Naujas automobilis daugumai šalies gyventojų – neįkandama svajonė. Pirkdami nenaują automobilį, sutaupysite nemažą sumą pinigų. Tačiau daugumos specialistų nuomone, tik tuo momentu, nes vėliau teks atseikėti dideles sumas remontui ir priežiūrai. Vis dėlto kas geriau, brangus naujas automobilis, nereikalaujantis didelių investicijų, ar gerokai pigesnis senas, kuriam išlaikyti teks gerokai patuštinti piniginę?
Automobilio pirkimas – kaip loterija
Nauji automobiliai pinga itin greitai. Po trejų metų mašina verta tik 60 procentų pradinės kainos. Įdomu, kad norint parduoti ką tik iš salono pirktą naują automobilį, jo kaina nukrinta net iki 5 tūkst. litų.
Pirkdami naują mašiną mokate kur kas daugiau nei tikroji jos vertė. Tačiau prieš perkant seną automobilį reikia labai išmanyti automobilius. Apie ieškomą modelį derėtų išsiaiškinti viską, kas tik įmanoma.
Pirmiausia patikrinkite gamintojo informaciją su pardavėjo „pagyromis“, perskaitykite atsiliepimus internete, išklausykite kolegų, kurie geriau išmano apie automobilius, nuomonę. Jei pirksite galvodami, jog tinka bet kas, svarbu, kad važiuotų – beveik garantuotai apsigausite.
Pasak UAB „Autoaljansas“ direktoriaus Gedimino Švaikausko, pirkti naują brangų ar seną pigų automobilį yra amžina ir neišsprendžiama dilema.
„Tai labai artima loterijai: arba laimėsiu, arba ne. Būna laimėtojų, būna ir pralaimėjusiųjų, tačiau kaip ir loterijoje pralaimėjusiųjų daugiau negu laimėtojų. Ir čia retas tautietis, būdamas „automobilinių reikalų“ ekspertu, prisipažįsta sau ir kitiems, kad apsigavo pirkdamas „pigų ir seną“. Gal todėl visuomenėje dominuoja atsakymas, kad senas geriau“, – tautiečių pasirinkimo realijas komentavo G. Švaikauskas.
Pasak specialistų, jei jau perkamas senas automobilis, reikėtų akylai patikrinti jo serviso knygą. „Nepirkite mašinų, kurios buvo patekusios į dideles avarijas ar užtvindytos. Taip išvengsite daugybės problemų“, – vairuotojams, ketinantiems pirkti senus automobilius, patarė Šiaulių autoserviso meistras Marius.
Ne visada naujas automobilis brangus
Skirtingi automobiliai serga skirtingomis ligomis. Turite žinoti, kokio automobilio detalės brangesnės, kuriam dažniau genda vieni, o kitam kiti dalykai. Juo labiau kad visų būsimų gedimų „simptomų“ tikrai nepastebėsite.
Meistras pataria nužiūrėtą automobilį iš karto vietoje išbandyti. „Nuvažiuokite juo bent 2–3 kilometrus. Galbūt pasiseks pamatyti kokius nors gedimus. Dauguma pardavėjų tikina, kad jų automobiliais važinėjo moterys ar senukai. Patarčiau aklai tuo netikėti“, – sakė automobilių specialistas.
Pasak įsigyti automobilius padedančio Rimanto, nereikėtų pasikliauti pardavėjo tikinimu, kad pigiai automobilį parduoda todėl, jog skubiai vyksta į užsienį. „Pigiausias automobilis dažniausiai yra blogiausias automobilis. Tikslas turėtų būti ne kuo mažesnė kaina, o tinkamas automobilis už priimtiną kainą“, – sakė Rimantas.
„Autoaljanso“ direktorius neigia įsišaknijusią nuomonę, kad brangus naujas automobilis ir gerokai pigesnė sena mašina.
„Žinodamas šiandieninę tiek vienų, tiek kitų pardavėjų pasiūlą, turiu pastebėti, kad ne visada naujas automobilis yra brangus, o senas – gerokai pigesnis. Pasitaiko atvejų, kada tautietis renkasi prabangų limuziną, gal net 5–10 metų, nuriedėjusį 150–300 tūkst. km. Šiam pirkiniui išleidžia 30–50 tūkst. Lt, nors galėtų pasirinkti mažesnį, tačiau naują, su gamintojo garantija“, – sakė G.Švaikauskas ir pridūrė, kad daugumos pirkėjų prioritetai naujas, garantinis ar patikimas nėra svarbiausi ir užleidžia vietą geidžiamas, didelis ar prabangus.
Norint įsigyti naudotą automobilį ir neapsigauti, išeitis – sertifikuotos mašinos, kurias vis dažniau siūlo gamintojai. Geriausia pirkti vokiškus Nusipirkęs naują automobilį, vairuotojas ne tik nuostabiai jaučiasi, bet ir yra aprūpintas naujausiomis ir pažangiausiomis šių laikų technologijomis. Taip pat kiekvienais metais griežtėja saugumo reikalavimai, tad naujas automobilis dažniausiai būna saugesnis už senesnius modelius.
Vilnietis Zenonas sako, kad pinigų reikia išlaikyti tiek naują, tiek seną automobilį. „Praeis metai, nuvažiuosi daugiau kaip 10 tūkst. km, ir turėsi investuoti į tą patį naują automobilį. Mano manymu, geriau šiek tiek naudotas (apie 6 metų senumo), prižiūrėtas automobilis nei naujas“, – sakė 13 metų vairuotojo stažą turintis Zenonas. Automobilių specialistai sako, kad reikėtų ieškotis, kuo mažiau kilometrų nuvažiavusio automobilio.
„250 tūkst. kilometrų nuvažiavusiai mašinai reikės rimto remonto. Už tuos pinigus verčiau nusipirkti naujesnį modelį. Tačiau neskubėkite džiaugtis – skaičiai, rodantys kilometrus, gali būti atsukti atgal, todėl atkreipkite dėmesį į kainą. Nedaug nuvažiavę automobiliai – brangesni“, – sakė meistras Marius.
Pasak Rimanto, nereikėtų pirkti senesnio nei 12 metų automobilio. „Nesvarbu, kiek remontuosite – vis tiek bus senas kledaras. Geriausias pasirinkimas – penkerių metų automobilis. Jis gana pigus ir pasirengęs tarnauti dar kokius septynerius metus“, – patarė automobilių žinovas Rimantas.
„Kia Shuma“ automobilį įsigijęs Juozas džiaugiasi, kad šio tipo automobiliai surenkami Vokietijoje. „Detales galima lengviau įsigyti, o ir patys automobiliai yra labai patvarūs, retai genda“, – sakė Kėdainių rajono gyventojas.
Pasak Juozo, geriausia pirkti vokiškus automobilius. „Bet kuriame servise rasi vokiškų detalių. Vokiški automobiliai – einamiausi Lietuvos rinkoje, tad su jų remontu ar detalių keitimu problemų bus mažai. Visai kita situacija, jei pirksite Lietuvoje mažai žinomus automobilius, kurių detales reikės užsakyti iš užsienio“, – pastebėjo per 30 metų vairuotojo stažą turintis Juozas.
Praėjusių metų duomenimis, Lietuvoje 1 mln. gyventojų teko 2 190 naujų lengvųjų automobilių, arba 11,7 karto mažiau nei Europos Sąjungos vidurkis.
Pasak valstybės įmonės „Regitra“ generalinio direktoriaus Ramučio Olekos, didžioji dalis automobilių Lietuvoje yra 16–18 metų senumo, tačiau vilties teikia tai, kad automobilių parkas laipsniškai atnaujinamas.
Vis dėlto gatvėje kalbinti žmonės vienbalsiai pasisako už naudotų automobilių pirkimą. Pagrindinės priežastys: nėra pinigų naujam automobiliui, nėra papildomų mokesčių senoms mašinoms.
Vismantas Žuklevičius