Kelionės po Europą nuosavu automobiliu gal ir nėra pačios pigiausios (lyginant su pigiais skrydžiais ar pan.), tačiau susiruošus atostogauti su visa šeima yra itin patogios. Šeimos atostogos su automobiliu – tai nepriklausomybė, kurios pasiūlyti negali net ir geriausios kelionių agentūros. Žinoma, keliaujant su automobiliu reikia tinkamai pasiruošti, kad nemalonios smulkmenos netaptu šaukštu deguto medaus statinėje.
Pradžiai apie automobilius
Bene patogiausia po Europą keliauti vadinamaisiais kemperiais – specialiais automobiliais, kuriuose yra miegamosios vietos, virtuvė ir sanitarinis mazgas. Tačiau čia jau kita specifika. Kelionėms kempinginiais automobiliais skirsime visą straipsnį jau netolimoje ateityje. Na o dabar tiesiog kalbėsime apie keliones įprastais, kasdieniais automobiliais.
„Atostogauti galima su bet kokiu automobiliu. Svarbu, kad jis būtų techniškai tvarkingas. Viskas čia priklauso nuo kompanijos ir žmonių skaičiaus. Štai mano giminaičiai, studentų pora, praėjusią vasarą visą Europą išmaišė su kompaktišku „Peugeot 206“. Kelionė buvo šiek tiek asketiška, tačiau jaunuoliai grįžo tikrai laimingi. Na, važiuojant su šeima, kai „galiorkoje“ žaidžia vaikai, reikėtų didesnio automobilio. Kiekvieną dieną nuvažiuojant 500 ar daugiau kilometrų didelis automobilis leidžia jaustis patogiai, mažiau pavargsti. Optimalus variantas – mikroautobusas. Pvz., koks „Volkswagen Transporter“. Toliau seka šeimyniniai vienatūriai ar universalai. Svarbiausia, kad automobilis būtų tvarkingas. Tad prieš kelionę būtinai apsilankykite remonto dirbtuvėse, patikrinkite savo automobilį. Ir dar vienas specifinis pastebėjimas. Jei keliausite per kalnus, paaukokite kelis litus ir būtinai pakeiskite automobilio stabdžių ir aušinimo skysčius – lietuviai tai kartais pamiršta.“ – pastebėjimais dalinasi automobilių remonto specialistas, inžinierius Žydrūnas Janušauskas.
Keliausite per Lenkiją? Šios šalies kelių jau nebijokite
Susiruošusiems keliauti automobiliu į Vakarus daug klausimų kelia kaimyninės Lenkijos keliai. Apie juos nuo seniausių laikų sklando gausybė legendų. Iš tiesų, Pasaulinės sveikatos organizacijos ataskaitoje teigiama, kad Lenkijos keliai yra vieni pavojingiausi Europoje, bet tai nėra pati blogiausia situacija ES. Pavojingesni yra Slovakijos, Graikijos ar Latvijos keliai.
Panašu, Lenkijos valdžia tai suprato ir dar prieš gerus septynis metus įsuko sunkiai suvokiamo masto kelių statybos ir rekonstrukcijos mašiną. Lenkai į kelius investuoja milijardus. Iki 2012 metų kelių infrastruktūrai lenkai kasmet žada skirti po 30 milijardų zlotų iš įvairių finansavimo šaltinių. Nepatogumų dabar kelia tik tai, kad visa Lenkija tapusi milžiniška statybų aikštele. Įvertinus eismo apribojimus ir milžiniškus automobilių bei sunkvežimių srautus itin nukenčia vidutinis važiavimo greitis.
Lenkijos lenktynininkas Pawel Hildebransky, vertindamas eismo kultūrą savo šalyje pastebėjo, kad situacija gerėja kiekvienais metais. Sportininkas siūlo nepamiršti, kad Lenkijos krašto keliuose vis dar pasitaiko nedrausmingų pėsčiųjų ir dviratininkų, kurie sutemus gali įvaryti daug baimės.
Nuovargis: netraumuokite savęs
Susiruošusiems į tolimą kelią vairuotojams medikai pataria nepiktnaudžiauti visokiais stimuliatoriais. Kofeinas, „Red Bull“ ar panašūs dalykai energijos realiai nesuteikia, jie tik padeda intensyviai naudoti organizme esančią energiją. Be to, panaudojus stimuliatoriaus, organizmas kurį laiką suaktyvinamas, tačiau po to sekanti slopinimo fazė yra gerokai (apie 3 kartus) ilgesnė nei aktyvinimo fazė. Nuolat naudojant stimuliatorius, organizmas išsekinamas, kartu išsenka ir organizmo atsargos. Pasak medikų, važiuojant tolimą kelią labai svarbus yra tinkamas režimas.
„Galima važiuoti tūkstančius kilometrų be didesnių bėdų, tačiau čia reikia sudėlioti tinkamą darbo ir poilsio režimą, tiesiog kartais reikalingos trumpos pertraukėlės. Tai būtų trumpi sustojimai, kas 3–4 valandas. Kelionės pradžioje galima pravažiuoti net 6 val. Sustojimo trukmė būtų 15–20 min. Jo metu reikia būtinai atlikti tempimo pratimus, ištempti priekinius šlaunies raumenis ir klubą, juosmenį. Būtent trumpas sustojimas reikalingas siekiant išlaikyti optimalų stresinių hormonų lygį kraujyje, priešingu atveju prasidės stiprus organizmo slopinimas ir kelionę teks nutraukti. Pasėdėjus prie vairo jau 30 minučių, pradeda didėti stresinių (adrenalinas, noradrenalinas) hormonų lygis kraujyje – tai atsakas į judesio trūkumą. Stresiniai hormonai padeda įveikti sunkumus, tačiau jų lygis turi būti optimalus. Jeigu žmogus tampa nervingas, neatidus, tai jau reiškia, kad atsirado pernelyg didelė įtampa, vadinasi, reikia daryti pertrauką, atlikti mankštą, užkąsti. Didelė klaida yra vairuoti nesimaitinant, po to sustoti ir kaip reikiant prisiryti. Toks žmogus praktiškai nepajėgus vairuoti. Greitai apima miegas, prarandamas dėmesingumas. Virškinamasis traktas, virškindamas maistą, naudoja labai daug energijos, tuo metu net atsiranda nervų sistemos slopinimas. Be viso to, suvalgytas kepsnys patenka į kūną maždaug po 17 valandų. Greičiausiai energiją atstato angliavandeniai, t.y. kas nors saldaus“, – sako gydytoja Aušra Merkienė.
Nepamirškite pasirūpinti vaikais
Prieš leisdamiesi į kelionę apsvarstykite visus už ir prieš. Jeigu vyresnis vaikas lengvai ištvers 10 valandų trukmės ar ilgesnę kelionę, tai bus keliskart sunkiau jūsų ketverių metų vaikui. Apskritai, mažametis vaikas automobilyje turėtų būti "izoliuojamas" ne ilgiau nei šešioms valandoms.
Kad išvengtumėte pasikartojančio vaikų klausimo „ar jau atvažiavome?“ – duokite jiems žemėlapį, tegu patys studijuoja kelionės maršrutą.
Nors namuose jūs ribojate vaikų praleidžiamą laiką prie televizoriaus ekrano, kelionės metu leiskite jiems mėgautis filmais ar kompiuteriniais žaidimais į valias. Jei turite nešiojamą DVD leistuvą, tai gali būti puiki užsiėmimas, kuris atitrauks vaikų dėmesį kelioms valandoms.
Nors nuolatiniai trumpi sustojimai prailgina kelionę, tai gali būti viskas, ko jūsų vaikams reikia, kad šie ramūs ir laimingi sugrįžtų į automobilį. Kartas nuo karto stabtelėkite prie kokios pakelės užkandinės ir leiskite jiems išsidūkti specialiai įrengtoje žaidimų aikštelėje.