Atnaujinta sostinės Naugarduko gatvė jau praktiškai tapo sostinės gatvių atnaujinimo simboliu. Per keletą mėnesių po atnaujinimo ten įvyko jau ne viena skaudi avarija. Beje, šios gatvės humanizavimo projektą rengė mero Šimašiaus naujosios žmonos įmonė. Tik štai vairuotojai sako, kad gatvė tapo ne humaniškesnė, o pavojingesnė.
Prieš du mėnesius šioje gatvėje buvo partrenktos dvi iš už automobilių į gatvę išnėrusios mergaitės. Dar anksčiau – siaurinant gatvę ir perkėlus dviratininkus už gatvėje parkuojamų automobilių – sužalotas vairuotojo nepastebėtas dviratininkas. O vasaros pradžioje automobilis užvažiavo ant moters ir ją dar vilko kone 20 metrų.
Per kelis mėnesius gatvė dar labiau pasikeitė, o žiedas Naugarduko–Vytenio gatvių sankryžoje atsirado prieš porą dienų. Transporto priemonės jį sunkiai įveikia.
„Pusę metų tvarkė, bardaką pridirbo, ne gatvės tvarkymas ir ne sankryžų, o skalbykla, pinigus skalbia nuo biudžeto. Koks kiemas, nevalo niekas. Savivaldybė to nemato, o gatvę tvarko“, – sako vairuotojas.
Ir ne tik šią gatvę tvarko savivaldybė.
Konstitucijos prospekto viduryje savivaldybės darbininkai kasa griovį, kuriame kažkaip turėtų šaknis užauginti ir prigyti medžiai.
Miesto gatvių apželdinimas – dalis mero Remigijaus Šimašiaus šiandien visuomenei pristatomo gatvių pertvarkos plano, prie kurio taipogi prisidėjo jo naujosios žmonos įmonė „Do Architects“. Plano pagrindinė mintis – siauresnės, saugesnės gatvės, daugiau perėjų ir žalumos.
„Kalbame ir apie pėsčiųjų takus, ir apie želdynus ir apie daugybę kitų dalykų. Tai, kad mes dabar projektuodami gatves, kaip ir matome toje ikonoje ir paveikslėliuose, kad medį kuo labiau išsaugome…“, – sako Vilniaus meras.
Ekspertai jau abejoja, ar tokiame griovyje tarp automobilių ir druskos, žiemą medžiai prigis.
„Konstitucijos prospektas tai yra ir simbolis“, – tikina R. Šimašius.
Aplinkosaugininkai medžių sodinimą vadina žaliuoju smegenų plovimu. Esą savivaldybė žada sodinti ir saugoti senus medžius, bet pastaruosius iki šiol be atodairos pjauna.
„Nes ką matydavome iki šiol, tai vėlgi neapdairų elgesį su senais medžiais. Požiūrį, kad nukirtus seną, ji galima kompensuoti keliais jaunais medeliais. Deja, bet privalu pripažinti, kad taip nebus“, – teigia žaliosios politikos instituto direktoriaus pavaduotoja Ieva Budraitė.
Sostinės Žalgirio gatvėje pavasarį neliko brandžių, 40–mečių kaštonų. Vietos gyventojai kovojo, kad jie būtų išsaugoti, bet medžių nebeliko. Todėl, kad savivaldybė platino gatvę ir įrenginėjo štai šį dviračių taką.
„Vienos gatvės želdinamos, ir tai toks parodomasis gestas, o kitos gatvės, kur platinamos, arba diegiama dviračių infrastruktūra, kur ji reikalinga – ten medžių mes netenkame“, – sako miesto tyrėja dr. Jekaterina Lavrinec.
Tuo metu šalies automobilininkai sako, kad siaurinamos gatvės ir medžiai Konstitucijos prospekte nedera su saugumu. Esą prospektą reikėtų atvirkščiai – platinti.
„Kam ta alėja, susiaurinsime transportui, vienas su kitu trinsis, mažesnis pralaidumas bus, kontaktų daugiau turės vairuotojai kamščio metu, bakst į galą vienas kitas“, – kalba Lietuvos automobilininkų sąjungos viceprezidentas Tomas Būdvytis.
Kelių specialistai antrina: siaurinti gatves reikia ne pagrindinėse miestų arterijose, o nebent miegamuosiuose rajonuose.
„Dabar tokioje gatvėje, kurioje važiuoja 2G, 3G, 4G maršrutai – mes paimame ir susiauriname juostas. O kas bus, jei vienoje juostoje transporto priemonė suges? Arba, kai reikės pravažiuoti? O dar yra avarinės tarnybos, ir greitoji, ir gaisrinė. Ar mes uždrausime joms važiuoti ta gatve?“, – svarsto VGTU Kelių katedros profesorė Marija Burinskienė.
Gelbėjimo tarnyboms per kamščius gali tapti sunkiai įveikiami ir štai taip susiaurinti išvažiavimai iš intensyvios Geležinio Vilko gatvės į Ozo gatvę.
„Galų gale galima sumodeliuoti situaciją, paskaičiuoti ir žmonės modeliuoja tokį dalyką. Abejoju, ar čia buvo modeliuota“, – teigia M. Burinskienė.
Siaurinamos intensyvios miesto arterijos pavyzdys – ir Antakalnyje. Čia dirbantys kelininkai prasitaria – transporto priemonėms jau darosi ankštoka. Iš Antakalnio pusės atvažiuojantis srautas norėdamas apsisukti privalo praleisti kita gatve parlekiančius automobilius. Nuolat susidaro pavojingos situacijos. Šioje vietoje, pasak kelininkų, tiesiog reikėtų įrengti žiedinę sankryžą.
Tiesa kai kurie ekspertai Vilniaus mero planui pritaria. Buvęs kelių direkcijos vadovas sako, kad nors gatvių planas ir turi trūkumų – pokyčiai neišvengiami, nors ir bus skausmingi.
„Tai, ką mes matome Vilniuje – tai Danijoje, Kopenhagoje, Nyderlanduose, Amsterdame vyko prieš 20–30 m. ir tas pokytis visada turėjo pasekmių. Ir tas pokytis visada reikalauja. Turime priprasti prie kitokių sprendimų, buvome pratę, kad visos gatvės plačios, skirtos eismui, automobilių, bet ne pėstiesiems, dviračiams ir viešajam transportui. Sakyčiau, tas nepasitenkinimas normalus, turime pragyventi tą laikotarpį“, – tikina eismo ekspertas Egidijus Skrodenis.
Dauguma kalbintų aplinkosaugininkų ir eismo ekspertų mero gatvių pertvarkose pasigenda nuoseklumo. Belieka tikėtis, kad jo bus daugiau ir išties galėsime džiaugtis ne tik gražiomis, bet ir protingai suplanuotomis gatvėmis.