Nedidelį tyrimą, įrodantį „Facebook“ galimybes paveikti žmones, atliko viena viešųjų ryšių bendrovė. Pasak bendrovės atstovų, į savo politinius įsitikinimus atitinkantį politinį turinį interneto auditorija reaguoja „labai lengvai ir lojaliai“.
Tam jis sukūrė feisbuke dvi fiktyvias Ukrainos partijų grupes ir, neišleisdamas daug pinigų, išvystė jas iki poros tūkstančių sekėjų.
Fiktyvios realybės kūrimas
Bendrovės tikslas nebuvo pasiekti realių rezultatų, tiesiog norėta faktiškai išbandyti, kaip veikia politinė reklama feisbuke, todėl biudžetas buvo kuklus – 150 dolerių ir reklamos pirkimas plačiai auditorijai be kažkokių išskirtinių reklamos taikymo parametrų. Jeigu būtų taikoma tikslinė rinkodara, pavyzdžiui, kai kuri reklama būtų taikoma tik vyresniems nei 25 metų žmonėms, rezultatai būtų dar geresni, tačiau ir išlaidos būtų viršijusios numatytą biudžetą.
Pirmosios partijos „Ukrainos sėkmė“ atveju autorius sukūrė reklamines žinutes su mintimis, kurios yra suprantamos daugeliui ukrainiečių. Pavyzdžiui, korupcijos ar integracijos su Europa klausimais. Vieno sekėjo kaina šiai partijai svyravo nuo 1 iki 1,5 JAV cento.
Kaip tai veikia – vartotojas naujienų lentoje mato reklaminį pranešimą su mygtuku „pamėgti puslapį“. Jeigu jis tai ir padaro, tai automatiškai užsiregistruoja grupėje, o reklamos užsakovas už jį susimoką soc. tinklui.
Eksperimento autorius už 5000 sekėjų sumokėjo vidutiniškai po 1-2 centus, tačiau neatmeta, jog tikslinis reklamos nustatymas (pavyzdžiui, kad Vakarų ir Rytų Ukrainos gyventojai gautų skirtingas žinutes), bei gausesnės lėšos, būtų atnešę daug geresnių rezultatų.
Eksperimento rezultatai
Didžiausią poveikį reklaminiai pranešimai daro moterims nuo 45 metų amžiaus (24 proc.), moterys noriau spausdavo ir „mėgti“ mygtuką – jos sudarė 68 proc. visų sekėjų. Mažiausią susidomėjimą reklaminėmis žinutėmis rodė 18-24 (0,238 proc.) ir 25-34 (4 proc.) auditorija.
Antrosios fiktyvios partijos rezultatai su kitu išgalvotu pavadinimu, tačiau panašia politine žinute, rezultatai faktiškai nesiskyrė. Iš šių trumpų tyrimų jų autorius daro išvadą, kad vyresni nei 35-erių žmonės daug lengviau pasiduoda „medijų manipuliacijoms“, negu jaunimas.
JAV rinkimus paveikė panašiu būdu
Tyrimo autoriaus teigimu, feisbukas – tinkama terpė manipuliuoti visuomenės nuomone. Po JAV rinkimų poveikio skandalo soc. tinklas įvedė naujus apribojimus ir būdus patikrinti patikrinti politinę reklamą JAV, tačiau, anot eksperimento autoriaus, tokiose šalyse, kaip Ukraina tai bus įgyvendinta dar labai negreitai.
Tyrimą atlikusio Andrejaus Boborykino, organizacijos, kurios siejamos su Rusijos valdžia, feisbuke kūrė agitaciją už vieną ar kitą kandidatą, dirbo pagal panašią metodiką. Skyrėsi tik biudžetas ir konkretūs nustatymai: šio bandymo metu buvo taikomasi į plačią auditoriją, o tos organizacijos naudojo konkrečias žinutes konkrečiai visuomenės daliai. Pavyzdžiui, juodaodžiams studentams šalies vakaruose ar LGBT atstovams Arizonoje.