Žemės ūkio ministerija skaičiuoja, kad šiemet planuojama sulaukti rekordinio grūdų derliaus, tačiau, eksportuotojai nerimauja nerasiantys pigaus transportavimo. Trečiadienį Vyriausybė nusprendė rekomenduoti ministerijoms ieškoti ieškoti palankiausių formų grūdų eksportui užtikrinti.
Žemdirbiai skaičiuoja, kad šiemet užaugins 4 mln. tonų grūdų, todėl, pasak žemės ūkio ministro Kazio Starkevičiaus, jie kreipėsi į Vyriausybę, Susisiekimo ir Žemės ūkio ministerijas, kad šios padėtų užtikrinti šių grūdų išvežimą.
„Tikslas, kad šie grūdai važiuotų „Lietuvos geležinkeliais“, nes tai pigiausias transportas ir per Klaipėdos uostą būtų eksportuojami į kitas šalis. Šiandien Vyriausybė priėmė rekomendacinį sprendimą, kad reikia ieškoti palankiausių formų ir užtikrinti grūdų eksportą“, - teigė jis.
Tačiau susisiekimo viceministras Arūnas Štaras tvirtina, kad vežėjai tikėjosi kitokio sprendimo.
„Įmonės, susijusios su grūdų išvežimu turės susėsti ir susitarti, nors tikėjosi, kad Vyriausybė priims tą sprendimą, - aiškina jis. – Tačiau šiandien padėtis geležinkelių ūkyje tokia, kad vagonai yra išnuomoti privačioms kompanijoms, nors buvo tikimasi, kad bus jų užsilikę ir bus galima įpareigoti ar rekomenduoti „Lietuvos geležinkeliams“, kad jie tai darytų pagal seną tvarką už gerokai mažesnę kainą nei yra susiklosčiusi rinkoje.“
Anot viceministro, kol kas sunku pasakyti, kiek nuostolio dėl šios rekomendacijos galėtų patirti „Lietuvos geležinkeliai“.
„Pati bendrovė sako, kad jei jie laikytųsi dabartinės tvarkos, vietoj už vieną vagoną per dieną uždirbamų 28 litų, gautų tik 20 litų”, - sako A. Štaras.
Vyriausybės vadovas šiuo klausimu šiandien buvo itin optimistiškas ir žadėjo visiems tinkantį sprendimą.
„Svarbiausia, kad grūdų bus labai daug, o vagonų atrasim. Tikrai rasime subalansuotą sprendimą, kuris tiktų visiems: ir uosto krovos kompanijoms, ir žemdirbių asociacijai, ir vežėjams“, - tvirtino premjeras Andrius Kubilius.
Anot žemės ūkio ministro, svarbiausia laiku užtikrinti grūdų išvežimą į Klaipėdos uostą, nes kitaip iš dabar planuojamos 2,4 mln. tonų krovos virš 1 mln. tonų grūdų gali būti perkrauti Rygos ir Ventspilio uostuose.