Vartojimo kreditus imantys šalies gyventojai linkę skolintis mažesnėmis sumomis, tačiau vartotojų skaičius auga, rodo Lietuvos vartojimo lizingo ir kredito asociacijos (LVLKA) duomenys.
LVLKA vienijamų vartojimo lizingą ir kreditus teikiančių bendrovių „Credit24“, „General Financing“ ir „Moment Credit“ klientų skaičius I-ąjį šių metų pusmetį pasiekė beveik 190 tūkst. Vartotojų skaičius nuo kovo (I-ojo ketvirčio) išaugo 7,5 proc., ir apie 40 proc. lyginant su atitinkamu laikotarpiu pernai
Tuo tarpu vidutinė vartojimo paskolos suma, lyginant su ikikriziniu laikotarpiu 2008 m. birželį, sumažėjo nuo 1167 iki 1059 litų, o vidutinė vartojimo lizingo suma paaugo nuo 1005 iki 1118 litų.
„Mūsų asociacijos narių vykdoma atsakingo skolinimo politika ir išsamus kliento mokumo vertinimas pasiteisino – klientai dabar žymiai rimčiau apsvarsto savo skolinimosi galimybes ir skolinasi tiek, kiek realiai yra pajėgūs grąžinti. Kiek drąsiau jie skolinasi tik naudodamiesi vartojimo lizingo paslaugomis, tačiau sugriežtintos skolinimosi sąlygos nesumažino klientų skaičiaus – priešingai, jų poreikis skolintis ir toliau auga, o daugiau nei du trečdaliai klientų sugrįžta pasiskolinti ir antrą sykį“, - teigė LVLKA direktorius Pranciškus Gerulis.
LVLKA duomenimis, iš viso šių metų balandžio – birželio mėnesiais išduota vartojimo paskolų suma siekė 33,7 mln. litų, tai yra 14,5 proc. mažiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai, kai paskolų buvo suteikta už 39,4 mln. litų. Tačiau paskolų skaičius augo – II-ąjį šių metų ketvirtį suteikta 8105 paskolomis daugiau nei analogišku laikotarpiu pernai.
Pasak P.Gerulio, skolinimosi sąlygų griežtinimas ir atsakingesnis vartotojo mokumo įvertinimas neturėjo neigiamos įtakos ir asociacijos narių kredito portfelio augimui. Šių metų kovo pabaigoje LVLKA vienijamų bendrovių turimas vartojimo lizingo ir kreditų portfelis sudarė 180,7 mln. litų, o birželio pabaigoje padidėjo 1,16 proc. punkto ir sudarė beveik 183 mln. litų. Iš jų kiek daugiau nei 21 mln. litų – vartojimo lizingas.
„Augimas nėra didelis, tačiau jis parodo, kad vartojimo rinka vėl po truputį auga, ji dar nepasiekė 2008 metų lygio, tačiau sparčiai vejasi. Tai rodo, kad vartojimo lizingo ir kredito paslaugos žmonėms yra naudingos ir reikalingos. Dažniausiai žmonės skolinasi, norėdami įsigyti daiktus namams ar jų remontui“, - sakė P. Gerulis.
Pasak P.Gerulio, klientai vertina tai, kad jiems padedama objektyviai įvertinti finansinę padėtį ir prireikus konsultuojama, kokio dydžio paskolą rinktis tinkamiausia.
„Daugiau nei du trečdaliai mūsų klientų sugrįžta ir skolinasi pakartotinai, nes jie žino, kad asociacijos narės dirba atsakingai“, - sakė P. Gerulis.
LVLKA vadovo teigimu, erdvės vartotojų švietimui apie atsakingą skolinimąsi ir realų savo finansinių galimybių vertinimą dar yra, vartotojų finansinis išprusimas - nepakankamas, todėl asociacijos nariai ir toliau ypatingą dėmesį skirs išsamiems vartotojų galimybių vertinimams bei konsultacijoms, kaip nepervertinti savo skolinimosi galimybių ir toliau diegs atsakingo skolinimo principus rinkoje.
Anot P. Gerulio, siekiant užtikrinti atsakingą skolinimąsi ir išvengti sukčiavimo bei plintančių asmens duomenų vagysčių, asociacijos nariai tęs bendradarbiavimą su Nusikaltimų elektroninėje erdvėje tyrimo valdyba, valstybinėmis ir kitomis institucijomis bei stiprins veiklą Europos vartojimo lizingo ir kredito asociacijas vienijančioje asociacijoje „Eurofinas“