Nugalėtojui – iš karto du diplomai
Tradicinio nacionalinio mechatronikų profesinio meistriškumo konkurso, kuriame dalyvavo mokiniai iš Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Alytaus, Mažeikių, Marijampolės ir Visagino profesinio mokymo įstaigų, nugalėtojais tapo Izabela Igumnova ir Nikita Boiko (profesijos mokytojas Dmitrij Novikov), atstovavę Visagino technologijos ir verslo profesinio mokymo centrui (Visagino TVPMC). Tuo pačiu metu pirmą kartą šalyje surengtas pameistrių mechatronikų profesinio meistriškumo konkursas. Pameistrystės būdu besimokantys mokiniai turi dvi mokymosi vietas – profesinio mokymo įstaigą ir realią darbo vietą įmonėje, todėl konkurse jie atstovavo inžinerinės ir apdirbamosios pramonės įmonėms, kuriose dirba. Šio konkurso dalyviai turėjo pademonstruoti savo įgūdžius įvairiose srityse ir sukonstruoti bei suprogramuoti veikiantį automatinį gaminių tiekimo ir paskirstymo įrenginį.
Pameistrių konkurso nugalėtoju tapo Vaidas Januška (meistras įmonėje Audrius Bertašius, profesijos mokytojas Denis Udovičenko), dirbantis UAB „Narbutas International“. Ukmergėje dirbantis jaunas vyras pasakoja, kad įmonė, kurioje anksčiau dirbo elektriku, kelis kartus siuntė jį į Visagino TVPMC kelti kvalifikacijos. „Man buvo įdomu mokytis naujų dalykų, patiko dėstytojai, todėl nuspredžiau mokytis naujos profesijos ir pasirinkau mechatroniką. Jau besimokydamas perėjau dirbti pagal specialybę pameistriu į „Narbutas International“. Ir štai baigiau mokslus. Tą pačią dieną gavau pameistrių profesinio meistriškumo konkurso nugalėtojo ir automatinių sistemų mechatroniko diplomus“, – pasakoja V. Januška. Į klausimą, ar svarsto mokytis dar ko nors, jis atsako: „Kol kas nesu apsisprendęs, ar tęsiu mokslus. Dirbsiu ir galvosiu“.
Pasirinkę pameistrystę, pro šalį neprašausite
„Tai viena iš paklausiausių profesijų. Mechatronikai prižiūri, eksploatuoja, tvarko, remontuoja, programuoja visus automatizuotos gamybos įrengimus, visas linijas. Naujasis konkursas – vienas iš būdų paskatinti mokytis šios profesijos pameistrystės būdu“, – aiškina Visagino TVPMC direktorius, dr. Vytautas Petkūnas, atsakydamas į klausimą, kas paskatino surengti pameistrių mechatronikų profesinio meistriškumo konkursą. Anot jo, pameistrystė ypatinga tuo, kad mokinys įgyja ne tik teorinių žinių mokymo įstaigoje, bet ir susipažįsta su įmonės specifika, įpranta prie kolektyvo. „Per metus ar pusantrų jis sukaupia daug patirties, įgūdžių, kurių prireiks dirbant. Besimokantis pameistrystės būdu neprašaus pro šalį – jam darbdavys nepasakys, kad teoriją žinai, bet neturi įgūdžių atlikti konkrečią užduotį, nes jis to išmoko įmonėje“, – teigia dr. V. Petkūnas.
„Vykstant ketvirtajai pramonės revoliucijai (Industry 4.0) vienas iš svarbiausių iššūkių, kuriuos patiria įmonės – trūksta įvairių kvalifikacijų darbuotojų, o esamiems darbuotojams nepakanka kompetencijų, todėl nemažai asociacijai priklausančių įmonių dalyvauja rengiant darbuotojus pagal pameistrystės modelį“, – sako Lietuvos inžinerijos ir technologijų pramonės asociacijos (LINPRA) viceprezidentas, UAB „HARJU ELEKTER“ generalinis direktorius Tomas Prūsas, dalyvavęs konferencijoje „Pameistrystės iššūkiai ir galimybės inžinerinėje pramonėje“, kurią visaginiečiai kartu su partneriais surengė konkurso dienomis. Europos profesinių įgūdžių savaitei skirtame renginyje patirtimi dalijosi Lietuvos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos, „Investuok Lietuvoje“, Vokietijos ir Baltijos šalių prekybos rūmų, įvairių pramonės įmonių atstovai.
Anot didelio galingumo elektrotechnines sistemas laivams projektuojančios, gaminančios ir sertifikuojančios įmonės vadovo, kai profesiją įgiję jaunuoliai pradeda dirbti, neretai pastebima, kad dėl kompetencijų stokos jiems sunku įgytas teorines žinias pritaikyti kuriant vertę įmonei. „O pameistrystė sudaro galimybes konvertuoti tas žinias į kompetencijas. Todėl tai bene geriausias būdas parengti darbo rinkai reikalingus, pasirengusius dirbti specialistus ir inžinierius“, – sako T. Prūsas.
Vien iš „HARJU ELEKTER“ per kelerius pastaruosius metus pameistrystės būdu Visagino TVPMC mokėsi kelios dešimtys įmonės darbuotojų. „Turime ne vieną inžinierių, kurio karjera prasidėjo nuo pameistrystės, o vienas iš geriausių mūsų gamyklos meistrų darbą pradėjo turėdamas vairuotojo specialybę ir nieko neišmanydamas apie elektrą“, – pasakoja jis. T. Prūsas priduria manantis, kad ateityje kiekviename šalies regione susiformuos socialinių partnerių komandos, sudarytos iš juose veikiančių įmonių ir profesinio mokymo įstaigų, kurios kartu ruoš toms įmonėms reikalingus specialistus pameistrystės būdu.
Straipsnis parengtas įgyvendinant projektą „Profesinio mokymo ir mokymosi visą gyvenimą populiarinimas Lietuvoje“, finansuojamą Europos socialinio fondo lėšomis.