Paanalizavus statistinius duomenis paaiškėja, kad daugiausia avarijų žiemą įvyksta todėl, kad vairuotojai kliaujasi vairavimo vasarą įgūdžiais. Apie vairavimo žiemą ypatumus kalbamės su buvusiu lenktynininku ir saugaus vairavimo pamokas rengiančios UAB „PromoSportas“ direktoriumi Dariumi Jonušiu.
Žiema – ne vasara
Visi vairavimo ekspertai teigia, kad prasidėjus žiemai automobilį reikia vairuoti ne taip, kaip vasarą. Transporto priemonę valdyti šaltuoju metų laiku reikia daug švelniau ir atidžiau. Viena dažniausių avarijų žiemą priežasčių – vairuotojų neatsargumas ir savo jėgų pervertinimas.
Žiemos metu vairuojant patariama pasirinkti ne maksimalų leistiną, o saugų greitį, vengti staigių greitėjimų ir stabdymų, laikytis saugaus atstumo tarp automobilių. Ne vienas lenktynininkas žiemos vairavimo įgūdžius ragina lavinti ir atokiose aikštelėse ar specialiuose kursuose.
„Šaltuoju metų laiku, kai kelio danga padengta sušalusiu sniegu ar ledu, visiems vairuotojams patarčiau pirmiausiai staigiai nestabdyti ir nepersistengti spaudžiant akceleratoriaus pedalą“, – teigia lenktynininkas. Be to, pasak pašnekovo, labai svarbu ir laikytis saugaus atstumo nuo priešais važiuojančio automobilio. „Jeigu matote, kad susidūrimo nepavyks išvengti, reikėtų pasukti automobilį į kelkraštį, trenktis į šaligatvio kraštą ar kelio atitvarą, nes tokiu atveju nukentės tik vienas automobilis“, – patarė ekstremalaus vairavimo mokyklos vadovas. „Jeigu jau tektų trinktelėti savo automobilį į šaligatvio kraštą, patarčiau stengtis, kiek tik įmanoma, ištiesinti automobilio ratus. Į kliūtį vienu metu atsitrenkus keturiems ratams, mažiau nukentės automobilio pakaba“, – teigė D.Jonušis.
Vis dėlto pokalbininkas pabrėžė, kad svarbiausia žiemą – pasirinkti saugų greitį ir atsargiai manevruoti. D.Jonušis juokavo, kad mėgėjai vasarą „panardyti“ automobilių sraute, žiemą šio pomėgio turėtų atsisakyti: „Šaltuoju metų laiku kelyje neretai atsiranda nenumatytų kliūčių – nenuvalyto sniego, netikėtai susidariusio plikledžio, ant kurių užvažiavus, galima prarasti automobilio kontrolę.“
Duoklė lėtumui
D.Jonušis pripažįsta, kad pagrindinė autoavarijų priežastis žiemą – greitis. „Jeigu vasarą važiuodami dideliu greičiu galime gana greitai sustabdyti automobilį, tai reikėtų prisiminti, kad žiemą stabdymo kelias gali pailgėti kelis kartus. „Taip pat svarbu stabdyti atsargiai, iš karto nespaudžiant pedalo iki pat dugno“, – vairavimo žiemą ypatumus dėstė D.Jonušis.
Buvęs lenktynininkas pripažino, kad vieno patarimo, kaip išvengti avarinės situacijos, važinėjant žiemiškais keliais, nėra. Kiekvienu atveju svarbios menkiausios vairavimo detalės ir supratimas, kodėl tam tikroje situacijoje automobilį sunku suvaldyti.
„Žiemą iš vietos pajudėti reikia staigiant neakceleruojant. Greitį patariama didinti tik tuomet, kai pajuntate, jog automobilio ratai gerai sukimba su kelio danga“, – ekstremalaus vairavimo mokytojas D.Jonušis.
Jei važiuojant automobiliu su mechanine pavarų dėže jis pradeda slysti, pirmiausia patartina švelniai atleisti akceleratoriaus pedalą ir nekeisti sankabos padėties. „Važiuojant slidžiu keliu, reikia vengti staigių judesių ir be reikalo nesukinėti vairo. Jeigu matote, kad artėja posūkis, automobilį reikėtų pradėti stabdyti dar prieš posūkį. Geriausia stabdyti varikliu, perjungiant žemesnę pavarą. Norėdami išvengti galimo slydimo, neturėtumėte staigiai atkelti kojos nuo sankabos pedalo, kai variklio apsukos yra nedidelės. Staigiai atleidus sankabą, automobilio ratai pradedami blokuoti ir jis gali pradėti skersuoti“, – patarimais dalijosi „PromoSporto“ direktorius.
Apgalvoti veiksmai
Automobilių su mechaninėmis pavarų dėžėmis vairuotojai, žiemą pavaras turėtų junginėti taip pat atsargiau. „Pavarą galima perjungti tik tada, kai visiškai atleidžiate greičio pedalą ir iki galo nuspaudžiate sankabos pedalą. Paaiškinsiu, kodėl reikia taip daryti. Paspaudus sankabos pedalą, variklis veikia laisvąja eiga, jo apsukos sumažėja iki 600–700 apsisukimų per minutę. Jeigu tuomet bus įjungta, pavyzdžiui, trečia pavara ir staigia atleista sankaba, užsiblokuos varomieji ratai. Automobilis pradės slysti. Staigiai atleisti sankabos pedalo taip pat negalima, nes varomieji ratai greitai būtų sujungti su varikliu. Tada ratai ima praslysti ir automobilis tampa nestabilus. Kad sujungimas būtų sklandus, ratų sukimosi greitis turi atitikti variklio apsisukimų skaičių, padalintą iš perdavimo santykio, būdingo tai pavarai“, – aiškino D.Jonušis.
Automobilį stabdant, taip pat reikia vengti staigių judesių. „Jeigu nuspaudę stabdžio pedalą pajutote, kad automobilis pradėjo slysti, stabdį būtina atleisti ir vėl stabdyti. Stabdymas keliais pedalo paspaudimais yra efektyviausias važiuojant slidžiu keliu“, – sakė buvęs lenktynininkas.
Pašnekovas atkreipė dėmesį, kad automobiliuose su stabdžių antiblokavimo sistema (ABS) staigus stabdymo procesas skiriasi nuo automobilių stabdymo be šios sistemos. „ABS sistemos jutikliai fiksuoja, ar automobilio ratai nepraranda sukibimo su kelio danga. Jeigu ratai nebesukimba su kelio danga, sistema šiek tiek atleidžia stabdžius (juntamas vadinamasis „kalimas į pedalą“). Svarbiausia – stabdant su ABS sistema ne atleisti nuspausto stabdžių pedalo, nes sistema nesupras, kas vyksta“, – aiškino pašnekovas. Jeigu automobilis neturi ABS, stabdyti reikia intervalais – švelniai nuspaudžiant ir atleidžiant stabdžių pedalą.
Slydimo valdymas
D.Jonušis pabrėžė, kad jokiu būdu negalima stabdyti posūkyje, kai automobilio ratai jau pasisukę, arba mėginti perjungti aukštesnę pavarą. „Išvažiuojant iš posūkio, greitį reikia didinti po truputį, kad ratai nepraslystų. Spustelėjus priekiniais ratais varomo automobilio akceleratorių smarkiau, kai ratai pasisukę, mašinos priekis gali tapti nevaldomas“, – pasakojo pašnekovas. Labiau įgudę vairuotojai priekiniais ratais varomą slystantį automobilį gali suvaldyti vairą pasukdami į priešingą slydimui pusę ar saikingai spausdami akceleratorių.
„Automobiliui galiniais varomaisiais ratais pradėjus slysti posūkyje, reikia atleisti akceleratorių, o vairą sukti į slydimo pusę. Dar kitaip reikėtų vairuoti keturiais ratais varomą automobilį, nes posūkyje ima slysti visas automobilis. Ištaisyti klaidą galima sumažinus greitį, o gerai įvaldžius automobilio vairavimo subtilumus – ir akceleratoriumi bei vairu“, – pasakojo D.Jonušis.
VL žurnalistas Marius Eidukonis