Būkite pasirengę, kad dabar, kai Šiaurės šalyse veikia NATO, gali atsirasti daugiau GPS sutrikimų, „Euronews“ sakė gynybos ekspertas. Švedijos saugumo ir plėtros politikos instituto atstovas Jagannathas Pandas sakė, kad naujausios NATO pratybos padės „NATO šalims pasirengti ateičiai“.
„Trikdymo strategija yra kaip perspėjimas Šiaurės šalims apie tai, kaip koordinuoti veiksmus, kaip reaguoti ir kaip greitai reaguoti“, – pridūrė jis.
Įtempta savaitė NATO šiaurėje
Jagannatho Pandos komentarai pasirodė besibaigiant įtemptai NATO savaitei, per kurią pareigūnai susitiko Briuselyje, kad sumontuotų ir pirmą kartą iškeltų Švedijos vėliavą.
NATO generalinis sekretorius Jensas Stoltenbergas per ceremoniją sakė, kad Švedijos įstojimas į NATO rodo, jog „durys lieka atviros“.
„Niekas negali jos uždaryti, – tęsė J. Stoltenbergas. – Kiekviena tauta turi teisę pasirinkti savo kelią, o mes visi renkamės laisvės ir demokratijos kelią“.
Apie 20 tūkst. karių taip pat baigė operaciją „Nordic Defence“ (angl. „Šiaurės gynyba“) – vieną iš platesnės operacijos „Steadfast Defender 24“ (angl. „Tvirtas gynėjas 24“) misijų, kurią organizacija pavadino vienomis didžiausių karinių pratybų nuo Šaltojo karo laikų.
Šiose pratybose „sprendžiami saugumo iššūkiai tolimojoje Šiaurėje“, rašoma NATO interneto svetainėje.
NATO dirba Norvegijos Arktyje nuo 2006 m., kas antrus metus ten rengdama savo karių „šaltojo atsako“ pratybas.
Šiais metais misija išsiplėtė po NATO „plėtros“ Arktyje, į regioną atgabenant karius, daugiau kaip 50 laivų ir daugiau kaip 110 orlaivių.
NATO pratybos siunčia didžiulį signalą Rusijai
GPS blokavimas Arktyje nėra naujiena, „Euronews Next“ sakė Jagannathas Pandas.
„Kas yra naujiena, tai atakų apimtis, kuri ėmė spartėti po Rusijos invazijos į Ukrainą 2022 m., o dabar, reaguojant į NATO masto didinimą“, – sakė jis.
Tiek plėtra, tiek didesnės pratybos „tiesiog siunčia tokį didžiulį signalą Rusijai, – sakė J. Pandas. – GPS trikdymas... gali būti Rusijos strategija siekiant įbauginti NATO šalis“.
Pratybų metu NATO Šiaurės šalys įkūrė laikiną Šiaurės šalių oro operacijų centrą, kuriame 300 pareigūnų planavo, kontroliavo ir vertino oro operacijas nustatytoje „operacijų zonoje“.
„Laikino jungtinio Šiaurės šalių oro operacijų centro įkūrimas yra dar vienas akivaizdus mūsų gebėjimo bendradarbiauti vykdant svarbią bendrą užduotį – atgrasyti ir galiausiai apginti NATO šiaurinį flangą – įrodymas“, – antradienį paskelbtame NATO pranešime sakė Danijos oro pajėgų vadavietės štabo viršininkas pulkininkas Henrikas Nielsenas.
Rusijos užsienio reikalų ministerijos atstovė spaudai Marija Zacharova pareiškime teigė, kad Maskva reaguos į Švedijos įstojimą į NATO, tačiau, kaip tai atrodys, „priklausys nuo to, kokių praktinių žingsnių imsis Stokholmas“, kad įgyvendintų savo naująją narystę.
M. Zacharovos pareiškime nenurodyta, kokių žingsnių Švedija turėtų ar galėtų imtis, tačiau pažymėta, kad Švedijos gyventojai nerengė referendumo dėl stojimo į NATO.
GPS blokavimą sunku prognozuoti: Suomija
Nors vietos spauda pranešė, kad pastaraisiais mėnesiais visose Šiaurės šalyse padažnėjo GPS blokavimo atvejų, Švedijos ir Norvegijos transporto institucijos neatsakė į prašymą pateikti komentarą.
Tuo metu Suomijos transporto ir ryšių agentūra (TRAFICOM) „Euronews“ pareiškime nurodė, kad nuo metų pradžios padaugėjo pranešimų apie blokavimą aviacijos sektoriuje.
Tokio pobūdžio trukdžiai, sakoma agentūros pareiškime, „pastebimi didesniame aukštyje, trunka trumpai, todėl juos sunku vėliau patikrinti ar užkirsti jiems kelią“.
Vis dėlto TRAFICOM tvirtina, kad skraidyti yra saugu, nes „oro transporto bendrovės turi veiklos procedūras situacijoms, kai dingsta GPS signalas“.
Pareiškime taip pat teigiama, kad yra ir kitų skrydžio dalių, pavyzdžiui, galutinis orlaivio artėjimas tūpti ant kilimo ir tūpimo tako, kurioms GPS signalas nereikalingas.
Galiausiai TRAFICOM teigia, kad oro transporto bendrovės pačios priima sprendimus, ar galima vykdyti skrydžius, jei žinoma, kad yra GPS signalo trukdžių.