Dar prieš 5 metus Saudo Arabija buvo uždariausių pasaulio šalių sąraše, į kurią patekti ne musulmonams buvo praktiškai neįmanoma. Dar sklando nemažai iš senesnių laikų išlikusių stereotipų, tačiau viskas apsivertė aukštyn kojomis 2019-aisiais. Valdžią iš senolių perėmęs jaunas princas Mohamedas bin Salmanas atvėrė šalį pasauliui ir pradėjo investicijas į iki šiol visiškai nuo naftos priklausomos ekonomikos diversifikaciją.
Keliaudamas Saudo Arabijoje „iGo2Dakar” kolektyvas jau patyrė, kad pateikti į šią šalį nebėra jokių apribojimų. Paraiška vizai teikiama internetu, jos gavimas užtrunka apie 15 minučių ir kainuoja apie 130 eurų. Nuo pat Dakaro Saudo Arabijoje pradžios kelis šimtus lietuvių ekskursijomis po dykumas atvežęs Tomas Tumalovičius sako, kad nei vienam nebuvo problemų su vizomis, ir patekimu į šią nepažįstamą šalį.
Toliau – lėktuvo bilietai. Jei juos rezervuosite iš anksto, tai net ir su „Turkish Airlines“ vienu persėdimu per Stambulą pirmyn ir atgal galite suskraidyti už 800-1000 eurų. Jei skrisite tuo laiku, kai į Arabiją keliauja ir visus bilietus išperkančios Dakaro komandos, kaina gali šoktelėti dvigubai, ar net dar daugiau. Natūralu, kuo didesnė paklausa, tuo didesnė ir kaina.
Prieš kelionę taip pat verta pasirūpinti ir draudimu. Nors Saudo Arabija – itin saugi šalis, viena saugiausių, ypač nustebins žmonių geraširdiškumas provincijose, didmiesčiuose visko pasitaiko. Be to – tikrai norėsite pasibastyti po neaprėpiamus smėlynus ir akmenynus, o ten vėlgi, savi pavojai. Tad geriau būti apsidraudusiam, negu rautis plaukus nutikus bėdai.
„Saudo Arabijoje Europos sveikatos draudimo kortelė – menka paguoda, nes keliautojų patirtos medicininės išlaidos nebūtų dengiamos iš Valstybinės ligonių kasos biudžeto, todėl rekomenduotina pasirūpinti kokybišku medicinos išlaidų draudimu, kuris padengtų:
- Būtinąsias medicininės pagalbos išlaidas (gydytojų konsultacijos, būtinieji medikamentai, būtinieji tyrimai ir procedūros, ligoninės paslaugos ir pan.).
- Transportavimas iki gydymo įstaigos ir atgal.
- Medicininė repatriacija.
- Palaikų repatriacija.
Taip pat rekomenduotina pagalvoti apie nelaimingų atsitikimų draudimą, kuris būtų finansinė parama nutikus nelaimei, pavyzdžiui jūs esate fotografas ir kelionės metu dėl nelaimingo atsitikimo susilaužėte ranką. Tikėtina, kurį laiką negalėsite dirbti ir gauti pajamų, o solidi nelaimingų atsitikimų draudimo išmoka kažkiek kompensuotų pajamų praradimą.
Kaip jau ir minėta ankščiau, tiesioginio skrydžio į Saudo Arabiją iš Vilniaus neturime. Labai dažnai jungiamųjų skrydžiu metu pasimeta bagažas, tokiais atvejais į pagalbą mums atkeliauja bagažo draudimas. Tikriausiai būtų labai nesmagu nusileidus saulėtoje Džidoje ar Riade sužinoti, kad visi jūsų daiktai kažkur dingo ir dabar teks nemenkai pakratyti kišenes nusiperkant higienos priemonių, drabužių ir pan., ypač, kai toks draudimo paketas tekainuotų asmeniui vos nuo 7 Eur už dieną.“, - patarė „Perlo Draudimo Brokerio“ žalų specialistas Giedrius Vicko.
Viskas sutvarkyta, suderinta, dedamės lagaminą: į jį turi tilpti ir šortai, ir striukės. Sausį prie jūros temperatūra gali perkopti 30 laipsnių, o persiritus per kalnus į šalies gilumą nukristi iki nulio. Saudo Arabijoje nėra alkoholio, jis draudžiamas. Tai tik nesugalvokite butelaičio į lagaminą įsidėti, nes perėjus pasų kontrolę jus oro uoste už parankių pasigriebs policija. Tomas Tumalovičius sako, kad nieko blogo jie nedaro, tiesiog paskaito moralą ir atima visą alkoholį. Gerbkite jų kultūrą, ir jie gerbs jus.
Atvykus į Saudo Arabiją reikės automobilio. Viešasis transportas ten neegzistuoja, o šalis – milžiniška. Mažytį kompaktišką modelį galima išsinuomoti ir už 100 eurų parai, bet jums, tikėtina, reikės rimto visureigio. Jei žiūrėsite Dakarą – jums teks važiuoti į smėlynus. Tai tuomet reikia skaičiuoti, kad bekelei tinkamas automobilis jums kainuos 200-350 eurų per parą. Visi nuomojami automobiliai turi ribotas ridas, o sekdami Dakaro karavaną jūs jas labai lengvai peržengsite. Matėte maršrutą? 8 tūkst. km per 2 savaites. Jūs pravažiuosite dar daugiau. Tai už viršytus kilometrus nuomos kainą dienai galite dvigubinti.
Na, bent jau degalams išlaidos nebus didelės, ar ne? Juk arabai išgauna daugiausiai naftos pasaulyje, ar ne? Na, kaip čia pasakius, kainos, žiūrint iš mūsų perspektyvos – tikrai nedidelės. Benzinas dabar kainuoja apie 60-70 centų už litrą. Bet jūsų išsinuomotas automobilis tikriausiai bus didelis amerikietiškas SUV su labai raju motoru, tad degalams išleisite maždaug tiek, kiek ir namuose. Ekskursijas organizuojantis T. Tumalovičius skaičiuoja, kad per Dakarą vienas automobilis suvalgo degalų, už maždaug 1000 eurų. Gaila, kad dyzeliu varomi lengvieji automobiliai ten praktiškai neegzistuoja, nes šie degalai kainuoja vos 20 centų už litrą.
Toliau – nakvynės. Miestuose padorūs apartamentai gali kainuoti 100-200 eurų nakčiai. Norint prabangos, kainos gali šokti ir į kosmosą, o norintiems taupyti irgi bus variantų priemiesčiuose. Kaimuose – pigiau. Bet sekant Dakarą jūs nebūtinai gausite kambarį, arabai sunkiai draugauja su booking.com, ne visose provincijose yra pakankamai viešbučių. Nusiteikite, kad teks pamiegoti ir palapinėje. Nieko blogo, ant smėlio – minkšta ir malonu. O tai juk nuotykis!\
Komforto Saudo Arabijoje tikrai galite rasti, bet jis nebus garantuotas. Su maistu situacija tokia pati. Mieste galėsite valgyti prabangiuose restoranuose bet ką, už tai mokėsite 20-50 eurų. Galėsite valgyti ir paprastesnėse užkandinėse vos už kelis eurus. Maistas paprastas, bet skanus. Duonelės – fantastiškos. Tik atsargiai, higienos standartai, rodos, ten kitokie, nei Europoje, tad skaniai papietavę pakelės užeigoje paskui pasijusite nejaukiai, kai apsidairę aplink suvoksite – jokių krūmų nėra. Vieši tualetai – sovietinės skylės. Europietiškus unitazus pamatysite tik geresniuose viešbučiuose ir restoranuose.
Pati Saudo Arabija bet kokiu atveju bus tikru nuotykiu. Bet Dakarui sekti rekomenduojame susirasti gerą vedlį, nes jei neturite patirties – nieko nepamatysite. Bivakų koordinates žino tik dalyviai, trasos nėra skelbiamos, neaprėpiamose dykumose tiesiog nerasite lenktynių. Su Dakaru yra niuansų.
Taigi pasiskaičiavote? Planuokitės nuotykį, ir susitiksime Dakare
Sudėtingiausios pasaulio lenktynės rengiamos jau 46 metus iš eilės, tačiau mūsų šaliai būtent šios taps ypatingomis – 2024-ųjų Dakaras išsiskirs istoriškai gausiausiu lietuviškų ekipažų skaičiumi. O tuo, kad nuo sausio 4-osios gerbėjai galėtų patogiai sekti visus svarbiausius lenktynių įvykius, pasirūpins TV3 žiniasklaidos grupė – oficialus Dakaro 2024 transliuotojas Lietuvoje. Daugiau naujienų galite surasti specialiame Dakaro polapyje.