Socialinė atsakomybė verslo įmonėse vieniems svarbi teigiamo įvaizdžio formavimo priemonė, kitiems – savireklama, noras būti naudingu arba tiesiog realios naudos nenešantis laiko gaišimas. Ar transporto įmonės veikiančios Lietuvoje yra socialiai atsakingos?
Socialinės atsakomybės nauda
Pastaruoju metu būti socialiai atsakinga įmone madinga. Tai formuoja teigiamą įmonės įvaizdį verslo aplinkoje: socialiai atsakinga įmonė labiau vertinama tiek klientų, tiek partnerių, tiek esamų ar būsimų darbuotojų rate. UAB „Rhenus Svoris“ direktoriaus pavaduotoja Liuda Židonienė įžvelgė, kad įvairios socialinės akcijos labai motyvuoja įmonės darbuotojus. Be to, būsimiems darbuotojams padeda priimti sprendimą dėl darbo – rinkdamiesi darbo poziciją iš kelių variantų, kuriuose siūlomos panašios sąlygos, žmonės prioritetus teikia socialiai atsakingai bendrovei. Tarptautinės skubių siuntų kompanijos „TNT“ vadovas Baltijos šalims Aivaras Sebeckis paantrino pašnekovei pridurdamas, kad transporto srityje labai daug lemia žmogiškasis faktorius: „Kuo labiau darbuotojai yra patenkinti savo darbu, tuo geresnes paslaugas gali suteikti klientams. Jo nuomone, taip pat svarbu, kad bendrovė siektų aukštesnių nei vien pelnas tikslų.
Socialinę atsakomybę vis daugiau verslo įmonių traktuoja ne tik kaip geradarystę ar labdarą. Tai naujų, aukštesnių standartų socialiniame gyvenime, aplinkos apsaugoje realizavimas. Vežėjai pastebi, „žalias“ idėjas vienijančių įmonių bendruomenių kūrimosi tendenciją, kai tiekėjais pasirenkamos bendrovės, įsidiegusios kokybės, aplinkosaugos ir socialinės atsakomybės standartus. Didėjant konkurencijai, paslaugų vartotojai vis daugiau pradeda vertinti įmonių reputaciją, jų elgesį su darbuotojais ir darbo aplinka. Įmones, atsiliekančias savo socialinės atsakomybės vertinimu, netrukus aplenkia išmintingesni konkurentai.
Transporto verslas – socialiai atsakingas
Yra labai daug būdų, kaip įmonė gali išreikšti savo socialinę atsakomybę. Vienos įmonė rūpinasi aplinkosauga: atsakingai rūšiuoja atliekas, tausodami popierių nespausdina be reikalo, naudoja ekologiškas kanceliarines priemones, taupo elektrą, prioritetus teikia kuo ekologiškesniam transportui, kitos – remia kultūrą, vaikų, senelių namus. Domimės, kaip socialinė atsakomybė pasireiškia didžiosiose Lietuvos transporto įmonėse.
A. Sebeckis atskleidė, kad „TNT Lietuva“ kompanijoje socialinė atsakomybė orientuota į tris pagrindines kryptis: aplinkosaugą, rūpinimąsi darbuotojais, jų darbų sauga ir sveikata bei rūpinimosi visuomenės nariais – visuma. „Visa tai darome, nes manome, kad šiandien į sėkmę ir ilgalaikius tikslus orientuotam verslui tai – būtina,“ – pasakojo A. Sabeckis. Viena iš įmonės socialinių veiklų – parama „Spenglos“ vaikų namams. Kaip sakė įmonės vadovas, taip ne tik suteikiama tiesioginė nauda vaikams, tačiau kuriama ir ilgalaikė vertė – tiek išmatuojama, pvz. bendrovės akcijų kaina, tiek ir neišmatuojama, labiau suvokiama kaip bendrovės reputacija, kuri turi lemiamos reikšmės sėkmingo verslo plėtrai.
Kita socialiai atsakinga bendrovė „Lietuvos geležinkeliai„ įkūrė viešąją įstaigą “Geležinkelių veteranai“. Buvę bendrovės darbuotojai dabar susiburia, dalinasi savo patirtimi, drauge keliauja. Šia veikla siekiama, į pensiją išėję darbuotojai neprarastų ryšio vieni su kitais, toliau bendrautų.
UAB „Rhenus svoris“ taip pat galima priskirti socialiai atsakingų įmonių grupei. Ji parėmė ne vieną socialinę iniciatyvą suteikdama pervežimo paslaugas. L. Židonienės nuomone, remdama socialines iniciatyvas įmonė, pirmiausiai, atkreipia dėmesį, kad parama būtų panaudota tikslingai. Šiuo metu UAB „Rhenus Svoris“ bendradarbiaudama su „Rhenus“ grupe Vokietijoje kuria 1000 darbo vietų lietuviams, estams, latviams Vokietijos sandėliuose. Dalis dabuotojų bus įdarbinami iš vidinių įmonės resursų, tačiau daugelis – įprastų atrankų būdu.
„Rhenus svoris“ darbuotojai dirbantys sandėliuose Lietuvoje siunčiami iki 3 mėn. stažuotei Vokietijoje, kurios metu įgyja naudingos tarptautinio darbo patirties, tobulina savo įgūdžius. Anot L. Židonienės, po šių stažuočių darbuotojai grįžta gerokai pasikeitę ir įgytas žinias gali pritaikyti įmonės sandėliuose. Vykdydama darbuotojų atrankas įmonė tarpininkauja ir įdarbina lietuvius, latvius, estus be jokio tarpininkavimo mokesčio. Šiuo metu Vokietijoje įmonė sukūrė apie 100 naujų darbo vietų Baltijos šalių piliečiams.
Teigiamų pavyzdžių transporto įmonėse galima rasti labai daug, todėl galima pasidžiaugti, kad būti socialiai atsakinga įmone nebėra tik mados ar savireklamos reikalas.
Socialiai atsakingi gali būti ne tik dideli koncernai
Pateikėme ryškesnius didžiųjų transporto įmonių socialinės atsakomybės pavyzdžius, tačiau socialinė atsakomybė visiškai nepriklauso nuo įmonės dydžio teigia „TNT Lietuva“ atstovas. „Žinoma, įgyvendinti didelius projektus reikia lėšų, tačiau nebūtina to daryti vieniems. Socialinė atsakomybė visų pirma skatina bendradarbiavimą, tad prie svarbių projektų galima prisidėti savo galimybių ribose.“ „Rhenus svoris“ atstovė išreiškė kitą pastebėjimą – kuo didesnė įmonė, tuo didesnę atsakomybę ji prisiima. Jei mažesnė įmonė suklysta, kažką ne taip padaro, tai apie tai mažai, kas ir sužino, tačiau, jei įvyksta nesėkmės, kai projektus vykdo didelės kompanijos – tai įprastai eskaluojama visuose žiniasklaidos kanaluose. Vis tik dažnai maži kasdieniniai geri darbai, apie kuriuos neskelbiama, dažnai yra svarbesni, nei garsiai nuskambėję akcijos.
Agnė Rutkauskaitė