Australijos Melburno trasoje sekmadienį prasidėjo 2014-ųjų „Formulės-1“ čempionatas, kuriame prognozuoti laimėtojus bus itin sunku dėl labai pakeistų lenktynių taisyklių.
Netikėtas debiutas
Pirmas šių metų F-1 lenktynes laimėjo „Mercedes“ komandos pilotas Nicas Rosbergas. Tai ketvirta piloto pergalė per karjerą. Pirmą vietą N.Rosbergas užsitikrino dar lenktynių Melburne pradžioje ir jos neužleido iki pat jų pabaigos. Antrą vietą užėmė „Red Bull-Renault“ komandos pilotas Danielis Ricciardo. Tai buvo geriausias šio lenktynininko pasiekimas per visą karjerą, tačiau juo australas džiaugėsi neilgai. Jo rezultatas buvo anuliuotas dėl taisyklių, nustatančių, kad per valandą negalima panaudoti kaip 100 kg degalų, pažeidimo. Taigi į antrą vietą pakilo pirmą kartą F-1 varžybose dalyvavęs danas Kevinas Magnussenas. Trečioje vietoje liko „McLaren“ pilotas Jensonas Buttonas, ketvirtoje – Fernandas Alonsas su „Ferrari“. Pačioje lenktynių pradžioje iš kovos pasitraukė praėjusių metų čempionas Sebastianas Vettelis ir greičiausiai trasą per kvalifikacinius važiavimus įveikęs Lewisas Hamiltonas.
Pirmą kartą ant nugalėtojų pakylos užkopęs 21-erių danas K.Magnussenas sakė negalintis patikėti, kad pavyko taip puikiai pasirodyti pirmose savo gyvenime F-1 varžybose. „Pergalės neiškovojau, tačiau jaučiuosi taip, tarsi būčiau finišavęs pirmas. Po sunkaus praėjusių metų sezono komanda labai norėjo sugrįžti į lyderių gretas. Žiemą jie puikiai padirbėjo ir, atrodo, kad viskas klostosi neblogai“, – po lenktynių sakė sportininkas. Danas gyrė ir naujas taisykles, pasak jo, suteikiančias daugiau laisvės komandoms ir pilotams. „Atsirado daugiau strateginio žaidimo – pilotas dabar gali tai paspartinti, tai sulėtinti tempą, sukaupti daug energijos ir vėl išsiveržti į priekį. Tokias lenktynes tikrai įdomu stebėti, nes atsiranda daugiau progų lenkti“, – teigė F-1 naujokas.
Pokyčių jūra
„Formulė-1“ 2014 metų sezoną pasitiko visiškai pasikeitusi. Daug šio sporto entuziastų prognozuoja, kad kaip tik todėl gali pasikeisti ir galutinė komandų rikiuotė. Pirmas pokytis, kurį pastebėjo praėjusį sekmadienį F-1 sirgaliai, – pakitusi bolido važiuoklė. Automobilio nosys nuleistos daug žemiau (todėl bolidus jau imta vadinti bjauriausiais ančiukais), sumažinti sparnai, taip pat dėl aerodinaminių priežasčių išmetamųjų dujų vamzdis perkeltas į automobilio centrą.
Visgi šiuos pokyčius reikėtų laikyti niekais, palyginus su tuo, kas padaryta su bolidų varikliais ir jėgos perdavimo sistemomis. Šiais metais 2,4 litro V8 tipo variklius pakeitė 1,6 litro V6 tipo varikliai su turbininiais kompresoriais. Kiekviename variklyje turi būti energijos regeneracijos sistema, padedanti sutaupyti degalų. Tarptautinė automobilių sporto federacija (FIA), nustatydama tokias taisykles, siekia šį sportą padaryti ekologiškesnį.
Šio sezono greičiausių automobilių lenktynėse bolidas per valandą gali sunaudoti ne daugiau kaip 100 kg degalų. Prie starto linijos automobilis stoja su pilnu 100 kg benzino baku, o pasipildyti jo boksuose negalima. Praėjusiais metais bolidai per vienas lenktynes sunaudodavo apie 160–170 kg degalų.
Tokiais pakeitimais siekiama paskatinti naujų technologijų, naudojamų ir standartiniuose automobiliuose, diegimą boliduose. Be to, norima, kad F-1 automobilis, sudegindamas mažiau degalų, išliktų tos pats dinamiškas.
Ekonomiškumas ir ekologija
Dabar išmetamosios bolido dujos patenka į turbiną, sukančią kompresorių. Jis siurbia orą, jį suslegia ir taip padidina variklio galią. Naujuose boliduose montuojami ir du elektros generatoriai. Vienas elektros generatorius stabdant susidarančią energiją kaupia ir ją, pavertęs elektros galia, saugo specialiose baterijose. Dažniausiai ji panaudojama padidinus automobilio greitį.
Kitas elektros generatorius sujungtas su turbina. Prie jos ašelės prijungtas generatorius perteklinę turbinos sukimosi energiją paverčia elektros energija ir neleidžia turbinai suktis greičiau nei nustatyta taisyklėse. Ši technologinė naujovė leidžia išlaikyti optimalių turbinos apsisukimų skaičių. Anksčiau gaminti turbininiai varikliai turėdavo vadinamąsias turbinines duobes – nuspaudus akceleratorių, turbina sureaguodavo ne iškart, nes jai reikėdavo pasiekti darbinius sūkius. Tikimasi, kad artimiausiu metu ši technologija bus pritaikyta ir standartiniuose automobiliuose, todėl automobiliai taps ekonomiškesni, nes nereikės naudoti daugiau degalų, norint, kad variklis panaudotų kuo daugiau galios.
Marius Eidukonis