Atliktas tyrimas "Lietuvos režimo pokyčių Lietuvai tapus ES nare įvertinimas", kuris penktadienį paskelbtas Ūkio ministerijos interneto svetainėje, parodė, jog Lietuvai tapus ES nare didžiausi prekybos pokyčiai laukia prekiaujant su JAV ir Rusija.
"Remiantis šiomis prognozinėmis išvadomis atliksime gilesnį darbą - planuojame per pirmąjį šių metų ketvirtį parengti interaktyvų puslapį, kuriame, pasirinkę prekės kodą ir šalį, verslininkai galės sužinoti apie importo ar eksporto pokyčius. Bus galima sužinoti apie konkrečiai prekei pasirinktoje šalyje taikomą dempingą, kvotas, preferencinę sistemą, kitokias apsaugos priemones", - Eltai sakė Ūkio ministerijos Užsienio prekybos skyriaus vedėjas Romualdas Rauckis, priminęs, jog atliktas tyrimas - jau antrasis. Pirmajame buvo remiamasi 2000 metų, antrajame - 2001 metų duomenimis.
Tyrimo išvadose teigiama, jog, įvertinant Lietuvos prekybos režimo pasikeitimus dėl narystės Europos Sąjungoje, prekybos sąlygos labiausiai pasikeis su šiomis 15 valstybių: Rusija, JAV, Baltarusija, Japonija, Ukraina, Kinija, Taivanu, Korėjos Respublika, Indija, Uzbekistanu, Kanada, Izraeliu, Malaizija, Kazachstanu ir Argentina.
Importo į Lietuvą iš šių valstybių "pabrangimas", 2001 m. duomenimis, sudarytų 131 mln. Lt, o "atpigimas" - 19,6 mln. Lt.
Palyginti su pokyčiais 2000 m. užsienio prekyboje, prekių "pabrangimas" ir "atpigimas" yra didesni: 2000 m. duomenimis, šios apimtys yra atitinkamai 88,2 mln. Lt ir 12,7 mln. Lt.
Specialistai tai aiškina tuo, jog per metus pasikeitė Lietuvos prekių importo struktūra, Europos Sąjungos importo tarifų ir preferenciniai muitai bei Europos Sąjungos antidempingo priemonės nagrinėtoms šalims ir prekėms.Iš šių valstybių labiausiai eksporto sąlygos 2001 m. būtų pasikeitusios su JAV, Ukraina, Japonija, Uzbekistanu, Kanada ir Izraeliu.
"Praktiškai visoms eksportuojamoms į JAV ir Ukrainą prekėms nuo Lietuvos narystės ES datos muitai pakils", - teigiama tyrimo išvadose.
Importo iš Rusijos "pabrangimas", 2001 m. duomenimis, sudarytų 46,5 mln. Lt (2000 m. duomenimis, 33,2 mln. Lt).
"Prekybos su Rusija atveju, didžiausias pokytis vertine išraiška būtų susidaręs dėl santykinai didelių importo iš Rusijos apimčių, t.y., net nežymiai skiriantis prekybos režimams, importo iš Rusijos absoliutinių dydžių pokyčiai yra nemaži", - atkreipia dėmesį tyrimo autoriai.
Iš 83 importuojamų prekių iš Rusijos tik 18 prekių Lietuva taikė importo muitus, o Europos Sąjunga taikė importo muitus visoms prekėms. Į nagrinėjamų importuojamų iš Rusijos prekių sąrašą pateko 5 prekės, kurioms Europos Sąjunga 2001 m. taikė antidempingo muitą.
2001 m. būtų pats didžiausias tarp nagrinėjamų šalių importuojamų iš Rusijos prekių "atpigimas"- 11,4 mln. Lt (2000 m. - 2,8 mln. Lt). Tą prekių "atpigimą" lėmė tai, kad kai kurioms prekėms, kurių importo apimtys yra didelės, Lietuva taikė didesnį nei Europos Sąjunga muitą. Be to, šioms prekėms Europos Sąjunga taikė preferencines nuolaidas.
Importo iš Jungtinių Amerikos Valstijų "pabrangimas" 2001 m. būtų sudaręs 18,5 mln. Lt, o vertinant lyginamuoju skirtumu - 8,1 proc. (2000 m. atitinkamai 8,2 mln. Lt ir 6,6 proc.). Šį "pabrangimą" būtų lėmę Europos Sąjungos naudojami muito mokesčiai visoms importuojamoms iš JAV prekėms, o Lietuva juos taiko tik dviem iš 30 prekių sąrašo.
Vertinant prekybos su Ukraina pokyčius (2001 m. duomenimis), dėl Lietuvos įstojimo į Europos Sąjungą denonsavus Laisvosios prekybos sutartį, eksportas iš Lietuvos "pabrangtų". Šis "pabrangimas" būtų didžiausias, lyginant su eksporto į visas tiriamas valstybes pokyčiais. Dėl Ukrainos konvencinių muitų, kurie bus taikomi, 2001 m. duomenimis, būtų patiriami nuostoliai, eksportuojant plastmasinius butelius, laidus ir kabelius, šaldytuvus ir šaldiklius, keramikinius dirbinius ir pan. Kai kuriems gaminiams tokie nuostoliai siektų net 20 proc. eksporto vertės.
Importo iš Ukrainos "pabrangimas", 2001 m. duomenimis, sudarytų 7,2 mln. Lt (2000 m. duomenimis, 4,8 mln. Lt), o "atpigimo" nebūtų, kadangi Lietuva iš Ukrainos importuojamoms prekėms netaiko importo muitų.
Tyrime pažymima, jog šiuo metu antidempingo muitai yra Europos Sąjungos dažniausiai naudojama prekybos apsaugos priemonė, kuria ribojamas gerokai pigesnių prekių importas iš Rusijos ir kitų NVS šalių. Europos Sąjungos prekybos politika Pietų Azijos ir kitų PPO narių atžvilgiu rodo, kad Lietuvai įstojus į Europos Sąjungą antidempingo priemonių taikymas galėtų turėti reikšmingų padarinių Lietuvos prekybai su NVS šalimis.
ELTA