Centrinėje sostinės techninės apžiūros stotyje šeštadieniais, o kartais ir darbo dienomis nusidriekia šimtametrinės eilės. Įtakos tam turi ir pasikeitusi dyzelinių automobilių patikros tvarka, ir vairuotojų sąmoningumo trūkumas.
Tikrinasi chaotiškai
Lentvario g. 7 esanti Vilniaus centrinė techninės apžiūros stotis balandį sulaukia ypatingo vairuotojų antplūdžio. Per dieną čia patikrinama vidutiniškai 820 transporto priemonių. Ypač dideli srautai susidaro šeštadieniais. Tačiau net 18 metų šioje sistemoje dirbantis bendrovės „Tuvlita“ vadovas Povilas Imbrasas tikino iki šiol negalintis tiksliai nuspėti, kada vairuotojų eilės bus didžiulės, o kada patikrinti bus vos vienas kitas automobilis.
„Šiuo metu Lentvario gatvėje vidutiniškai automobilis techninės apžiūros laukia 40 minučių, tačiau tai yra tik vidurkis. Priklausomai nuo dienos, metų laiko, šis skaičius gali labai svyruoti. Visas šis vairuotojų judėjimas gana chaotiškas. Į techninės apžiūros stotį vykstama kaip velykinės išpažinties – paskutiniu momentu“, – teigė P.Imbrasas.
Praėjusį savaitgalį atvykusiems techninės apžiūros apie 11 val. ryto eilėje vietoj statistinių 40 minučių teko laukti bemaž tris valandas. Tai, anot P.Imbraso, liudija dalies vairuotojų negebėjimą planuoti savo laiko.
„Atvažiavę nuo 11 val. pateko į vadinamąją antrąją bangą. Keisčiausia, kad šeštadieniais apžiūros atvyksta ir nedirbantys pensininkai, nors būtent jie galėtų pasirinkti laiką vidury savaitės. Didžioji dalis atvažiavusių būna tie, kurie išsimiega po darbo savaitės ir tuomet vyksta techninės apžiūros. O juk mes dirbame darbo dienomis nuo 7 iki 21 val., tad tikrai atvykęs, pavyzdžiui, prieš 7 val., vairuotojas jau 8 val. galėtų būti darbe patikrintu automobiliu“, – dėstė P.Imbrasas.
Sulaukia skundų
Vidutiniškai vieno lengvojo automobilio benzininiu varikliu techninė apžiūra trunka apie 15 minučių. Dyzelinio, nuo kovo 1 d. pasikeitus patikros tvarkai, 6–7 minutėmis ilgiau. Tačiau prie techniškai netvarkingo automobilio tikrintojams tenka užtrukti gerokai ilgiau.
„Buvo toks atvejis, kai gavome skundą, kad itin kruopščiai tikriname automobilį. Žmogus skundėsi, kodėl toks ypatingas dėmesys skiriamas būtent jo automobiliui. Tačiau yra daug niuansų, juk būna, kad akivaizdžiai netvarkinga mašina į pakartotinę apžiūrą atvairuojama ne pirmą ir ne antrą kartą, anksčiau pastebėti trūkumai nepašalinami. Aišku, tokiu atveju ji tikrinama. Kartais toks tikrinimas gali užtrukti net 40 minučių“, – dėstė „Tuvlitos“ vadovas.
Naudojasi paslaugos pigumu
„Tuvlitos“ direktoriaus pavaduotojas Audrius Glebus teigė, kad eilės būtų gerokai trumpesnės, jeigu dalis vairuotojų savotiškai nepiktnaudžiautų techninės apžiūros stočių darbu. Dėl palyginti nedidelės techninės apžiūros kainos retas vairuotojas prieš apžiūrą savo automobilį patikrina servise. Todėl bemaž pusei visų atvykstančių pasitikrinti automobilio, į stotį vėliau tenka atvykti ir pakartotinai.
„Tik mažiau nei trečdalis automobilių prieš apžiūrą būna apsilankę servise. Tikimasi, kad per apžiūrą bus surašyti trūkumai ir tada automobilis bus tvarkomas. Žmonės taupo pinigus
remontui, be to, ne tokie kvalifikuoti servisai nelabai kokybiškai parengia automobilius, neturi tinkamos įrangos ir pan. Taip pat trūksta griežtesnės kontrolės keliuose“, – teigė A.Glebus.
Pasak P.Imbraso, neištaisytų šios padėties ir daugiau darbuotojų, nes tuomet dalis žmonių tam tikrais laiko tarpais neturėtų ką veikti. „Jau dabar esami pajėgumai nemaži. Jeigu vairuotojai būtų labiau organizuoti, viskas vyktų sklandžiai“, – teigė P.Imbrasas.
Priešinasi naujovėms
Pagal nuo kovo 1 d. įsigaliojusias taisykles ypač nuodugniai pradėti tikrinti dyzelinius varikliai. Vienas taisyklėse numatytų reikalavimų – matuojant variklio dūmingumą 15–20 sekundžių priversti dirbti variklį maksimaliais sūkiais.
Kai kurie vairuotojai nuogąstauja, kad tokie „eksperimentai“ gali sugadinti variklį. Dienraščio kalbintas Aleksandru prisistatęs vairuotojas teigė, kad vienas jo kolega, kurio automobiliui po tokios techninės apžiūros sugedo variklis, ruošiasi bylinėtis su techninės apžiūros vykdytojais.
„Suprantu, jei pedalą paspaudžia iki dugno ir atleidžia, tačiau 15–20 sekundžių laikyti maksimalius sūkius... Ne kiekvienas variklis tai atlaikys“, – svarstė vairuotojas.
P.Imbrasas pripažino, kad kartais toks drastiškai atrodantis patikros būdas gali sukelti gedimų, tačiau teigė, kad ši priemonė – jau visoje ES galiojanti norma, o Lietuva yra šalis, kurioje ši tvarka įsigaliojo bemaž vėliausiai.
„Visko gali būti. Ir diržai nutrūkti gali, bet prieš tikrindami dūmingumą mūsų specialistai detaliai apžiūri variklį, patikrina, ar nesisunkia tepalai, tada tikrinama, ar veikia gamyklos numatytas sūkių ribotuvas, ar yra pakankamai tepalų, ar šyla variklis, ar yra aušinimo skysčio.
Jeigu variklis atitinka visus šiuo parametrus, tik tuomet tikrinamas dūmingumas esant maksimaliems sūkiams. Gal dabar tai atrodo keistai, tačiau manau, kad su laiku žmonės prie to pripras“, – vylėsi P.Imbrasas.
Mechanikas abejoja
Tačiau „Vilniaus dieną“ konsultavęs vieno sostinės autoservisų meistras teigė, kad tokios tikrintojų kalbos – ne visai tiesa.
„Dyzelinio variklio tikrinimas esant tokiems sūkiams nėra geras dalykas. Girdėjau, kad vienam žmogui variklis šitaip betikrinant sugedo. Apžiūras atliekantys darbuotojai sako, kad tikrinama neviršijant gamintojo nustatytų maksimalių variklio sūkių, tačiau neakcentuojama, kad gamintojo parametrai numatyti naujam automobiliui, be to, ne stovinčiam, o važiuojančiam.
Jeigu automobilis važiuoja varikliui dirbant maksimaliais sūkiais ir tempia savo svorį, tada viskas gerai. Tačiau kai jis stovi vietoje, tai tikrai negerai. Net ir benzininiams varikliams toks tikrinimas nebūtų geras“, – dėstė mechanikas.
Statistika
Priežastys, dėl kurių automobiliai nepereina techninės apžiūros
Nesureguliuoti priekiniai žibintai – 21 proc.
Sunkiasi skysčiai – 20 proc.
Priekinės pakabos gedimai – 11 proc.
Netvarkingi užpakalinių ratų stabdžiai – 6,5 proc.
Netvarkingas rankinis stabdys – 4,5 proc.
Netvarkingi gabaritiniai žibintai – 4 proc.
Pasak „Tuvlitos“ atstovų, bendras techninės apžiūros pereinamumas neretai priklauso nuo automobilio amžiaus:
1995–1997 m. pagamintų automobilių techninę apžiūrą iš pirmo karto pereina 46–48 proc.,
2000–2002 m. – 54–56 proc.,
2005–2007 m. – 68–70 proc.
Andrejus ŽUKOVSKIS