„Pirmą kartą per visą savo 12 metų karjerą automobilių sporte startuosime automobiliu, kuris bus identiškas gamyklinės komandos pilotų vairuojamai technikai. Tai kardinaliai keičia konkurencines sąlygas. Nesakau, kad mes iš karto pradėsime visus lenkti, bet pagaliau turime idealias sąlygas siekti geresnio rezultato“, – galimybes vertina lenktynininkas.
Aiški komandos vizija ir partnerių palaikymas
„Teltonikos“ įmonių grupės vadovas ir įkūrėjas Arvydas Paukštys dar po praėjusio Dakaro manęs be užuolankų paklausė, ko reikia „Teltonika Racing“ komandai siekiant geresnių rezultatų. Tokį klausimą ne dažnai užduoda net ir didžiausi partneriai – Arvydas turi gerą intuiciją ir ilgalaikę viziją bei jomis vadovaujasi ne tik plėtodamas savo verslą. Mūsų partnerystei jis taiko tuos pačius principus – jei lenktynėse reprezentuojame „Teltonika“, irgi turime siekti geriausio rezultato“, – kalba V. Žala.
V. Žala pažymi, kad „Prodrive“ gebėjimas greitai prisitaikyti prie reikšmingų Dakaro techninio reglamento pakeitimų turi panašumų su „Teltonikos“ galimybėmis sparčiai reaguoti į pokyčius pasaulinėje verslo aplinkoje. Prieš 2022 metų startą gamintojai turėjo per pusmetį paruošti naujus T1+ klasės automobilius, o „Prodrive“ tai padarė itin sėkmingai ir Dakare finišavo 2 vietoje.
Jungtinėje Karalystėje įsikūrusios „Prodrive“ kompanijos patirtis automobilių sporte siekia 30 metų. Apsilankęs pagrindiniame įmonės komplekse V. Žala nustebo, kad veiklos apimtimis ši komanda veikia itin aukštame lygyje. Dauguma su automobilių sportu susijusių gamybinių ir projektavimo užduočių atliekamos kompanijos viduje – nuo kėbulų montavimo iki variklių testavimo.
„Tai sudaro geresnes galimybes techniką sparčiai tobulinti ir užtikrinti patikimumą. Dakare tai taip pat buvo labai pastebima, kadangi jau antraisiais metais „Prodrive“ ekipažas bendroje automobilių įskaitoje užėmė antrąją vietą“, – komentuoja lenktynininkas.
Sėkmingai padidinti biudžetą komandai padėjo ir tvirtas partnerių palaikymas. Jau šeštus metus komandą remia „Šiaulių bankas“, kurie lizingo būdu finansavo ir anksčiau naudotus Dakaro automobilius. V. Žala džiaugiasi, kad antriems metams sutartį pratęsė ir „Husqvarna“, su kuria sieja ne tik partnerystė, bet ir prekės ženklo nostalgija – su „Husqvarna“ traktoriuku dar vaikystėje prižiūrėdavo tėvų pievą. Įgūdžių tobulinimui su „Škoda“ atstovų palaikymu ir toliau numatyta klasikinio ralio programa su „Škoda Fabia Rally2 Evo“ ralio automobiliu. Reikšmingas buvo ir RNDV įmonių grupės prisijungimas, kurie padėjo užbaigti biudžeto formavimą likus savaitei iki komandos automobilio pristatymo.
Automobilių galimybės kardinaliai skiriasi
„Teltonika Racing“ komanda sprendimą ieškoti naujo T1+ klasės automobilio priėmė dar kovo mėnesį. Nors buvo vertinami visi siūlomi variantai, V. Žalai didžiausią įspūdį paliko trumpi 10 km testai su „Prodrive Hunter“ Dubajuje.
„Tai visiškai kitoks automobilis. Jo galimybės iš esmės skiriasi nuo T1 modelio, kuriuo startavome šiais metais. Pagrindinis skirtumas yra didesni 37 colių ratai ir 25 proc. ilgesnė pakabos eiga. Abu šie techniniai parametrai leidžia gerokai greičiau važiuoti bekele, kadangi sklandžiau sugeriami stiprūs smūgiai“, – dėsto sportininkas.
Ant 17 colių skersmens ratlankių montuojamos didžiulės 37 colių padangos taip pat užtikrina geresnį pravažumą ir sumažina prakirtimų riziką. Saudo Arabijoje akmeningas trasos atkarpas dažnai keičia smėlio ir kopų ruožai, todėl didesnių padangų naudojimas turi privalumų – ekipažui nereikia koreguoti padangų slėgio trasoje, galima agresyviau važiuoti per akmenis.
V. Žalai gerą įspūdį paliko ir „Prodrive Hunter“ visureigyje montuojamas 3,5 litro V6 tipo benzininis variklis su dviem turbokompresoriais. Turbininius benzinu varomus motorus Dakare leidžiama naudoti nuo 2022 metų. Tuo netruko pasinaudoti dauguma komandų, kadangi ženkliai patobulėję benzininiai varikliai su turbinomis pagal sukimo momentą mažai nusileidžia dyzeliniams ir tuo pat metu išvysto didesnę galią.
Alternatyvūs degalai – iki 80 proc. mažesnė tarša
Į „Prodrive Hunter“ baką Dakaro ralio maratone bus pilami specialūs degalai. Jungtinėje Karalystėje įsikūrusi kompanija „Coryton“ juos gamina iš medienos ir žemdirbystės sektorių atliekų, kurios sudaro 80 proc. reikalingų žaliavų. Specialistų vertinimu, tokie degalai leidžia iki 80 proc. sumažinti anglies dvideginio emisijas.
„Ilgą laiką automobilių sporte tvarumo tema buvo ignoruojama, tačiau dabar renkantis techniką tai yra labai svarbus aspektas. Dakaro organizatoriai priėmė tvirtą strategiją, pagal kurią bus palaipsniui pereinama prie alternatyvios energijos. Nuo 2026 metų visi prioritetiniai pilotai turės vairuoti itin žemos emisijos automobilius“, – apie progresą kalba V. Žala.
Lenktynininko vertinimu, toks sprendimas buvo labai teisingas, kadangi tai leido pradėti keisti visuomenės požiūrį į automobilių sportą. Alternatyvios energijos naudojimo skatinimas taip pat padeda pritraukti ir automobilių gamintojus, kuriems Dakaras yra puiki vieta išbandyti naujas technologijas.
„Mūsų partneriai taip pat reikalauja, kad sprendimai būtų priimami turint aiškią tvarumo strategiją. Kol kas drauge su kitais „Prodrive“ ekipažai naudosime iš atsinaujinančių šaltinių gaminamus degalus, tačiau manau, kad netolimoje ateityje ši kompanija taip pat pereis prie hibridinės jėgainės“, – komentuoja V. Žala.
Nuomotą automobilį aptarnaus „Prodrive“ technikai, prie kurių prisijungs ne vienerius metus Dakaro ralio maratone V. Žalą lydėjęs Romas Žalnierukynas. Šturmano klausimas kol kas lieka neišspręstas, kadangi iki šiol lenktynininkui Dakare talkinęs portugalas Paulo Fiuza turi galiojančią sutartį su kito gamintojo komanda. Kas „Teltonika Racing“ ekipaže užims šturmano vietą, paaiškės rudenį.