Iš dalies bilietų kainų augimą lemia pasaulinė infliacija, kuri yra nuolatinė problema nuo pat pandemijos pradžios. Lėktuvų degalų sąnaudos, kurios sudaro maždaug trečdalį visų oro linijų išlaidų, išlieka didelės, skelbia portalas „Euronews“.
Tuo tarpu dėl pasaulinio spaudimo aviacijos pramonei mažinti anglies dvideginio kiekį vis daugiau avialinijų kovoja dėl nedidelio rinkoje esančio vadinamojo tvaraus aviacinio kuro, arba SAF, kiekio.
„Lėktuvų gamybos pandemija“
„Oro linijų bendrovės ir toliau darys viską, ką gali, kad kiek įmanoma labiau kontroliuotų išlaidas vartotojų naudai, – sakė Tarptautinės oro transporto asociacijos (International Air Transport Association), pramonės ir prekybos grupės, generalinis direktorius Willie‘is Walshas. – Tačiau manau, kad nerealu tikėtis, jog oro transporto bendrovės ir toliau galės padengti visas išlaidas. Mums tai nepatinka, bet mes privalome tai daryti“.
Jie taip pat teigia, kad spaudimą pramonei daro ir „lėktuvų gamybos pandemija“.
Dabar yra ilgiau eksploatuojami senesni lėktuvai, kurie sudegina daugiau degalų. Be to, nėra pakankamai naujų orlaivių, kad būtų galima plėsti maršrutus ir didinti pasiūlą, siekiant sumažinti bendras kainas.
Oro linijų pelnas pasieks rekordinį lygį
Šis įspėjimas paskelbtas, nes Tarptautinė oro transporto asociacija (IATA) apskaičiavo, kad 2024 m. oro linijų pajamos visame pasaulyje sieks beveik 1 trilijoną eurų, o tai yra rekordinė suma.
Šiais metais lėktuvais keliaus 4,96 mlrd. keleivių, o bendros vežėjų išlaidos sieks 936 mlrd. dolerių (862 mlrd. eurų) – tai dar vienas rekordas.
Tačiau tikimasi, kad ir pramonės pelnas šiemet sieks beveik 60 mlrd. dolerių (55 mlrd. eurų).
Ypač rekordinį pelną 2023 m. skaičiavo oro bendrovė „Emirates“, kuri yra pagrindinis Dubajaus ekonomikos variklis.
Bendrovės „Emirates“ rezultatai atitinka jos bazės – Dubajaus tarptautinio oro uosto – rezultatus. Šiame judriausiame pasaulio oro uoste praėjusiais metais buvo 86,9 mln. keleivių, o tai viršijo 2019 m. rodiklius prieš pat koronaviruso pandemiją, dėl kurios buvo įšaldyta pasaulinė aviacija.
Aviakompanijos prezidentas Timas Clarkas netiesiogiai tai pripažino, sakydamas, kad nenori, jog žmonės „iš to išpūstų per didelį burbulą“, kai perspėjo, kad šios pramonės šakos pelno maržos yra vienaženklės.
Tačiau jis tvirtino, kad, didėjant oro linijų bendrovėms ir konsoliduojantis vežėjams, sutaupytos lėšos buvo tyliai perkeltos vartotojams, kurie dabar gali užsisakyti skrydžius visame pasaulyje.
„Nuostabu, kad bilietų kainos yra tokios, kokios yra šiandien, – sakė T. Clarkas. – Manau, kad kainos ir kokybės santykis, kuriuo vartotojai naudojosi daugelį dešimtmečių, yra viena iš tų paslėptų pasakojimo dalių“.
„Juokingi“ mokesčiai ir rinkliavos
Bendrovės „RuandAir“ generalinė direktorė Yvonne Manzi Makolo taip pat atkreipė dėmesį į mokesčius ir rinkliavas, kurias oro linijoms nustato šalys, kuriose jos vykdo veiklą.
Ji konkrečiai paminėjo tuos mokesčius, kuriuos moka iš Afrikos šalių skraidančios oro linijos, kaip „jau dabar juokingus“.