• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Milžiniški aitvarai, atliekantys burių funkciją, galėtų padėti pramoniniams laivams sutaupyti kuro ir sumažinti vandenų taršą. Kai XX amžiaus pradžioje bures laivuose keitė garo varikliai, vargu ar kas tikėjosi, kad po šimto metų laikrodžio rodykles gali tekti pasukti atgal.

REKLAMA
REKLAMA

Burlaiviai šiandien tarnauja sportininkams ir romantikams, bet ne laivybos verslininkams. Tačiau augančios kuro kainos ir griežtėjantys gamtosaugininkų reikalavimai verčia ieškoti mažiau nuostolingų bei tausojančių gamtą technologijų ir prisiminti vėjo naudą. Kitąmet Hamburge įsikūrusi vokiečių bendrovė „SkySails“ pradės gaminti milžiniškus aitvarus krovininiams laivams tempti, – rašoma žurnale „The Economist“.

REKLAMA

Aitvarų gamintojai tvirtina, kad kuro sąnaudas laivuose galima sumažinti net trečdaliu. Turint galvoje, kad kuro kaina sudaro 60 proc. laivo eksploatavimo išlaidų, idėja atrodo patraukli. Mintis grąžinti šiuolaikiniams laivams bures buvo kilusi ir anksčiau: 1970-aisiais tai mėgino daryti japonai, o 1990 metais – danai. Abu mėginimai buvo nesėkmingi dėl tos pačios priežasties – nepavyko sukonstruoti tinkamo stiebo burėms. Milžiniški stiebai ir burės užima daug vietos, laivas priverstas mažinti krovinį. Mėginta įtaisyti aukštą stiebą – 100 metrų aukščio. Bet, pavyzdžiui, Sueco kanale leidžiama plaukioti ne aukštesniais kaip 60 metrų stiebais. Vadinasi, reikėtų galvoti apie kintamo aukščio stiebus, kuriuos brangu gaminti ir eksploatuoti.

REKLAMA
REKLAMA

Danų inžinierių bendrovė, pavadinta Knudo Hanseno vardu, sukonstravo lanksčius stiebus su sulankstomomis burėmis aerodinaminiais paviršiais. Bet tokių burių įranga ir laivo denio pritaikymas jų naudojimui kainuoja 10 mln. eurų – pernelyg daug, kad laivo savininkas pasiryžtų tokiu būdu taupyti kurą žinodamas, kad toks žingsnis atsipirks per 15 metų. Bendrovė „SkySails“ bures keičia aitvarais, kurie pigesni – nuo 400 tūkst. iki 2,5 mln. eurų. Bendrovės viršininkas Stephanas Wrage’as tikina, kad aitvaro įrengimo išlaidos atsiperka per ketverius ar penkerius metus. Danai burių keitimo aitvarais idėją vertina labai palankiai ir pripažįsta, kad gaila, jog tokia mintis neatėjo jiems į galvą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„SkySails“ aitvarai gaminami iš nailono, panašaus į prekybos burlaivių burių medžiagą, bet jie sklando 100-300 metrų aukštyje, kur vėjas pastovesnės krypties ir bent 50 proc. stipresnis. Autopilotas nustato milžiniško – nuo 760 iki 5000 kvadratinių metrų ploto – aitvaro iškilimo aukštį ir sklendimo kampą. Jei vėjas pernelyg stiprus, automatiškai atleidžiama viena stačiakampio aitvaro pusė ir jis tiesiog plevėsuoja kaip vėliava. Nuo gegužės mėnesio galioja naujos Tarptautinės navigacijos organizacijos taisyklės, reglamentuojančios taršos normas. Daugelis laivų priversti naudoti ekologiškai švaresnį, bet 50 proc. brangesnį kurą. Be to, vis gausėja uostų, siūlančių nuolaidas laivams su žaliaisiais pasais – ekologų organizacijų išduodamais dokumentais. Todėl Hamburgo bendrovės sumanymas prisiminti vėjo energiją ir iškelti aitvarus atrodo labai patrauklus.

Pagal užsienio spaudą parengė Gintaras Aleknonis

www.lrt.lt

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų