Europos vyrų krepšinio čempionatui artėjant prie pabaigos, atslūgsta ir turistų–sirgalių antplūdis. Vilniuje liko dar vienas varžybų vakaras, o karštinė Kaune tik prasidės, tačiau kitų miestų viešbučių ir restoranų darbuotojai jau gali pradėti sudarinėti lankytojų statistiką ir dalytis įspūdžiais.
Šiauliuose čempionatas atnešė naudos
Auksė Visminaitė, „Šiaulių turizmo informacijos centro“ projektų vadybininkė teigė, kad miestui tai išėjo į naudą: „Paprastai nuo rugsėjo pirmosios smarkiai sumažėja lankytojų srautas. Šiemet per visą čempionato savaitę sulaukėm 358 lankytojų, penktadaliu daugiau nei liepą, kai keliaujama daugiausiai, ir tris kartus daugiau nei pernai rugsėjį.“
Turistai naudojosi proga apsinakvydinti kur papuola: nakvynės namuose, viešbučiuose, moteliuose Šiauliuose ir už jų, taip pat privačiame sektoriuje. Tiesa, turizmo centro atstovės teigimu, situaciją kiek apsunkino sukeltos kainos, mat turistai už nakvynę norėjo mokėti iki 20 eurų. Aišku, pasitaikė ir tokių, kurie specifiškai norėjo gyventi 3–4 –žvaigždučų viešbučiuose.
Tuo tarpu restoranai negalėjo skųstis lankytojų stygium ir dėl to, kad tuo pačiu metu vyko 775 metų Šiaulių miesto jubiliejus.
Panevėžys dar skaičiuoja „viščiukus“
Kituose miestuose dabar irgi skaičiavimų metas. Panevėžio turizmo informacijos centro direktorė Daiva Tankūnaitė tvirtino, kad gautų rezultatų palyginti nėra su kuo. „Prognozės buvo padarytos „buriant iš tirščių“, dabar skaičiuojame, kaip baigėsi“, – pasakojo atstovė, paaiškinusi, kad skaičiuojama buvo nebent galimus bilietų į rungtynes kiekius dauginant iš dienų. Mieste sirgaliai galėjo rinktis iš viešbučių, bendrabučiių, palapinių miestelio ir apie 100 registruotų privačių nakvynės vietų. Trūko, jos nuomone, tik verslo klasės viešbučių. Restoranams padėjo ir tai, kad pasitaikė miesto šventė.
Valstybinio turizmo departamento prie Ūkio ministerijos direktorė Renata Balnienė teigė, kad čempionatas paskatino ir vietinį turizmą. „Lietuviai labai noriai keliauja ir „išlaidauja“ vykdami į varžybas gražiose ir talpiose mūsų arenose“, – apie tautiečių elgesį pasakojo departamento atstovė.
Tuo tarpu kaimynai latviai elgėsi kiek kitaip: jie dieną atvykdavo į Šiaulius pažiūrėti varžybų, o nakvoti grįšdavo į Latviją. Tikslių duomenų vis dar nėra, bet po čempionato į posėdį rinksis Turizmo Taryba, kurioje bus bandoma apibendrinti šios krepšinio šventės poveikį Lietuvai.
Pliusas užeigoms, minusas restoranams
Evalda Šiškauskienė, „Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos“ (LVRA) prezidentė teigė, kad jų prognozės daugiau mažiau pasitvirtino. „Eurobasket“ organizatoriai manė, kad bus 30 tūkstančių lankytojų, maždaug trys tūkstančiai atvyks per dieną, tuo tarpu LVRA paskaičiavimais, skaičius turėjo būti artimesnis 10 tūkstančių užsienio svečių“, – aiškino ekspertė, pridėjusi, kad labiau pakenkė pati čempionato karštinė, sujaukusi rudenio planus, kuriuose paprastai būdavo numatytos įvairios rugsėjį vykstančios konferencijos ir seminarai.
Tikslesnes prognozes padėjo nustatyti ir prieš du metus čempionatą rengusių kaimynų patirtis: Lenkija tada sutraukė 14 tūkstančių krepšinio sirgalių. Lietuvoje tuo tarpu jau apsilankė 1600 gruzinų, 1300 rusų, 6 asmenys net atskrido privačiais lėktuvais.
Asociacijos atstovė apgailestavo, kad iškrito kroatai, italai, kurių šalyse krepšiniu domimasi labiau nei į futbolą linkusiuose kraštuose, pavyzdžiui, Suomijoje. „Esu Europos viebučių ir restoranų asociacijos „Hotrec“ tarybos narė. Mačiau tarp bendradarbių, kad jie išprotėję dėl futbolo“, – taip situaciją aiškino E. Šiškauskienė. Jos nuomone, norinčių atvykti neatbaidė tariamai užkeltos viešbučių kainos: „Visų pirma reikia pagalvoti, kiek kainuoja bilietai į rungtynes, o tada dar lėktuvo bilietai, o dar visa tai sutuoktiniui nupirkti. Tad tokių žmonių, krepšinio fanatikų, nakvynės kainos neatbaidys. Teisingai sako Sėkla, kad jei noro yra, tai ras ir kaip.“
E. Šiškauskienės teigimu, nakvynės kainos prasidėjo nuo 30 litų, kai kur šoktelėjo 20–50 procentų, o kiti jos aplausinėti viešbučiai nekėlė kainų. Tiesa, ji primena, kad LVRA iš daugiau nei 400 įstaigų Lietuvoje priklauso tik 150 narių, tad už visus kalbėti ji negalinti.
Specialistės teigimu, kylančios kainos yra natūrali rinkos reakcija į masinius rezervavimus. Dabar viešbučių užimtumas yra įvairus: vieni užpildyti 100 procentų, bet pasitaiko ir 60–65 procentų. Anot E. Šiškauskienės, mažesnėmis kainomis daugiau turistų priviliota nebūtų. „Kaip tik kalbėjomės su „Romantic“ viešbučiu Panevėžyje, sakė klientai išvyko labai nenoriai, su ašaromis“, – komentavo labai patenkinta restoranų ir viešbučių pasirodymu asociacijos prezidentė.
O restoranų sėkmė buvo permaininga: arenose įrengti barai daug neuždirbo, nes per trumpas 20 minučių pertraukas susidarydavo spūstys, tuo tarpu verslo pagyvėjimą jautė paprastos netoli arenos veikiančios įstaigos. „Čia kiek pralošė brangesni restoranai ir barai, nes lankytojai juose domėjosi tik alumi“, – aiškino E. Šiškauskienė.
Martynas KLIMAS