose. Su karstais grįžtantys lėktuvai buvo vadinami „juodosiomis tulpėmis.“
Šiame šimtmetyje yra sudužę jau 14 lėktuvų An-12. Net 6 iš jų – Konge. 2009 metais Konge, tik šį kartą – Brazavilyje, atskridęs iš Puant Nuaro toks lėktuvas nukrito tiesiai į kapines... 2006 ir 2005 metais Konge nukrito net po du tokius rusiškus lėktuvus. Lėktuvai An-12 taip pat sudužo Filipinuose, Irake, Egipte, po du sudužo Sudane ir pačioje Rusijoje. Per tas visas katastrofas žuvo tik 100 žmonių. Dažniausiai tai lėktuvų įgulos, o šios paprastai būna sudarytos iš rusų.
Žmonės žuvo namuose
Krentant lėktuvams pilotai paprastai stengiasi išgelbėti bent jau žemėje esančius žmones, tad savo lėktuvus nukreipia į miškus, laukymes, vandenį. Tačiau ne visuomet tai pavyksta. Štai 1992 metais didžiulis krovininis 747-ojo modelio „Boeing'as“ nukrito Amsterdame tiesiai ant gyvenamojo namo. Nuo smūgio žuvo ar po to sudegė 43 namuose vakaroję žmonės.
Tas Izraelio kompanijai priklausantis „Boeing'as“ į Amsterdamą atskrido iš Niujorko. Jis buvo pakrautas įvairiomis prekėmis ir skraidino jas į Tel Avivą. Šipolio oro uoste lėktuvui pripylė degalų ir šeštą valandą vakaro jis pakilo. Po 27 skrydžio minučių „Boeing'as“ pradėjo smarkiai vibruoti ir dispečeris leido jam sugrįžti į oro uostą. Lėktuvas dar spėjo apsisukti, o tada iš 700 metrų aukščio krito tiesiai ant 11 aukštų namo. Per sprogimą buvo sugriautas 31 butas.
18 valandą 40 minučių gaisrininkai pradėjo namo gesinimą. Tuoj pat atskubėjo ir tardytojai. Iš pradžių pamanyta, kad tai teroro aktas, bet jokių sprogmenų pėdsakų nerasta. Tyrimui surasti teisingą kelią padėjo policijos pareigūnas, katastrofos metu žvejojęs Goinerio ežere. Jis matė, kaip nuo lėktuvo nuplyšo ir nukrito vienas, po to – ir kitas variklis.
Tik vienuolikąją paieškos dieną abu varikliai buvo surasti ežere. Po kruopščių tyrimų išaiškėjo, jog neišlaikė varžtai, kuriais varikliai buvo pritvirtinti. Komisijos išvada – tai įvyko dėl metalo nuovargio.
Kad būtų apsisaugota nuo tokių nelaimių, dabar detalės tikrinamos ultragarsu, tad įmanoma pastebėti ir mažiausią įtrūkimą.
Sukėlė paniką
Dar vienas ant gyvenamųjų namų sudužęs lėktuvas Jungtinėse Valstijose buvo sukėlęs tikrą paniką. Mat ši katastrofa įvyko praėjus vos porai mėnesių po tragiškų Rugsėjo 11-osios įvykių, kai teroristų užgrobti lėktuvai Niujorke sugriovė abu Pasaulio prekybos centro dangoraižius.
2001 metų lapkričio 12-ąją, praėjus vos porai minučių po pakilimo iš Niujorko oro uosto, nukrito keleivinis lėktuvas „Airbus 300“, kuris skrido į Dominiką. Lėktuvas žnektelėjo žemėn Kvinso rajone, kur didžiąją pastatų dalį sudaro gyvenamieji namai. Žuvo 251 keleivis (iš jų penki – kūdikiai), 9 įgulos nariai ir dar 5 žmonės, tuo metu nebuvę lėktuve.
Palyginti nedidelį aukų skaičių žemėje galima laikyti laimingu atsitiktinumu. Lėktuvas nukrito į gyvenamąjį kvartalą, bet pataikė į parduotuves. Penki namai buvo sugriauti visiškai, dar keliolika apgadinta. Paprastai vietoje, į kurią nukrito lėktuvas, būdavo gana daug žmonių, tačiau tądien pirmadienis buvo išeiginė diena ir parduotuvės buvo dar tuščios.
Taigi bendrovės „American Airlines“ lainerio „Airbus 300“ skrydis tetruko 2 minutes ir 24 sekundes. Liudininkų teigimu, vieno lėktuvo sparno vidurinė dalis buvo apimta ugnies. Jie matė, kad lėktuvas pradėjo byrėti dar ore – iš pradžių nulūžo dalis sparno, o vėliau atsiskyrė ir variklis.
Pradėjus aiškėti, kad vis dėlto tai tikrai ne teroristinis aktas, dauguma žmonių lengviau atsiduso. „Tai tik paprasta aviakatastrofa“, – gan žiaurūs žodžiai, tačiau jie puikiai parodo, kokie pažeidžiami yra amerikiečiai. Praėjus vos pusvalandžiui po šios nelaimės, biržose jau buvo kritęs dolerio kursas, o Niujorko meras Rudolfas Džulianis buvo užblokavęs visus tunelius į Manhataną ir sustabdęs skrydžius virš Niujorko.
Antras kartas nemelavo
Gelbėtojai greitai užgesino gaisrus ir tarp lėktuvo nuolaužų pradėjo ieškoti juodųjų dėžių. Po paros jų darbus apvainikavo sėkmė, o įrašų analizė netruko atsakyti į visus labiausiai dominusį klausimą ir įtikinti, kad jokio teroristinio akto tikrai nebuvo.
Paaiškėjo, kad panašiai kaip ir Amsterdame pirmiausia atitrūko ir nukrito to „Airbus'o“ varikliai. Tai atsitiko dėl didelės turbulencijos, kurią sukėlė prieš jį pakilęs kitas didžiulis lėktuvas, skrendantis į Japoniją. Bandydami išvengti turbulencijos, amerikiečių lakūnai savo lėktuvą per smarkai į blaškė į šalis, todėl lūžo stabilizatorius.
Pasirodė, kad bendrovės „American Airlines“ pilotai buvo mokomi staigiais judesiais lėktuvą blokšti į šoną ir taip išvengti purtymo. „Airbus'o“ gamintojai net buvo perspėję pilotus taip nedaryti, bet, matyt, tas perspėjimas pasiekė ne visus.
Daugiau kaip 150 to tragiško „Airbus'o“ reiso keleivių buvo Dominikos Respublikos piliečiai. Šioje šalyje buvo paskelbtas kelių dienų gedulas.
Tarp keleivių buvo ir pora Pasaulio prekybos centro darbuotojų, Rugsėjo 11-ąją spėjusių laiku palikti degančius dangoraižius. Hilda Mejer dirbo kavinėje pirmuosiuose aukštuose, tad evakavosi lengvai. Moteris, vis dar negalėdama atsigauti po patirto sukrėtimo, į Dominiką skrido atostogų. Na o finansų ekspertas Feliksas Sančezas buvo spėjęs išsigelbėti, laiptais nulipęs iš 55-ojo aukšto.
Tarp sudužusiojo tragiško „Airbus'o“ keleivių buvo ir JAV karininkas, kelioms dienoms grįžęs atostogų iš karo veiksmų zonos prie Afganistano.