Tai nėra nuostabu, juk daugeliui mūsų kelionė lėktuvu tėra proga pamiegoti, atlikti darbus, skaityti ar pažiūrėti filmą, mažų mažiausiai galvojant apie visokius dalykus, kuriuos galima išvysti aplink.
„Business Insider“ apklausė kelis lėktuvų pilotus ir surinko viešai prieinamose platformose pateiktus profesionalų pastebėjimus apie tai, į ką pirmiausiai jie atkreipia dėmesį, kuomet lėktuvu naudojasi kaip keleiviai.
Ledo sankaupos
Daugelis keleivių dažniausiai nerimauja dėl turbulencijos ore, tačiau Tanya Gatlin, JAV pilotė ir Denverio valstybinio universiteto docentė tikina, jog tai nėra toks jau baisus dalykas. „Tai nėra kažkas, kas galėtų sukelti incidentą ar net grėsmę saugumui“, – pasakojo ji „Business Insider“.
Tai, kas jai kelia nerimą, yra ledas. Kuomet reikia, ledas ir sniegas yra nuvalomi nuo lėktuvo, prieš jam pakylant, o pats orlaivis yra padengiamas medžiaga, kuri stabdo ledėjimą ore – bent jau tam tikram laikui.
Sunkumų, anot profesionalės lakūnės, gali kilti, kuomet lėktuvai ruošiasi leistis ir išjungia variklius. Skirtingai nuo kilimo metu įkaitusio lėktuvo, leidžiantis yra išjungiami varikliai, o tai nulemia temperatūrų skirtumą ir galimą lėktuvo paviršiaus užšalimą ir sunkumus siekiant lengvai jį nutupdyti.
Įtartini kvapai
Kvapai gali būti vienas iš pagrindinių rodiklių, kad su lėktuvu kažkas negerai, nes parodo galimas problemas su varikliu ar kuro tiekimo sistema.
„Garsai visuomet svarbūs, tačiau keleivių vietos dažniausiai yra gana gerai izoliuotos nuo garsų, kurie galėtų išduoti problemas. Tuo metu kvapų taip lengvai nepaslėpsi, o kai kurie jų (pavyzdžiui, degalų, hidraulinių skysčių, perkaitusio oro kvapas) yra pakankamai aitrūs ir specifiniai“, – cituojamas leidinyje buvęs Oro transporto asociacijos saugumo direktorius Tomas Farrieris.
Kampas, kuriuo sklinda šviesa pro langą
Patyrę pilotai žino, kad staigus šviesos sklidimo kampo pro langą pokytis gali būti pirmas ženklas, kad pilotai keičia skrydžio kryptį.
„Netikėtas, ženklus Saulės šviesos sklidimo kampo pokytis gali būti pirmasis ženklas, kad yra staigiai pakeista kryptis“, – teigia T. Farrieris.
Perspėjimas dėl vėlavimo
Daugelis skraidančiųjų nesitiki aiškaus ir laiku pateikiamo paaiškinimo, kodėl jų skrydis yra užlaikomas. Tinklaraštininkas ir pilotas Patrickas Smithas teigia, jog taip neturėtų būti.
„Aš visuomet siuntu, kai skrendu lėktuvu ir yra užlaikymas ar lėktuvas tiesiog „tempia laiką ore“ kokias 25 minutes be jokios priežasties, ir niekas nieko nepasako. Arba kažkas yra pasakoma tokiu atsainiu tonu, kad žmonės tik pradeda dar labiau nervintis“, – pasakojo jis leidiniui.
Problema čia yra ne tame, kad keleiviai gali nesuprasti „pernelyg sudėtingos informacijos“.
„Visada galima surasti kaip pasakyti taip, kad visi suprastų ir surasti tinkamą kalbą, jeigu esi pakankamai kantrus ir pasirenki tinkamą laiką tam išsakyti“, – aiškino pilotas.
Lėktuvo nusileidimo rutina
Pilotai ir skrydžio palydovai turi griežtus reglamentus pasiruošti lėktuvo nusileidimui. Perspėjimai prisisegti diržus yra pažįstami daugeliui keleivių, tačiau kai kurie pilotai gali nustatyti jų tikslumą sekundžių tikslumu.
„Daugelis keleivių nepastebi lėktuvo išlyginimo, kuris dažnai pasiekiamas orlaiviui ruošiantis patekti į tam tikrą aplinką ar leistis žemiau 3 kilometrų, – cituojamas kitas pilotas. – Kuomet aš jaučiu, kad lėktuvo išlyginimas sulėtėjo, aš įsivaizduoju pilotus atliekančius numatytas funkcijas, ir tinkamu laiku aš atsisuku į savo pakeleivį ir sakau „Ding!“ Faktiškai kas antrą sykį tai būna likus 4 ar 5 sekundėms iki oficialaus perspėjimo ir tai visuomet juos šokiruoja“.
Kur yra išdėstyti avariniai išėjimai
Daugelis keleivių nekreipia dėmesio į saugumo instruktažą, tačiau pilotai puikiai suvokia, kokie svarbūs jie gali būti. Lėktuvui sudužus, jūs galite neturėti laiko ar galimybių aiškintis, kur tokie išėjimai išdėstyti.
„Pirmiausiai, aš visada apsidairau ir susirandu artimiausią avarinį išėjimą. Tuomet aš suskaičiuoju krėslų skaičių, kuris skiria mane ir tą išėjimą“, – cituojamas pilotas Johnas Chesire’as. – Aš tai darau todėl, kad galėčiau susiorientuoti tamsoje, ar po vandeniu, arba jeigu patalpa būtų pilna dūmų, ar apsivertus lėktuvui. Žinodamas, kur yra išėjimas, ir kiek vietų mane skiria nuo jo, aš galėčiau jį saugiai ir greitai pasiekti.“