Lietuvos kino teatruose debiutavusi nuotykinė komedija "Fanfanas Tulpė" neparodė nieko ypatingo. Prancūzų režisieriaus Gerardo Krawczyko kūrinys per tris dienas surinko 28 tūkst. Lt pajamas, nors turėjo realių galimybių startuoti daug geriau.
56-ojo Kanų festivalio atidarymo ceremonijos filmas buvo pradėtas anonsuoti dar balandžio mėnesį. Prieš premjerą jis sulaukė pakankamai didelio spaudos leidinių dėmesio. Praėjusį savaitgalį net ir oro sąlygos susiklostė labai palankios kinui.
“Matricos” rekordas
Tačiau nuotykinei komedijai "Fanfanas Tulpė" to neužteko, kad įveiktų Lietuvos kino teatruose karaliaujantį fantastinį veiksmo trilerį "Matrica: Perkrauta". Brolių Andy ir Larry Wachowskių specialiųjų efektų juosta savo bendras pajamas papildė 29,1 tūkst. Lt (2,6 tūkst. žiūrovų) ir 4-tą savaitgalį iš eilės išliko pelningiausių filmų topo 1-oje vietoje. Tai yra geras pasiekimas ir retas reiškinys Lietuvos kino rinkoje. Per pastaruosius 42 mėnesius nė vienam filmui nepavyko taip ilgai mėgautis lyderio šlove. Paskutinį kartą 4 savaitgalius iš eilės 1-oje pozicijoje praleido tik 1999 m. rodytos juostos - fantastinis epas "Žvaigždžių karai. Epizodas I: Pavojaus šešėlis", nuotykinis trileris "Mumija" ir melodrama "Sibiro kirpėjas".
Fantastinis nuotykių filmas visai šeimai "Haris Poteris ir paslapčių kambarys" taip pat galėtų pasigirti panašiu pasiekimu, tačiau po 3 savaitgalių jis užleido 1-ąją vietą veiksmo trileriui "Bornas. Sunaikinta tapatybė", o po 7 dienų vėl susigrąžino prarastas pozicijas.
Palyginimui, JAV kino rinkoje "Matrica: Perkrauta" pelningiausių filmų topo viršuje išsilaikė vos 1 savaitę, o pagal birželio 13-15 d. rezultatus užėmė tik 8 vietą. Bet JAV kino teatruose brolių Wachowskių fantastiniam veiksmo trileriui kiekvieną savaitgalį tenka atlaikyti daug didesnę konkurenciją. 127 mln. JAV dol. biudžeto filmas JAV teritorijoje surinko mažiau pajamų, nei tikėjosi prodiuseris Joelis Silveris, tačiau su kaupu atsigriebė Europoje ir Azijoje. Naujausiais duomenimis, filmas su Keanu Reevesu, Lawrence'u Fishburne'u ir Carrie-Anne Moss į kasą prisikrovė jau 604 mln. JAV dol. ir pagal šį rodiklį užima 17 vietą visų laikų tope.
Tulpės nepražydo
Kino platinimo kompanija "Acme" surengė 75 filmo "Fanfanas Tulpė" seansus 5 Lietuvos kino teatruose ir veikiausiai planavo, kad per 3 dienas juose apsilankys daugiau nei 2,3 tūkst. žiūrovų. Juk sovietų laikais vos ne kiekvieną mėnesį televizijos eteryje buvo kartojamas režisieriaus Chistiano Jaque 1952 m. šedevras, kurį per nespalvotą televizorių galėjo pamatyti kiekvienas Lietuvos gyventojas. Tuo metu šis filmas vadinosi "Fanfanas Tiulpanas", bet jo kūrėjai negalėjo skirti tiek daug milijonų įspūdingoms veiksmo scenoms. Būtent dėl jų naujoji versija turėtų sudominti ne tik senąją kino mėgėjų kartą, bet ir jaunimą, o ypač vaikus.
Šiek tiek keista, kad dažniausiai per televiziją transliuojamame reklaminiame klipe nerodomos filmo ištraukos, visą tą laiką matomas tik grafinis pavadinimo užrašas, kurį paįvairina tik kompiuterinės animacijos efektai - piešiama raudona tulpė.
Prancūzų aktorius Vincentas Perezas 4 mėnesius specialiai ruošėsi fiziškai sunkiam vaidmeniui ir beveik visus sudėtingiausius triukus atlieka pats. Spaudos konferencijoje Kanuose filmą "Fanfanas Tulpė" jis palygino su miuziklu, kuriame vietoj šokių ir dainų tenka fechtuotis špagomis. Birželio 10 d. 41-ąjį gimtadienį atšventusio aktoriaus partnerė - ispanų kilmės gražuolė Penelope Cruz, kuri šiuo metu gyvena ir dirba Holivude. Tačiau dėl čigonės Adelinos vaidmens ji pasiryžo gerai išmokti prancūzų kalbą, kurią studijavo mokykloje, o po to pamiršo.
Po savaitės paaiškės, kaip populiarių aktorių pastangas įvertins Lietuvos žiūrovai. Jei po pirmųjų seansų pasklis geri atsiliepimai, tai visiškai įmanoma, kad kitą savaitgalį "Fanfanas Tulpė" atsidurs 1-oje vietoje. Tam reikia pakartoti tą patį arba nedaug mažesnį rezultatą (22-28 tūkst. Lt). Vargu ar tokią sumą sugebės surinkti bent vienas iš 3 naujų labai vidutiniškų filmų (veiksmo trileris "Pavojingas sandėris", siaubo trileris "Šunys kareiviai", romantinė komedija "Jaunavedžiai"), kurių premjeros numatytos birželio 20 dieną.
Fiasko Prancūzijoje
Keisčiausia, kad "Fanfanas Tulpė" nesudomino net Prancūzijos gyventojų, kurie dažniausiai mielai perka bilietus į nacionalinius filmus. Nepaisant didžiulės reklaminės kampanijos ir premjeros Kanų festivalio nekonkursinėje programoje, režisieriaus Gerardo Krawczyko filmą per 1 savaitę panoro pamatyti vos 473,6 tūkst. žiūrovų. Tai yra labai mažas rezultatas tokiam filmui, kuris kainavo net 21,7 mln. eurų ir vienu metu startavo 730 šalies kino teatruose. Pavyzdžiui, fantastinę komediją "Asteriksas ir Obeliksas 2: Misija Kleopatra" per premjerinę savaitę pamatė 3,7 mln. Prancūzijos gyventojų, o miuziklas "Aštuonios moterys" per tą patį laikotarpį sudomino 1 mln. žmonių.
Prodiuseris Lucas Bessonas buvo šventai įsitikinęs, kad 1 mln. bilietų bus parduotas per kelias dienas, bet šią išsvajotą ribą "Fanfanas Tulpė" sugebėjo peržengti tik po 4 savaičių. Verta prisiminti, kad 1952 m. filmo versiją (joje Fanfaną vaidino Gerard’as Philippe'as, o Adeliną - Gina Lollobrigida) vien tik Prancūzijos kino teatruose žiūrėjo 6,7 mln. žmonių. Ne veltui šios šalies kino specialistai naujojo ir šiuolaikinio "Fanfano" finansinius rezultatus apibūdino žodžiu "fiasko". Daug kritikos filmas sulaukė ir Kanų festivalyje. Pirmasis nuotykinės komedijos seansas Kanuose baigėsi be jokių emocijų - niekas neplojo ir nešvilpė, o salė labai greitai ištuštėjo. Spaudos konferencijoje Londono dienraščio "Daily Mail" kino kritikas filmą pavadino "paprasčiausiu komerciniu niekeliu", bet Lucas Bessonas vis tiek gyrė savo "Fanfaną", teigdamas, kad "šis filmas yra labai gerai padarytas ir tai yra scenarijaus autoriaus Jeano Cosmoso nuopelnas".
Telefonas ir seksas
Kartu su "Fanfanu Tulpe" Lietuvos kino teatruose debiutavo dramatiškas trileris "Taikinys telefono tinkle" ("Phone Booth") ir erotinė drama "Sekso pamokos" ("The Rules of Attraction"), tačiau jiems sekėsi dar prasčiau.
Režisieriaus Joelio Schumacherio juosta "Taikinys telefono tinkle" surinko 10,3 tūkst. Lt ir įsikūrė 4 vietoje. Už minimalų biudžetą (10 mln. JAV dol.) sukurtas trileris labai skiriasi nuo tradicinės Holivudo fabriko produkcijos, todėl gerų žiūrovų atsiliepimų dėka gali išlaikyti savo populiarumą daug ilgiau. Panašiai nutiko 2003 m. Berlyno kino festivalio žiuri prizu ("Sidabriniu lokiu") apdovanotai komedijai "Adaptacija", kuri 3-ią savaitgalį iš eilės surenka beveik tą pačią pinigų sumą (5-6 tūkst. Lt) ir iš viso sukaupė 27 tūkst. Lt pajamas. Juosta "Taikinys telefono tinkle" buvo nufilmuota dar 2000 m., bet tuomet kino kompanija "20th Century Fox" nusprendė palaukti, kol iš niekam nežinomo airių aktoriaus Colino Farrellio išaugs tikra Holivudo žvaigždė (per tą laiką jis spėjo suvaidinti 4 filmuose, kurie jau buvo parodyti Lietuvoje). 2002 m. rudenį filmo premjera įvyko Toronto kino festivalyje, bet jo startą komerciniame repertuare teko neplanuotai atidėti iki 2003 m. pavasario dėl Vašingtono apylinkėse įsisiautėjusio paslaptingojo snaiperio.
Erotinė drama "Sekso pamokos" ("The Rules of Attraction") turėjo tenkintis beveik perpus mažesnėmis pajamomis (5,4 tūkst. Lt), kurios veikiausiai turės tendenciją mažėti. Režisieriaus Rogerio Avary (jis kartu su Quentinu Tarantino iškovojo "Oskarą" už kultinės juostos "Bulvarinis skaitalas" scenarijų) naujojo filmo neišgelbėjo nei originalus pavadinimas, kurio neatitinka lietuviškas vertimas, nei intriguojantis plakatas, nei populiarūs jaunosios kartos aktoriai (pvz., Shannyn Sossamon, Jamesas Van Der Beekas).
Animacijos jūroje
Užtikrintai savo auditoriją renka švedų animacinė komedija "Karlsonas, kuris gyvena ant stogo", kuri penktą savaitgalį iš eilės užima vietą pelningiausių filmų dešimtuke. Lietuviškai įgarsinta juosta jau sudomino 5 tūkst. žiūrovų ir bendroje kasoje jau turi sukaupusi 52,7 tūkst. Lt pajamas. Nostalgiškus vaikystės prisiminimus sukeliantis "Karlsonas" gerokai aplenkė "Oskaru" apdovanotą japonų animacinį šedevrą "Stebuklingi Šihiros nuotykiai Dvasių šalyje" (34,1 tūkst. Lt) ir greitai pasivys šiek tiek nepavykusią "Walt Disney" animacinę komediją "Džiunglių knyga 2" (57,2 tūkst. Lt). Tačiau metų pabaigoje geriausio ir pelningiausio animacinio filmo vardas turėtų atitekti JAV kino rinkos specialistus stebinantis "Žuviukas Nemo" ("Finding Nemo"), kuris birželio 13-15 d. surinko 29,2 mln. JAV dol. pajamas ir vėl sugrįžo į pirmąją poziciją populiariausių JAV filmų tope. Studijos "Pixar" sukurta kompiuterinės animacijos komedija apie povandeninį pasaulį per 17 dienų susižėrė 192,3 mln. JAV dol. ir dar po dviejų savaičių paskandins fantastinį veiksmo trilerį "Matrica: Perkrauta" (257,3 mln. JAV dol.), o to vasaros sezono pradžioje niekas net neįsivaizdavo.
"Žuviukas Nemo" į Lietuvos kino teatrus turėtų atplaukti rudenį, bet jo finansiniams pasiekimams gali turėtų įtakos interneto serveriuose jau dabar platinamos nelegalios kopijos. Per tokį ilgą laikotarpį nuo filmo oficialios premjeros jas spės atsisiųsti nemažai žiūrovų, kurie galėtų nusipirkti bilietus kino teatro kasoje.