Nuo tos dienos smėlynai saugo paslaptį, kas nutiko 1942 birželį nukritusio britų naikintuvo pilotui, stomatologo sūnui iš Sautendo (Jungtinė Karalystė) – jis iš dykumos negrįžo. Tiesa, po 70 metų dykumoje netyčia buvo surastos jo pašauto, tačiau stebėtinai gerai išsilaikiusio lėktuvo vaiduokliškos liekanos.
Tarytum laiko kapsulė. Greta nukritusio lėktuvo – savadarbė pastogė, kurią susirentė Denisas ir kurioje jis beviltiškai lūkuriavo pagalbos. Radę naikintuvą P-40, aviacijos ekspertai ir istorikai pradėjo ir be žinios dingusio jo piloto palaikų paiešką.
Įkalintas laike: dykumoje surastas prieš 70 metų dingęs lėktuvas (nuotr. blogspot.com)
Lėktuvo nuolaužas netyčia aptiko Egipto vakaruose dykumas žvalgęs naftos pramonės darbuotojas iš Lenkijos. Naikintuvas beveik šimtą metų ilsisi nuo artimiausio kaimelio nutolęs mažiausiai per 320 km. Aplink – vien dykynės be gyvybės ženklų.
Kaip manoma, seržantas D. Copingas, Egipte dislokuotos naikintuvų eskadrilės pilotas, kovojęs Šiaurės Afrikos kampanijos prieš nacių stratego Erwino Rommelio pajėgas, virš Sacharos pasiklydo, skraidindamas pažeistą „Kittyhawk“ į kitą oro bazę remontui. Apie jį žinoma tik tiek, jog jis skrydžio metu nuklydo nuo kurso ir nuo tada jo niekas nebematė.
Sunku patikėti, tačiau septyni dešimtmečiai dykumoje palikto lėktuvo beveik nepalietė – išlikusi ir amunicija, ir pabūklai. Sveika išliko ir didžioji dalis kabinos prietaisų, o nutrauktas naikintuvo propeleris mėtosi už keleto metrų nuo lėktuvo korpuso. Stebina ir tai, jog nepaliestos išliko ir P-40 identifikacinės plokštelės – pagal jas tyrėjai galės išsiaiškinti, kur lėktuvas buvo pagamintas, ir sužinoti visą jo techninio aptarnavimo istoriją.Naikintuvo korpuse žioji kulkosvaidžių paliktos skylės – šie artefaktai sutampa su tuo, kas užfiksuota dabar jau istoriniuose dokumentuose.
Įkalintas laike: dykumoje surastas prieš 70 metų dingęs lėktuvas (nuotr. blogspot.com)
„Tai – neįtikėtina laiko kapsulė. Aviacijos pasaulyje šis radinys prilygsta Tutanchamono kapo atradimui, - tvirtina istorikas Andy Saundersas. – Lėktuvas išgulėjo toje pačioje vietoje, kur ir nukrito – ištisus 70 metų. Jo neužnešė smėlis – jis liko taip, kaip nusileido prieš septynis dešimtmečius.“
„Lakūnas po avarinio nusileidimo, ko gero, liko gyvas – vienoje fotografijoje matyti netoli korpuso tebegulintis parašiuto audeklas, - tęsia istorikas. – Spėju, vargšas lakūnas juo mėgino dengtis nuo saulės spindulių. Radijo aparatas ir baterijos iš lėktuvo išimtos – atrodo, jis mėgino šią techniką atgaivinti ir ja pasinaudoti.“
„Jei jis būtų miręs prie lėktuvo, būtų rasti jo palaikai, – atkreipia dėmesį A. Saundersas. – Kai jis čia nukrito, jo ieškoti ir išgelbėti niekas nemėgino. Panašu, jog jis bandė išeiti iš dykumos, tačiau kelionės neatlaikė ir žuvo kažkur smėlynuose. Baisu ir pagalvoti...“
Apie radinį pranešta Britų Karališkųjų oro pajėgų (RAF) muziejui Hendone (Londonas, JK). Jo darbuotojai jau ruošia planus lėktuvą parsigabenti į Britų salyną, kol jo nepradėjo ardyti trofėjų ir suvenyrų medžiotojai. Taip pat mėginama surasti bet kokius seržanto D. Kopingo giminaičius, tačiau gali būti ir taip, jog tokių nelikę.
Britų gynybos departamento atašė Egipte, kapitonas Paulas Collinsas patvirtino, jog dykumoje bus surengta piloto palaikų paieškos operacija, tačiau pažymėjo, jog vilčių juos surasti yra „nepaprastai mažai“. Vieta, kurioje ilsisi nukritęs lėktuvas, gali tapti memorialine.„Lėktuvas nukrito netoli Egipto sienos su Sudanu ir Libija. Kadangi tai yra pavojinga zona, mus ten turės lydėti Egipto karinės pajėgos“, – tvirtino P. Colinsas.
Naikintuvai P-40 buvo gaminami Jungtinėse Valstijose. Apie dvidešimt jų yra išlikę kolekcininkų angaruose ir dar gali skristi.