• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Dakaro ralis – varžybos, kurios kadaise buvo neatsiejamos nuo negailestingų Afrikos dykumų ir laukinės gamtos grožio. Tačiau šiandien šios lenktynės vyksta nutolusios tūkstančius kilometrų nuo savo istorinės gimtinės.

Dakaro ralis – varžybos, kurios kadaise buvo neatsiejamos nuo negailestingų Afrikos dykumų ir laukinės gamtos grožio. Tačiau šiandien šios lenktynės vyksta nutolusios tūkstančius kilometrų nuo savo istorinės gimtinės.

REKLAMA

Kad ir kaip ironiškai tai skambėtų, šiandien organizuojamas Dakaro ralis nebėra tiesiogiai susijęs nei su Dakaru, nei su Afrika. Kodėl šios legendinės lenktynės paliko savo šaknis? Norint tai suprasti, reikia grįžti į pačią Dakaro ralio pradžią.

Kaip gimė Dakaro ralis?

Šiandien oficialiai pripažįstama, kad Dakaro ralio idėjos autorius yra prancūzų motociklininkas Thierry Sabine. Idėja suorganizuoti lenktynes, kurios vėliau bus asocijuojamos su nepamirštamais nuotykiais, iššūkiais ir pavojais, kilo po to, kai jis vienų varžybų metu pasiklydo Libijos dykumoje.

Nors dauguma sportininkų išgyvenę didžiulį karštį imtųsi atsargumo priemonių, kad ateityje taip nenutiktų, prancūzas pasielgė priešingai. Jis norėjo savo kailiu įveikti dar sudėtingesnę trasą ir į šį nuotykį pakviesti dešimtis nutrūktgalvių iš viso pasaulio.

REKLAMA
REKLAMA

Pirmosios Dakaro ralio lenktynės įvyko 1979 metų pradžioje. Trasa driekėsi nuo Paryžiaus iki Senegalo sostinės Dakaro, o dalyviai keliavo per Prancūziją, Alžyrą, Nigerį, Malį ir Senegalą. Maršrutas, apėmęs 10 000 kilometrų, iš kurių 3 000 buvo skirtas greičio ruožams, tapo ne tik geografiniu, bet ir ištvermės išbandymu.

REKLAMA

Pirmose varžybose startavo 182 ekipažai, tačiau finišą pasiekė tik 74. Alinantis karštis, navigacijos iššūkiai, dažnos technikos problemos tik dar labiau pabrėžė Dakaro ralio unikalumą. Tai nebuvo tik greičio varžybos – čia žmogaus ryžtas ir technikos patikimumas buvo tikrinami iki galutinės ribos.

Afrikos žavesys

Kiekvienas Dakaro ralio dalyvis, pasiekęs finišą, visuomet pabrėždavo vieną ir tą patį išskirtinumą – sunkiai prognozuojamą varžybų eigą.

REKLAMA
REKLAMA

Skirtingai nei kitose ralio varžybose, kuriose dalyviai daugelį atvejų žinojo kas jų laukia, čia kiekvienas sportininkas turėjo prisitaikyti prie nenuspėjamų gamtos išdaigų, įveikti stenogramose nepažymėtas kliūtis. Galiausiai – aplankyti vietoves, kurios buvo it atskirtos nuo civilizuoto pasaulio.

Iš tiesų, didžiausias Dakaro ralio žavesys buvo pati Afrika. Sacharos smėlynai, sunkiai suvokiamas šio žemyno dydis ir tūkstančiai skirtingų kultūrų pavertė šias lenktynes unikaliu renginiu.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tačiau Dakaro ralio grožį visuomet lydėjo pavojai. Per daugelį metų Dakaro ralio varžybų metu žuvo dešimtys sportininkų iš viso pasaulio, tačiau pačia tragiškiausia mirtimi galima laikyti paties įkūrėjo žūtį 1986 metais. Vykstant lenktynėms T. Sabine žuvo sraigtasparnio katastrofoje kartu su dar keturiais įgulos nariais.

Kita vertus, pavojus grėsė ne tik dalyviams. Dakaro trasos dažnai driekdavosi per atokiausias Afrikos vietoves, kuriose gyvenančios bendruomenės buvo menkai pasiruošusios tokio masto renginiams. Vietos gyventojai kartais netikėtai susidurdavo su lenktyninėmis transporto priemonėmis, o tai baigdavosi avarijomis ir tragiškais įvykiais.

REKLAMA

Aplinkosaugos aktyvistai taip pat kėlė klausimų dėl Dakaro ralio poveikio trapiai Afrikos ekosistemai. Jų teigimu, unikalūs gamtos plotai buvo pažeidžiami dėl intensyvios ralio technikos judėjimo, tačiau visa tai nublanko prieš geopolitinį Afrikos nestabilumą.

Politinė įtampa Sahelio regione, kuriame buvo rengiamos lenktynės, tapo rimtu iššūkiu tiek dalyviams, tiek organizatoriams, tačiau lemtingas momentas, pakeitęs Dakaro ralio istoriją, įvyko 2008 metais, kai Mauritanijoje, likus kelioms dienoms iki ralio pradžios, buvo nužudyti keturi prancūzų turistai.

REKLAMA

Kadangi už šį išpuolį atsakomybę prisiėmė su „al-Qaeda“ susiję kovotojai, Dakaro ralio organizatoriai nusprendė nerizikuoti dalyvių gyvybėmis ir varžybas tiesiog atšaukė. Galiausiai, teroristų išpuolio rizika išliko tokia didelė, jog Dakaro ralio organizatoriai buvo priversti ieškoti naujų vietovių, kur būtų galima surengti ištvermės maratoną.

Nauji horizontai

2009 metais Dakaro ralis pasuko nauja kryptimi – varžybų dalyviai persikėlė į dar neatrastą žemyną – Pietų Ameriką. Iš pradžių šios varžybos buvo organizuojamos Argentinoje, vėliau maršrutas driekėsi per Peru, Boliviją ir Paragvajų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pietų Amerikoje Dakaro dalyviai susidūrė su visiškai kitokiais iššūkiais. Čia jų laukė ne tik smėlio kopos, bet ir aukštas slėgis, nepakeliamas karštis dykumose ir nenuspėjami orai kėlė ne ką mažiau sunkumų.

2020 metais Dakaro ralis atvertė naują varžybų istorijoje – lenktynės persikėlė į Saudo Arabiją. Šios varžybos pirmą kartą vyko Arabijos pusiasalio platybėse, kur dalyvių laukė milžiniški smėlynų ir kalnuotų vietovių plotai.

REKLAMA

Saudo Arabija savo ruožtu suteikė modernią infrastruktūrą, palengvinusią ralio organizavimą. Keliai, logistikos centrai ir išvystytos komunikacijos leido rengėjams sukurti kokybiškesnes lenktynes, tačiau sprendimas persikelti į Saudo Arabiją sulaukė ir kritikos.

Kritikai teigė, kad sprendimą pagrinde lėmė finansinės priežastys – lenktynės buvo gausiai remiamos Saudo Arabijos valdžios. Tai paskatino svarstyti, ar šis pokytis atitinka Dakaro ralio tradicinę filosofiją – būti autentišku renginiu, kuriame sunkūs išbandymai ir visam gyvenimui įsimintini nuotykiai buvo pats svarbiausias prioritetas.

REKLAMA

Ar Dakaro ralis sugrįš į Afriką?

Dalyviams išbandžius Pietų Afrikos ir Saudo Arabijos smėlynus, Dakaro ralio šaknys Afrikoje vis tiek išlieka neatsiejama varžybų dalimi.

Afrikai esant dvasiniais varžybų namais, ar siekiant sugrąžinti Dakaro ralio autentiškumą ateityje organizatoriai pasiryžtų sugrįžti į Afriką? Tikėtina, kad ne.

Didžiausia problema yra ne tik ginkluoti konfliktai, terorizmo grėsmės ir ekstremistinių grupuočių veikla, kurie sukuria neprognozuojamą aplinką, keliančią tiesioginį pavojų dalyviams, žiūrovams ir organizatoriams.

Šiandien Afrika, kaip regionas, nėra patrauklus ir dėl logistinių iššūkių. Daugelis atokių vietovių, per kurias driekdavosi originali Dakaro ralio trasa, neturi tinkamos kelių infrastruktūros, degalinių ar kitų svarbių išteklių, reikalingų tokio masto renginiui, o tai, vėlgi, sudarytų sunkumų ne tik dalyviams, bet ir organizatoriams. Dabar tik telieka atsakyti į sekantį klausimą. Kuria kryptimi Dakaro ralis pasuks ateityje?

Sausio 17 d. Geriausiai iš lietuvių Dakare pasirodęs motociklininkas Nerimantas Jucius: „Esu TOP-30 geriausių pasaulyje“
Sausio 17 d. Po „Dakar Classic“ lenktynių – lietuvių ekipažo euforija: „Laimėjome viską“
Sausio 17 d. Dakaro mohikanas Gelažninkas neketina sustoti net ir po patirtų sunkumų: „Matau, kad dar galiu važiuoti“
Sausio 17 d. Rokui Basiuškai po finišo įstrigo Antano Juknevičiaus žodžiai: jaunas lenktynininkas liko sujaudintas
Sausio 16 d. Nuovargį jaučiantis Arūnas Gelažninkas: „Kaip grybas važiavau“
Sausio 16 d. „Dakar Classic“ dalyvaujantys lietuviai džiaugiasi neišsipildžiusiu organizatorių pažadu: „Šiandien turėjome įveikti 50 kilometru“
Sausio 16 d. 150 kilometrų per kopas nuvažiavęs Nerimantas Jucius: „Vieną kartą nusiridenau“
Sausio 16 d. „Empty Quarter“ įveikęs Mykolas Paulavičius: „Jaučiausi kaip orkaitėje“
Sausio 16 d. Sudėtingų kopų etapą baigęs Rokas Baciuška džiaugėsi: „Nebuvo lengva, bet neįklimpom ir nepaklydom“
Sausio 15 d. Asmeninį rekordą Dakare pasiekęs Arūnas Gelažninkas: „Tik rankos šiandien visą dieną labai tirpo“
Sausio 15 d. Su nematyto dydžio kopomis kovojęs Baciuška: „Per tokias dideles tikrai nesu važiavęs“
Sausio 14 d. Trejetuke finišavęs Vaidotas Žala: „Nusprendėme – arba laimime, arba nieko nepralošime“
Sausio 14 d. Tragišką dieną išgyvenęs Arūnas Gelažninkas: „Stojau, parėkiau, kritau ne kartą, apsibalnojau“
Sausio 14 d. Vaidotas Jurkevičius apie iššūkių kupiną dieną Dakare: „Trys likusios dienos bus tikras išbandymas
Sausio 14 d. Asmeninį rezultatą pagerinęs Nerimantas Jucius: „Mačiau trasoje daug kritusių sportininkų“
Sausio 14 d. Penketuke finišavęs Rokas Baciuška: „Viskas liuks
Sausio 13 d. „Dakar Classic“ dalyvaujantys lietuviai susidūrė su navigavimo iššūkiais: „Ne mes vieni bambukai buvom“
Sausio 13 d. Modestas Siliūnas: „Absurdas taip tris kartus išsitiesti“
Sausio 13 d. Kolegą į priekį praleidęs Vaidotas Žala: „Parazitų parazitas“
Sausio 13 d. Geriausią asmeninį rezultatą pasiekęs Jurkevičius: „Sunku patikėti“
Sausio 13 d. Į dešimtuką patekęs Rokas Baciuška: „Galvojau šiandien dulkių negausim“
Sausio 13 d. Mykolas Paulavičius Dakare išbandė oro pagalvę: „Pakilau į orą kaip kosmonautas“
Sausio 12 d. Geriausią rezultatą „Hoto Factory Racing“ demonstruojantis Gelažninkas: „Pavyko be didesnių nuotykių suvažiuoti“
Sausio 12 d. Su skaudančiais riešais Dakaro etapą baigęs Mykolas Paulavičius: „Gale buvo visiška tarka“
Sausio 12 d. Antras finišavęs Žala: „Palyginus su tuo ką turėjome prieš tris dienas – šiandien gėlytės“
Sausio 12 d. Ekstromo priekinį stiklą sudaužęs Baciuška: „Nereikėjo būti šalia šiknos“
Sausio 11 d. Ilga diena ir kritimais stebėjęsis Modestas Siliūnas: „Gal per daug atsipalaidavo visi“
Sausio 11 d. Su nesklandumais be problemų susitvarkęs Nerimantas Jucius: „Gavau gerą pamoką"
Sausio 11 d. Pirmasis iš lietuvių finišą pasiekęs Gelažninkas: „Labai pavargo rankos"
Sausio 11 d. Savo pažado laikęsis Baciuška liko patenkintas finišu: „Rytoj bus labai gerai startuoti priekyje"
Sausio 10 d. Benediktas Vanagas traukiasi iš Dakaro ralio
Sausio 9 d. Mykolas Paulavičius: „Šiandien Dakare mačiau technikos kapinyną“
Sausio 9 d. Gintas Petrus apie galimai nesąžiningą konkurentų elgesį: „Dakaro matematika. 2+2=60“
Sausio 9 d. Su aplamdytu automobiliu važiuojantis Vladas Jurkevičius: „Norime nuvažiuoti iki finišo“
Sausio 9 d. Maratono pabaigoje nuo motociklo kritęs Modestas Siliūnas: „Šiandien trasoje – velniškas greitis“
Sausio 9 d. Arūnas Gelažninkas baigė pragarišką maratono etapą: iš lietuvių finišą pasiekė pirmasis
Sausio 9 d. Maratono finišą pasiekęs Nerimantas Jucius: „Jaučiuosi išsunktas“
Sausio 8 d. Finišą pasiekęs Modestas Siliūnas neslėpė nusivylimo dėl trasos sudėtingumo.
Sausio 8 d. Sudėtingą maratono etapą įveikęs Arūnas Gelažninkas: „Džiaugiuosi, kad pavyko pasiekti finišą“
Sausio 8 d. Su sugedusia pavarų dėže dieną baigęs Rokas Baciuška: „Šiandien buvo išgyvenimo diena“
Sausio 7 d. Dienos įspūdžiais pasidalinęs Arūnas Gelažninkas: „Ketvirtas kilometras, o aš – jau pasiklydęs“
Sausio 7 d. Vaidotas Žala: „Šiandien padangų valdymo diena“
Sausio 7 d. Trečio Dakaro ralio etapo finišą pasiekę Karolis Raišys ir Ignas Daunoravičius: „Miegam mažai, jaučiame nuovargį“
Sausio 6 d. Rokas Baciuška papasakojo apie dviejų dienų išgyvenimus Dakare
Sausio 6 d. Dviejų dienų iššūkį įveikęs Arūnas Gelažninkas: „Jaučiuosi žiauriai pavargęs“
Sausio 4 d. Pirmo etapo finišą pasiekęs Mykolas Paulavičius: „Tokius ruožus važiuoti galėčiau kasdien“
Sausio 3 d. Vienintelis lietuvių ekipažas „Dakar Classic“ įskaitoje įveikė prologą
Sausio 2 d. Pirmieji Dakaro kilometrai: A. Gelažninkui skersai kelio stojo dulkės
Sausio 2 d. Rokas Baciuška 2025 metų Dakaro ralį pradėjo užtikrintu rezultatu prologe
Sausio 2 d. Benediktas Vanagas po Dakaro prologo: „Labai knietėjo būti žaibu“
Sausio 2 d. Mykolas Paulavičius apie prologą: „Pradžioje buvo jaudulio“
Sausio 2 d. Starto prologe laukiantys Raišys ir Daunoravičius susidūrė su pirmomis problemomis
Sausio 1 d. Bandymų metu Rokas Baciuška apgadino lenktynėms ruoštą „Toyota Hilux“: „Ką tik buvo naujas automobilis“
Sausio 1 d. Benediktas Vanagas: „Turime dar pusantros paros nugludinti smulkmenas“
Gruodžio 23 d. Šturmano darbo užkulisius atskleidęs Aisvydas Paliukėnas: „Mūsų laukia sunkus išbandymas“
Gruodžio 23 d. Naują lapą verčiantis Rokas Baciuška: „Su bagiu jau įrodėm viską“
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų