Kovo pabaigoje Susisiekimo ministerijos iniciatyva parengtas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo projekto nuostata, kuria siūloma leisti kelių policijos pareigūnams anuliuoti netvarkingų automobilių techninės apžiūros pažymą, sukėlė bruzdesį šalies vairuotojų gretose. Skelbiama, kad projektas įtrauktas į Seimo pavasario sesijos darbų sąrašą kaip prioritetinis taigi teoriškai galėtų būti patvirtintas dar vasaros pradžioje, o įsigalėtų kuo kitų metų sausio 1 d.
Nors už tai, kad įstatymo pataisos būtų priimtos vienbalsiai pasisako tiek valstybės institucijų, tiek ir technines apžiūras atliekančių įmonių asociacijos atstovai, Susisiekimo ministerijos iniciatyvumas dar negarantuoja, kad jos bus patvirtintos dar šiais metais. Spalio viduryje šalies laukia Seimo rinkimai, taigi jei įstatymo pataisų svarstymas nusitęs iki rudens, vairuoti mėgstantiems tautiečiams norėsiantys įsiteigti parlamentarai gali „numesti“ šį projektą į šalį. Taigi nerimauti kol kas pernelyg anksti, tačiau pasidomėti, ką apie siūlomą tvarką kalba kelių policijos tarnybos, ministerijos ir TA atliekančių įmonių atstovai, verta.
Sumažintų galimybes sukčiauti
Kaip pažymėjo susisiekimo ministro patarėjas ryšiams su visuomene Martynas Čerkaukas, įstatymai Lietuvoje svarstomi labai ilgai, todėl gali būti, kad Susisiekimo ministerijos parengtos pataisos šiais metais nebus priimtos. Anot jo, poreikis tokioms pataisoms tikrai yra. „Visos idėjos, kurias teikiame Seimui ar Vyriausybei iš pradžių aptariamos su saugaus eismo specialistais, policija, kitomis valstybės institucijomis, o tik tada perkeliamos į dokumentus“, ‒ kalbėjo jis pridurdamas, kad siekiama eliminuoti atvejus, kuomet vairuotojai į gatves išvažiuoja dar galiojančią techninės apžiūros pažymą turintys, tačiau techniškai netvarkingi automobiliai.
Lietuvos kelių policijos tarnybos pritarimą pasiūlymui numatyti pareigūnams teisę panaikinti privalomosios techninės apžiūros galiojimą patvirtino administracinės veiklos skyriaus vyriausiasis specialistas, komisaras Rytis Vosylius. Anot jo, policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos jau prieš keletą metų atkreipė dėmesį, kad policijos pareigūnai, vadovaudamiesi galiojančiais teisės aktais, turi teisę ir pareigą tikrinti viešajame eisme dalyvaujančių transporto priemonių techninę būklę, skirti administracines nuobaudas dėl techniškai netvarkingos transporto priemonės vairavimo, tačiau paskyrus nuobaudą vairuotojas toliau vairuoja tokią transporto priemonę ir kelia grėsmę eismo saugumui (pvz., važiuoja visiškai susidėvėjusiomis padangomis).
Anot techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ direktoriaus Gintauto Šlėderio, griežtesnė kontrolė leistų sumažinti avarijų skaičių. Jis pažymėjo, kad šalies keliais važinėja 150 tūkst. automobilių be techninės apžiūros kortelių. „Jiems, aišku, nėra ką anuliuoti, tačiau pati praktika, kuomet kontrolė yra griežtesnė, būtų naudinga. Tai sumažintų vairuotojų, kurie TA praeina įvairiais nesąžiningais būdais, skaičių. Žinodami, kad juos kelyje sustabdęs pareigūnas galės anuliuoti TA, jie pagalvos, ar verta ieškoti nelegalių būdų ją praeiti“, ‒ pažymėjo jis.
Dėmesys grėsmę eismo saugumui keliantiems automobiliams
Kol Seime nebus patvirtintas įstatymo pakeitimo projektas, automobilių techninės būklės patikrinimo kelyje tvarka ir sąrašas trūkumų, kuriems esant TA talonas būtų anuliuojamas, nėra svarstomi. „Visgi jei toliau eisime tuo keliu, tai bus nustatyti labai konkretūs atvejai, kada pareigūnai galės taikyti sankcijas. Sieksime nepalikti erdvės interpretacijos apie tai, ar yra defektas, ar jo nėra“, ‒ tikino M. Čerkauskas.
Anot R. Vosyliaus, minėtame pasiūlyme įtvirtinta, kad privalomosios techninės apžiūros galiojimas galės būti panaikintas tik tuo atveju, kai techninių reikalavimų neatitikimai kelia grėsmę eismo saugumui. „Dėl to, šią įstatymo nuostatą įgyvendinančiame teisės akte turės būti įvardinti konkretūs, grėsmę eismo saugumui keliantys, techniniai gedimai, kuriems esant galės būti panaikinama privalomoji techninė apžiūra. Šioje tvarkoje turėtų būti aptarti ir pareigūnų veiksmai nustatant techninius neatitikimus ir priimant sprendimą panaikinti privalomąją techninę apžiūrą“, ‒ komentavo jis pridurdamas, kad tokia teisė greičiausiai bus suteikta ne tik policijos, bet ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos pareigūnams.
Iki šiol atliekant rimtesnius automobilių techninė būklės patikrinimus gatvėse, policijos pareigūnai kviesdavosi apžiūras atliekančių įmonių specialistus. „Nemanau, kad tokie patikrinimai bus vykdomi kasdien. Turbūt daugiausiai akcijų, reidų metu. Aišku, tokius parametrus kaip stiklų šviesos pralaidumą ar išmetimo sistemos keliamą triukšmą pamatuoti policijos pareigūnai gali, tačiau rimtesnėms patikroms kviečiami kontrolieriai“, ‒ pažymėjo G. Šlėderis.
Keisti periodiškumo neketinama
Kaip pasakojo G. Šlėderis, dažnai nutinka taip, kad vairuotojai paruošia automobilį tik tam, kad praeitų TA, o vėliau detales pakeičia į netinkamas eksploatavimui, neatitinkančias gamintojo reikalavimų. „Kadangi vairuotojas žino, kad kitą kartą į TA teks atvažiuoti tik po dvejų metų, jis toliau važinės netvarkingu automobiliu, tačiau jei supras, kad kortelė gali būti anuliuota sustabdžius kelyje ir dėl to jam teks vėl važiuoti pas mus ir leisti pinigus, pagalvos, ar tai daryti verta“, ‒ komentavo jis. Anot pašnekovo, tokie atvejai itin dažni nestandartines išmetimo sistemas, ksenoninius žibintus naudojančių ir langus tamsinančių jaunų vairuotojų gretose.
Siūlymai keisti techninių apžiūrų periodiškumą senesniems automobiliams, anot M. Čerkausko, šiuo metu nėra svarstomi. „Pamąstymai apie tai kyla nuolatos, prieš keletą metų netgi buvo paruoštas įstatymo pakeitimo projektas, pagal kurį seniems automobiliams techninės apžiūros būtų privalomos kartą per metus. Visuomenėje kilo didžiulis nepasitenkinimas ir galiausiai viskas buvo atšaukta“, ‒ prisiminė jis.
Pasak G. Šlėderio, pagrindinis TA atliekančių įmonių asociacijos tikslas – kad keliais važinėtų techniškai tvarkingi automobiliai, nepriklausomai nuo to, koks yra jų amžius. Tikimybė, kad senesnis automobilis suges didesnė, o sugriežtinta tvarka, pagal kurią TA jiems reikėtų pratęsti kasmet, anot pašnekovo, drausmintų vairuotojus.
Vidutinis šalies automobilių parko amžius siekia 14 m. ir tarkime, įvedus tvarką, pagal kurią senesni nei 15 m. automobiliai TA turėtų pratęsti kasmet, tai paliestų didelę dalį vairuotojų. G. Šlėderis teigė abejojąs, ar politikai ryšis tokiam sprendimui. „Žmonės tiesiog nebeturi finansinių galimybių – vieni dar mėgina pasiremontuoti namuose, o kiti važiuoja, kol automobilis visiškai sugenda. TA kainuoja 42 litus, tačiau kuomet reikia susitvarkyti automobilį, tai gali atsieiti daugiau nei du tūkst litų. Tie 150 tūks. be TA kortelių važinėjančių žmonių daro tai ne iš gero gyvenimo ‒ kadangi baudos už tai kol kas nedidelės, jie rizikuoja“, ‒ pažymėjo jis.
Kiti būdai sugriežtinti atsakomybę
„Transektos“ direktorius G. Šlėderis taip pat atkreipė dėmesį į Vokietijoje taikomą praktiką, kuomet pavėlavusiems atvykti į TA skiriama bauda, o kortelė pratęsiama nuo tos datos, kuria ji baigėsi. Anot pašnekovo, taip būtų anuliuota galimybė „pratempti“ laiką. Visgi kaip patikino M. Čerkauskas, sugriežtinimų techninės apžiūros atlikimo tvarkai artimiausiu metu neplanuojama.
R. Vosyliaus teigimu, svarstytinas ir administracinės atsakomybės už techniškai netvarkingų transporto priemonių vairavimą klausimas. Anot komisaro, galiojančio administracinių teisės pažeidimų kodekso (toliau – ATPK) 123 str. 1 d. nustatyta atsakomybė už transporto priemonių vairavimą be valstybinės techninės apžiūros arba turinčių gedimų, dėl kurių kelių eismo taisyklės draudžia važiuoti ‒ skiriama bauda vairuotojams nuo vieno šimto iki vieno šimto penkiasdešimties litų.
Pagal minėtą straipsnį bauda skiriama tik už vairavimą, kai neveikia pagrindinis stabdis, vairo mechanizmas, netvarkingas transporto priemonės ir priekabos sukabinimo įtaisas, lyjant, sningant arba esant rūkui vairuotojo pusėje neveikia stiklo valytuvas, tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui nedega joks priekinis kairysis žibintas, o sugedus bent vienai galinei gabaritinei šviesai neveikia (neįjungta) avarinė šviesos signalizacija arba transporto priemonės gale nėra pritvirtinto avarinio sustojimo ženklo.
„Už kitus kelyje nustatytus techninių reikalavimų neatitikimus (išskyrus už vairavimą, kai automobilio stiklų šviesos laidumas mažesnis negu leistina), vadovaujantis ATPK 124¹ str. 7 d., gali būti skiriamas įspėjimas arba bauda nuo dvidešimties iki keturiasdešimties litų. Akivaizdu, kad tokia nuobauda nėra efektyvi ir neatgraso vairuotojo nuo pažeidimo darymo“, ‒ komentavo R. Vosylius.