Retai įsijungiu televizorių. Jau ką žiūrėti visokių lietuvių politinių apsišaukėlių, prastai vaidinančių mąstančius žmones, šou, verčiau koks filmas.
Įvairus šeštadienis
Mūsų politikieriai, nepaisant jų tariamų “programų” skirtumo, jau tokie vienodi, kad pasigaili tokių monotoniškų stebuklų šalyje užgimęs. Patriotizmo, Stepokai, patriotizmo! - sukliks koks putotas kaip kumelys, paklaikusių akių trispalvis sovietas. Kad daugiau pasitaikytų tikrų filmų, gal nebūtų ir to nuolatinio diskomforto. Pasislėptume.
Bet ir čia, žinoma, nelengva apsieiti be aliuzijų. Kažkodėl man atrodo, kad kovingas neprofesionalas, Napoleono karų kapitonas, vien per užsispyrimą pražudęs “Medūzos” fregatą, buvo lietuviškų šaknų pilietis. Prancūzų filmas “Medūzos plaustas” (LTV, 24.00 val.), pavadintas pagal garsųjį alegorinį T. Jericot paveikslą, matyt, rodomas taip vėlai, kad mes - šiukštu - ko nors neatpažintume.
Kaip sparčiai viskas kinta!
Platinimo firma “Forum Cinemas” netrukus išleis į mūsų ekranus ką tik Kanuose sužlugusį brolių Coenų filmą “The Ladykillers”. Lietuviškai jis vadinsis... “Užversti senutę”. Jau nepaisant to, kad ne kiekviena senutė - ledi, pamaniau, o kodėl nepavadinus “Užversti senutei sijoną”? Sulėktų žiūrėti ir mokytis visi gausūs laisvos Lietuvos kaimų maniakai.
Pakėlė talentingas rankutes ir buvę nepriklausomi, o dabar parsidavę Holivudo konvejeriui patys broliai Coenai, tokių perliukų kaip “Paprastas kraujas”, “Fargo”, “Didysis Lebovskis”, “Žmogus, kurio nebuvo” statytojai. Įsitikinsite tuo, šeštadienį (TV1000, 05.29, 19.00 val.) ar kitądien (05.30, 11.00 val.) žiūrėdami jų pirmą, pernykštį žingsnį kompromiso keliu. Jis vadinasi “Nepakenčiamas žiaurumas”, bet iš esmės yra paika komedija matrimonialinio aferizmo temomis, kurios potencijas žlugdo idiotiškai pozuojanti Catherine Zeta-Jones ir visus 37 dantis kaip pastos reklamoje kišantis George’as Clooney.
Kur tie laikai, kai režisieriai - tarkim, Johnas Hustonas gangsterinėje “Pricių šeimos garbėje” (“Tango TV”, 22.00 val.) - gebėdavo išsaugoti savą garbę ir orumą nuo pirmo iki paskutiniojo filmo kadro?
Ši juosta nenauja, bet primiršus maloniai žiūrima ir vėl. Kaip ir gyvų pokštų, nuotykių prifarširuotos prancūzų komedijos “Banzai” (TV4, 16.05 val.) - su Coluche’u ar “Į kairę nuo lifto” (1 Baltijos kanalas, 11.55 val.) - su dar jaunyvu Pierre’u Richard’u.
Sinefilų šį šeštadienį laukia “Laiškanešys visada skambina du kartus” (“TVNsiedem”, 9.55 val.), bet visai ne tas visų matytas kriminalas su Jacku Nicholsonu, o 1946 metų originalas, sako, net įdomesnis už rimeiką. Nepastebėjau kokios logikos, besisiejančios su gimimo ar mirties datomis, bet faktas faktu: net du rusų kanalai prisimena talentingą tragiško likimo žvaigždutę, garsią dar ir nepaprastai audringu asmeniniu gyvenimu, - Valentiną Serovą (1 Baltijos kanalas, 10.10 val.) ir geriausią jos filmą “Lauk manęs” (RTR, 8.00 val.; Vilniaus TV retransliuos pirmadienį, 05.31.,16.10 val.), sukurtą pagal vieno garsių aktorės mylimųjų - Konstantino Simonovo scenarijų.
Sekmadienio retenybės
Keista, bet šią dieną - vis kažkokie nematyti arba rečiau demonstruojami filmai. Gal ant kažko kvepiančio ir užlipsime?
Nors Michaelas Katonas-Johnsas - neblogas režisierius, bet apie jo “To berniuko gyvenimą” (TV3, 19.05 val.) informacijos nedaug. Pagrindinis masalas - Leonardo DiCaprio - tuomet dar nebuvo suvaidinęs nė juostoje “Kas graužia Gilbertą Greipą”, nuo kurios šlovė ir prasidėjo, o jo visai dar vaikiški bruoželiai tinka nelabai originaliam pasakojimui apie skyrybas ir kaip jos, nelemtosios, veikiančios vaikus.
Gana naujos komedijos “Deimantai” (LNK, 20.15 val.) masalas - kitoks: po poros metų (jei ištemps) 90-metį švęsiantis Kirkas Douglas, atmintinas “Spartakas” ir kino aukštuomenės liūto Michaelo tėvas. Žinoma, fabula, besirutuliojanti apie kažkokius 13 kitoje eroje dingusių ar paslėptų deimantų, neišlaiko jokios kritikos, bet vis dėlto įdomu spėlioti: ar ponas Kirkas (tikra pavardė ne tokia skambi - Issuras Danielovichius) atiduos kadre ponui Dievui dūšią, ar dar palauks.
Naujitėlaitė prancūzų juosta “Aistros ženklai” (“RenTV”, 23.30 val.), kaip rodo ir pavadinimas, byloja apie šios šalies vyrijos nepaprastą, legendinį seksualinį apetitą. Atrodytų, Danielio Auteuilio herojus turi ir žmoną, ir meilužę, ko jam dar? Nebūkite naivūs. Patvirtindamas visus kuo rimčiausiai pateikiamus anekdotus, šis pilietis nespėja išvykti už miesto ir tuoj užmezga audringą romaną su šiuolaikinio prancūzų kino nauja seksbombike Ludivine Sagnier. Į jos formas pažiūrėti verta, bet kuo taip patrauklus, išskyrus tautybę, tas partneris? Paaiškinkite, gerbiamosios damos!
LTV rodo retą bei įdomų dokumentinį filmą apie “Anglo ligonio” realų prototipą (14.00 val.). Atrodytų, pagal elementarią logiką, kuri nacionalinei televizijai ne taip dažnai nušviečia, aišku, protingą galvą, kažkur greta turėtų atsirasti ir tas vaidybinis filmas. Deja... Vietoj epinės Anthony Minghellos melodramos mums siūlomas vidutinis Steveno Spielbergo “Dirbtinis intelektas” (LTV, 21.00 val.) apie emocijų pritvinkusį... robotuką. Žliumbsit, kad nereiks nė į tualetą vaikščioti. Užtat LTV-2 Retrospektyva (20.00 val.) ramiai tęsia sumanytą darbą bei demonstruoja kadaise labai populiarų Marijono Giedrio detektyvą “Vyrų vasara”. Tą faktą, kad pagrindinis Juozo Budraičio herojus - pokario čekistas, visi, išsiputoję ant talentingesnės juostos “Niekas nenorėjo mirti”, tada kažkaip pamiršo, sutiko “...vasarą” kaip grynąją pramogą. Lietuvių kriterijai paslankūs...
Menas reikalauja aukų, - sadistiškai tebetvirtina broliai lenkai (TVP1), pradėdami puikų dvivalandinį Irano klasiko Abbaso Kiarostamio kūrinį “Nuneš mus vėjas”... penkios minutės trečios (aišku, naktį). O mįslinga juosta apie kalnuose pasimetusį kaimelį, kuriame paskutines valandas gyvena vietinė šimtametė, oi, kokia patraukli.
Pirmadienis su “Čikaga”
Ir šiandien “Namų kine” šio to atitraukiančio nuo realybės pasitaiko. Pavyzdžiui, TV1 surado “Praktinę magiją”(21.00 val.), kurioje tokio lygio aktorės kaip Sandra Bullock, Nicole Kidman, Stockard Channing įrodinėja, esą kiekvienoje moteryje slapstosi ragana. Nelabai, žinoma, nauja tiesa, bet vis tiek malonu.
Du susitikimai su ispanų kinu. Vienas, pavadintas “Pavydu” (kabelinės televizijos, 21.00 val.), taip ir verčia įsivaizduoti aistringą muilo operą. Bet žinomas režisierius Vicente Aranda žemai kristi sau vis dėlto neleidžia, pavadinimo emociją traktuodamas kaip patologinę maniją. Kitas - Fernando Truebos “Nuostabioji epocha” (TV11, 20.00 val. ir kitądien, 17.05 val.) - 1993 metais netgi pelnė “Oskarą” už geriausią ne anglų kalbos filmą.
Jaunas pilietinio karo dezertyras slapstosi senuko namuose. Senukas - išmintingas, jo keturios dukterys (viena - Penelope Cruz) - žavingos. Sakytum, mielas filmas, “nuostabiąją epochą” prilyginantis seksualinei puotai, ginčijasi su prancūzų donžuano įvaizdžiu. Ispanai šioje sferoje irgi ohoho. Gaila, kad pasaulinis kinas nutyli lietuvių vyrijos specifiką, o laikas. Nieko, dosniai apmokėsim kokią naują ES seksualinių potencijų komisiją ir tuoj būsim pagerbti.
Žinoma, visų žvilgsniai šiandien kryps į lietuvišką televizinę pernykščio miuziklo “Čikaga” (TV4, 21.45 val.) premjerą.
Miuziklas kaip miuziklas. Ne tiek kinas, kiek spalvingas Brodvėjus. 3-ojo dešimtmečio Čikaga, gangsterių sostinė, piešiama su nepaaiškinama meile bei nostalgija. Dvi bobšių kalėjime sėdinčios žudikės (putlios Catherine Zeta-Jones ir Renee Zellveger), kurioms būtent nusikaltimas padeda tapti žvaigždėmis ar atstatyti jų statusą. Nesu moralistas, bet kitų miuziklų herojės (pavyzdžiui, Bjork filme “Šokanti tamsoje”) už menkesnį ir bent jau motyvuotą nusikaltimą yra elementariai pakariamos, o čia žmogžudystė - tiesus kelias į šlovę. Žinoma, tai ciniško advokato (Richardas Gere’as) “nuopelnas”, o vis dėlto kažkoks nemalonus prieskonis tavęs nepalieka visą filmą.
Dar manęs nepaliko autorių visai neplanuotas juokas, stebint, kaip kordebaletas moka puikiai šokti ir kaip to nemoka pagrindinis trio. Jų “šokiai” - montažininko žirklių, bet ne aktorių meistrystė. Į bendrą šurmulį sekundei įrėžiama vos pakelta Gere’o šeimyninėmis glaudėmis koja, ir jau atrodo - kone Baryšnikovas. Holivudo montažininkai sugeba sukčiauti.
Aplink “Čikagą” pernai virė daug aistrų. Man jos atrodo neilgalaikės. Pamatysit, pasirodys šiuo metu filmuojamas kitas Brodvėjaus miuziklas “Katės” ir visi mėgėjai ims melodingai kniaukti, gal net prikabinėti prie darbužių trumpam tapsiančias madingomis įvairiaspalves uodegas. O “Čikaga” nužengs į nebūtį, po to ir naujasis filmas, jeigu horizonte šmėkštels, pavyzdžiui, kokie nors “Šunėkai”.
Tiesiog antradienis
Tuštoka diena: jeigu inertiškai įsijungsite televizorių, politinės lietuvių reklamos siaubų galite ir neišvengti.
LTV, regis, pribaigė “Elito kiną”, bet prasčiausią (per visus kanalus!) anos savaitės juostą “Amistadą” (14.50 val.) kartoja, ką gi darys. Vadinti šią absurdišką plepalynę “istorine drama” - nesąmonė, kokių reta: iš kur autoriai rado kad ir tų XIX amžiaus afrikiečių, kurie laisvai cituoja ištisus Biblijos skirsnius? Politinis, rasinis korektiškumas, jau peržengęs koktumo ribą.
Pusbėdis, bet ir tiktai, TV1 atrastas ne itin linksmas filmas “Gera mergaitė” (21.00 val.). Vidutiniai amerikiečių aktoriai rimtu veidu svarsto, ar dingus sutuoktinių meilei “geros mergaitės” kontaktas su daug už ją jaunesniu - tikrai paskutinis šansas?
LTV-2 Retrospektyva (21.00 val.) primena mielus Petro Abukevičiaus filmus apie Lietuvos gamtą, kurios politika, ekologinė biurokratija, turčių įgeidžiai, regis, dar neprisilytėjo. Negi būdavo ir taip?
Dienos filmas, žinoma, - Aleksandro Rogožkino “Gegutė” (TV3, 23.05 val.). Karo metais šiaurinėje “niekieno žemėje” atsitiktinai susitinka trejetas: rusas, suomis ir samė. Niekas jų nemoka kito kalbos. Bet žmonės, jeigu jie žmonės, visuomet supras vieni kitus. Subtilus ir žmogiškas, nestokojantis mielų humoristinių detalių kūrinys pernai turėjo visus šansus gauti “Oskarą”. Tačiau Michalkovų klanui įbrukus į kandidatus broliuko Androno Končialovskio “Kvailių namus”, neva objektyvistinį Čėčėnijos karo, prilyginto farsui, vaizdą, kuris net nepateko į pirmąjį pretendentų penketuką, “Gegutei” liko tik liūdnai sukukuoti. Ir vis dėlto: konjunktūra lieka konjunktūra, kad ir kokią savigyrą būtų pasikinkiusi (šleikščiausia - kad neprofesionalė naujoji Končialovskio žmona - šių dienų Giulietta Masina), o menas - menu.
Trečiadienis ir kultas
Šiandien kartojamas lietuviškas kino nuotykis su Juozu Budraičiu, ryjančiu dešrą ir vaizduojančiu kitą žmogų, su Vaiva Mainelyte, varančia arklius kaip vesterne, - “Vyrų vasara” (LTV-2, 14.40 val.).
Rene Zellweger (ir vėl jinai!) vaidina priekvailę padavėją “Seselėje Betėje” (1 Baltijos kanalas, 23.45 val.). Kai kam, sako, gražu.
LTV rodo garsų pasaulyje, bet uždraustą tėvynėje Baltarusijoje ir lojalioje Rusijoje dokumentininko Jurijaus Chaščevatskio “Paprastą prezidentą” (22.00 val.; kartojama kitądien, 12.35 val.). Aišku, apie poną (draugą) A. Lukašenką, o pavadinime ryški sąsaja su Michailo Romo “Paprastu fašizmu”.
Italų neorealisto Carlo Lizzani “banditinis” filmas “Nubusk ir žudyk” (TV11, 20.05 val.), nepaisant efektingo pavadinimo, - bene silpniausias meistro karjeroje.
Trečiadieninio “Elito kino” su Izolda Keidošiūte nebematyti, užtat TV1 programų puoselėtojas Rytis Zemkauskas net išdrįso pasiūlyti nespalvotą, užtat pasaulyje buvusią ir tebesančią kultine garsiąją Michaelio Curtizo “Kasablanką” (21.00 val.). Gal kanalas seks tuo Amerikos kino teatreliu, kuris jau daugybę dešimtmečių demonstruoja šią juostą. Tegul ne kas mėnesį, bet kartkartėmis tikrai verta sugrįžti prie Humphrey Bogarto ir Ingrid Bergman veidais spindinčios meilės istorijos, lydimos nepamirštamo bliuzo “Taip praeina laikas”. Keistas atvejis: lyg ir “žemas” melodramos žanras, net 1942-aisiais statymo metais naivoki antifašistiniai motyvai, prastai suvaidintas Paulo Heinreido medinis “tas trečiasis”, o kartą filmą pasižiūrėjęs, jo vis tiek jau nebepamirši. Tikiu, atsiras ir naujų, jaunų žiūrovų, pajusiančių tą keistą žavesį ir įsirašysiančių į gerbėjų eiles. Jie smalsūs, jaunieji sinefilai, ir viską labai gerai supranta.
Nerealizuotos ketvirtadienio galimybės
Visi žino, kad LTV kino žurnalistė Lolita Sutkaitienė šiemet, kaip paprastai, buvo Kanų festivalyje. Galima įvairiai vertinti ponios Lolos laidas, bet autentiškas žodis apie dar gyvus, aptarinėjamus įvykius - visada įdomiau, maža to, - tai tiesiog televizijos duona. Ir ką gi? Lolitos įspūdžiai liks siauram draugų ratui, įžūloką šiemetį triumfatorių Michaelą Moore’ą galit pamatyti spaudos fotonuotraukose. Kaip skylę, LTV šiandien užkemša Kanų temą... 1997-ųjų (apgaudinėjant publiką, reklamose tai, beje, nutylima) dokumentine prancūzų juosta (22.00 val.) apie visai kitos festivalio epochos aktualijas. Taip ir lenda panieka žiūrovui: gal tas idiotas nieko nepastebės?
Spardyti amerikiečių politiką, gyvenimo būdą, mentalitetą šiandien - jau tarsi gero tono apraiška. Kaltas, prisipažįstu, ir aš, nors štai sugiedojau vieversio giesmę talentingai “Kasablankai”. O nauja Grahamo Greeno “Tykiojo amerikiečio” ekranizacija (LNK, 22.35 val.) - kaip tik iš tos pasispjaudymo operos. Vietnamo karas, doras anglas - išdavikas amerikietis ir jokių tau rašytojo niuansų. Senojoje lietuvių poezijoje tai vadinasi “tegul ir asilo pažįsta nagą”.
Prancūzijoje australų režisierė Samantha Lang sukūrė keistoką dramą apie savo tautietę, jauną ekscentrišką aktorę “Dievaitė” (“RenTV”, 0.35 val.). Iki dievaitės jai, žinoma, toloka, lieka dukteriški santykiai su senyvu kinu Zao, kuris vienas, tik vienas ją supranta. Nenoriu atbaidyti nuo tegul nelygaus, bet vis dėlto išsiskiriančio filmo. Žinoma, kai kurių pernelyg optimistiškų kritikų bandymas sulyginti juostą su Krzysztofo Kieslowskio “Trimis spalvomis” atrodo neatsakingas ir kelia tik kreivą šypsnį.
Apie tikrą kino dievaitę, neilgai puošusią Alfredo Hitchcocko, Johno Fordo, Fredo Zinnemanno filmus, - dokumentinė juosta “Grace Kelly - Monako princesė” (1 Baltijos kanalas, 0.25 val.). Bet ir vėl - kas iš to, kad ekrane bus fragmentų, o juk nė vieno pilno filmo su keisto, tragiško likimo gera aktore mes taip niekada ir nematėme.
Išsidvėsęs penktadienis
Jau kelintą sykį pastebiu TV programų kūrėjų tendenciją - gink Dieve, penktadieniais neapsunkinti per darbo savaitę išsekintų žiūrovo smegenų. Matyt, įsivaizduojamas susmukęs prieš televizorių žmogėnas iškištu liežuviu, galįs tik sekti judančius vaizdelius, bet vargu ar juos dar ir susieti.
Prašom: šiandien visai nereikia galvoti nei per “Vaikį”(TV3, 20.30 val.), pakanka bukai spoksoti į Bruce’ą Willisą. Neva rimtai sumanytas ir neblogų aktorių (Hugh Grantas, Malcolmas McDowellas) prikamšytas “Ekspresas į Veneciją” (TV1, 21.00 val.) iš esmės yra sukurtas tik karnavalo paveikslėliams pademonstruoti. Prancūzų “Kraujo ryšiai” (LTV, 23.55 val.) gąsdina naujomis mįslingomis ligomis: ar nebus jį finansavę farmacininkai, užimantys vis reikšmingesnę vietą beprasmiame mūsų gyvenime; kai jame tiek nišų (tiesiai šnekant, skylių, kaip ant mano “chruščiovkės” stogo), apsišaukti labai reikšmingais gali bet kas, na, kad ir asenizatoriai. Pagaliau “Gyvenimo grimasos” (TV4, 23.15 val.) įžūliai nuplagijavo seno ir stipraus filmo “Cruising” situaciją, kai policininkas yra įdiegiamas į niekšų gėjų aplinką. Bet ten buvo netradicinė psichologija, o čia - tik abejotina sensacija.
Tęsti? Gal nereikia. Tik dar viena. Jeigu televiziniai mūsų politinio, ekonominio, socialinio klestėjimo, mūsų “europietizavimo” (lyg anksčiau buvome bušmenai) atšvaitai nekelia jūsų entuziazmo, o kaip ir man, tik sutrikdo virškinimą, pasinaudokit kukliu mano atradimu: išjunkit garsą. Pažįstami personažai pasirodys visai naujai, komiškai vulgariai, dingus žodžių srautui, matysis bekraštis “falšas”, žodžiu, jūs patys sau susikursit puikią dokumentinę komediją, gal neprastesnę už Kanuose premijuotą.
Ne, nebylusis kinas savo galimybių dar neišsėmė!