Balandis prasidėjo visuomenės ultimatumu keturračiams - arba jūs mus, arba mes jus. Lietuvoje platinama reglamentuoti šių motociklų naudojimą raginanti peticija, Klaipėdos gatvėse atsirado į akis krentanti socialinė reklama, skirta pagalvoti prieš sėdant ant šios transporto priemonės.
Tiesa, "sukilimo" prieš keturračius iniciatoriai pripažįsta būsią bejėgiai, jei jiems į pagalbą neateis įstatymai ir policijos pareigūnai.
Dingsta paukščiai
Praėjusią savaitę uostamiesčio Herkaus Manto gatvėje pasirodė du reklaminiai stendai, vaizduojantys per kraują važiuojantį keturratį motociklą, vairuojamą žmogaus su kibiru ant galvos ir klausiantys: "Kur galva?" Plakate raginama: "Neleiskime jiems traiškyti gamtos".
Vienas iš šio sumanymo iniciatorių, keturrračių skriaudžiamo Pajūrio regioninio parko vyr. ekologas Erlandas Paplauskis "Autosalonui" sakė, jog pastaruoju metu gamtos bei jai neabejingų žmonių konfliktas su keturračių motociklų vairuotojais pasiekė apogėjų.
"Keturračiai tapo visos Lietuvos regioninių parkų problema. Vien dėl šių transporto priemonių dėka masiškai savo lizdus palieka juodieji gandrai, ereliai - užtenka keletą kartų pravažiuoti tokiu motociklu šalia jų lizdų, ir ten jie nebegrįžta.
Pajūryje - ta pati istorija. Ant paplūdimių smėlio siautėjantys keturračių vairuotojai savo motociklų ratais sutraiškė visus mažųjų žuvėdrų lizdus. Tai - pagrindinė šių sparnuočių išnykimo pakrantėje priežastis. Liko, mano duomenimis, vos viena jūrinių kirlikų pora - kitas irgi sunaikino keturračiai", - teigė gamtininkas.
Pasak jo, keturračių motociklų vairuotojai tokių paukščių, beje, įrašytų į Raudonąją knygą, lizdų net nepastebi.
Gali tik policija
Ar pavyks išguiti šiuos zombius bent iš saugomų teritorijų?
"Neseniai Klaipėdos apskrities policijos vadovai pareiškė: "Tai - nelengvas darbas, reikia prevencijos". Mes, žalieji, darome, ką galime. Štai ir dabar kartu su klubu "Žvejonė", padedami reklamos agentūros, demonstruojame plakatus. Tad savotišką prevenciją atliekame. Bet esmė tokia - išgaudyti įstatymus pažeidinėjančius keturračių vairuotojus gali tik jėgos struktūros, policija", - atsako E. Paplauskis.
Jo nuomone, "keturratininkai" jaučiasi nebaudžiami, todėl ir niokoja savo transporto priemonių ratais gamtą.
"Pareigūnai turi dirbti sistemingai, nežiūrėti pro pirštus, nes tai - išties rimta problema. Kaip gali važinėti keturračiai be valstybinių registracijos numerių? O važinėja gatvėmis, ir nieko. Važinėja laukais - nieko. Važinėja pajūriu - irgi nieko. Todėl, kol nebus sistemos, kol policija nepradės stabdyti ir tikrinti keturračių nuo pat jų išvažiavimo iš garažo, jų vairuotojai jausis bebaimiai", - teigia ekologas.
Jis teigė suprantantis ir policininkus.
"Atvažiuoja pareigūnai, o keturratis - per laukus, tiek jį ir tematai. Aišku, pagauti sunku, bet tai - finalinė fazė, darbas turi prasidėti dar gatvėse, kol jie neatvažiavo iki paplūdimio ar rezervato", - sako E. Paplauskis.
Siūloma konfiskuoti
Prielaidos ir atsakingesniam policininkų požiūriui, ir griežtesnei pačių motociklų vairuotojų atsakomybei gali būti sukurtos. Aišku, jei iniciatyvos imsis įstatymų kalvė - Seimas.
Šiomis dienomis peticijų svetainėje www.peticijos.lt pasirodė ir keturračių problemai skirta peticija, kuria siekiama sugriežtinti jų vairuotojų atsakomybę "ne keliuose, kur negalioja Kelių eismo taisyklės".
Pasak peticijos, už kurią gali pasirašyti kiekvienas norintysis, iniciatorių, reikia sukurti teisinę bazę, apsaugančią privačią ir valstybinę nuosavybę nuo keturračių vairuotojų.
Šiuo raštu siekiama uždrausti keturračiais važinėti išartuose laukuose, pievose ir miške, išskyrus miško savininką ar valdytoją, prižiūrintį šią nuosavybę. Taip pat norima uždrausti keturračiais važinėti miško ir lauko keliukais, išskyrus specialiai tam įrengtose trasose suderintose su žemės (miško) savininku (privačiu asmeniu, savivaldybe, urėdija).
Be to, siūloma numatyti tokią atsakomybę už važinėjimą keturračiais ne keliais: pirmą kartą taikomas įspėjimas, jei nėra savininko ar valdytojo rašytinio skundo, arba 500 Lt bauda, jei yra savininko ar valdytojo raštiškas skundas, antrą kartą sulaikytam vairuotojui skiriama 1 000 Lt bauda, o trečią kartą - konfiskuojama transporto priemonė.
Įstatymai apie keturračius
Keturratis motociklas - keturratė motorinė transporto priemonė, išskyrus lengvuosius keturračius motociklus, kurios didžiausiasis konstrukcinis greitis didesnis kaip 45 km/h ir (arba) variklio darbinis cilindro tūris didesnis kaip 50 cm3, eksploatacinė masė ne didesnė kaip 400 kg, kroviniams vežti skirtos eksploatacinė masė ne didesnė kaip 550 kg (be akumuliatorių baterijų, jeigu tai elektros varikliu varoma transporto priemonė) ir didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 15 kW.
Keturratis motociklas turi būti registruotas VĮ "Regitra", turėti galiojančius privalomąjį civilinės atsakomybės draudimo polisą ir valstybinę techninę apžiūrą, o jo vairuotojas privalo turėti B1 kategorijos vairuotojo pažymėjimą.
Lengvasis keturratis motociklas - keturratė motorinė transporto priemonė, kurios eksploatacinė masė (be akumuliatorių baterijų, jeigu tai elektros varikliu varoma transporto priemonė) ne didesnė kaip 350 kg, didžiausiasis konstrukcinis greitis ne didesnis kaip 45 km/h ir kurios variklio cilindro darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3 (esant kibirkštinio (priverstinio) uždegimo varikliui), didžiausioji naudingoji išėjimo galia ne didesnė kaip 4 kW (esant kitokio tipo vidaus degimo varikliui), didžiausioji tolygioji nominalioji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant elektros varikliui).
Lengvasis keturratis motociklas turi būti registruotas "Regitroje", taip pat turėti galiojančius privalomąjį civilinės atsakomybės draudimo polisą ir valstybinę techninę apžiūrą, o jo vairuotojas privalo turėti AM kategorijos vairuotojo pažymėjimą.
Tomas GUKAUSKAS