Bendrovėms kalbant apie gerą, greitą, brangų internetą kyla didžiuliai vilties burbulai - atrodo, kad DSL ir kitas spartusis internetas tuojau pat bus populiariausias, užkariaus rinką nuo A iki Z, nes vartotojams reikia kokybės ir greičio. Tačiau kodėl realiai net Europos Sąjungos šalyse senas paprastas “dial-up” ryšys karaliauja 39 proc. namų?
Žinoma, tai lemia ne tik laisvas vartotojų apsisprendimas, kokiu ryšiu jungtis, bet ir nuo jo nepriklausančios sąlygos, tokios kaip monopolis rinkoje ar didelės greitaeigio ryšio kainos. Dar viena priežastis - “dial-up” yra jau įsitvirtinusi technologija, todėl ją pakeisti kita nėra labai lengva. Be to, interneto turinys turi būti vertas to, kad kas nors mokėtų daug didesnę kainą už ryšį.
Kalbant apie greitesnį ar kitokį internetą mėgstama kalbėti itin optimistiniais skaičiais - t.y. jo populiarumą skaičiuoti taip, kaip patogu interneto paslaugų teikėjui (IPT). “Lietuvos telekomo” Paslaugų plėtros departamento direktorius Harri Suokko mini, kad DSL populiarumas 2002 metais augo 100 procentų. Skaičius įspūdingas - bet pernai skelbta daugybė akcijų atrakcijų bei nuolaidų, kurių dėka jis išaugo. Be to, bendrame Lietuvos žmonių, kurie naudojasi internetu, skaičiuje 10 tūkst. telekomo DSL vartotojų nėra daug - “Omni Laiko” skaičiavimu, jie sudaro apie 1,4 proc. visų kada nors internetą naudojusių Lietuvos gyventojų.
“Bitė GSM” gražios ateities perspektyvas piešia mobiliajam internetui, - apie DSL bendrovės vadovas Darius Masionis nekalba, nes “Bitė” neplanuoja teikti šio ryšio. “Dial-up” perspektyvos, pasak jo, menkos. Tačiau ar galime lyginti mobilųjį internetą, bent jau tokį, koks yra dabar, su fiksuotu? Nors “mobilusis internetas”, kai Lietuvoje mobilumas suprantamas tik teigiamai, skamba mažų mažiausiai viliojamai, GPRS ryšys kokybe kol kas dar neprilygsta fiksuotam internetui, o juo pagrįstos mobiliosios pramogos, tokios kaip MMS siuntimas, dar turi nusileisti prie žmonių kartu su telefonų, turinčių MMS siuntimo galimybę, kainomis - juk dabar toks telefonas kainuoja beveik tiek pat, kiek nebrangus asmeninis kompiuteris.
“Tele 2” vadovai, laikydamiesi strategijos rinktis tik paprastą ir pigų variantą, kol kas didžiausias viltis sieja su “dial-up” ryšiu, nors ateityje, kurios terminai dar labai neapibrėžti, planuoja eiti ir į DSL rinką. Buvęs įmonės vadovas Carlas Magnusas Stenbergas tikino, kad mobiliajam internetui reikia laiko.
Taigi prognozės, kaip matote, lietuviškos - kokybė augs, greičiai didės, paklausa kokybiškoms paslaugoms augs. Tik viskam reikia laiko ir mažėjančių kainų. Bet kol kas, nepraėjus apsirūpinimo namų kompiuteriais bumui, vis dar augs “dial-up” naudojimas. Tarptautinė tyrimų bendrovė IDC prognozuoja, kad 2003 metais “dial-up” ryšys pasieks piką ir turės daugiausiai vartotojų, kurie vėliau po truputį mesis į greitesnį internetą.