„Neabejojame, kad bus greičiau, patogiau, o svarbiausia – Vilniaus miestas sutaupys 20 mln. litų subsidijų ir dotacijų. Tuos pinigus sutaupę mes galime juos skirti viešojo transporto gerinimui – naujoms transporto priemonėms ir kitiems dalykams“, – ketvirtadienį Europos aikštės stotelėje pristatydamas nuo liepos 1 dienos startuosiančią naują viešojo transporto sistemą ir su ja susijusias permainas sakė A. Zuokas.
„Tai, ką turėjome iki šiol, vedė įmonę į bankrotą – mes 2011 metais vos išgelbėjome viešąjį transportą nuo bankroto, ir tikimės, kad dabar sudėtingi laikai yra jau praeityje“, – teigė jis, stovėdamas greta specialiai į pristatymą atvažiavusios naujovės – greitojo autobuso.
Pasak A. Zuoko, žmonių priekaištai dėl to, kad naikinami mikroautobusai ir kai kurie įprasti troleibusų ir autobusų maršrutai, o važiuodami su persėdimais keleiviai „netilps“ į pusę valandos galiojantį vienkartinį bilietą, yra nepagrįsti.
„Naikinami tik 4 autobusų maršrutai ir 4 troleibusų iš beveik 100, kurie yra Vilniaus mieste. Vietoj jų atsiranda greitieji autobusai, taigi teiginys, kad mes naikiname didelę dalį, yra neteisingas. Aišku, atsiranda gyventojams persėdimas – tiems, kurie privažiuoja iš tolimesnių vietų, tačiau bilietas galioja 30 minučių plius 10 minučių tolerancija. Arba galioja valandą plius 10 minučių persėdimams“, – atmeta priekaištus A. Zuokas. Jis pridūrė, kad tiems, vilniečiams, kurie naudojasi mėnesiniais bilietais, tai apskritai neaktualu, o dauguma vilniečių, pasak jo, ir naudojasi tokiais bilietais.
Jis pripažįsta, kad pereinamasis laikotarpis nebus labai lengvas, tačiau teigia, kad miestiečiai ir svečiai sulauks pagalbos: stotelėse, autobusuose ir troleibusuose atsiranda naujos, keleiviams suprantamos schemos, mieste – nauji informaciniai stendai, o pirmosiomis savaitėmis susiorientuoti vilniečiams padės savanoriai, kurie dirbs 40-yje Vilniaus vietų – ten, kur numatomi didžiausi keleivių persėdimai.
Nuo liepos 1 dienos atsiras šeši greitieji maršrutai, kurie turėtų važinėti kas 5–6 minutės. Jie veš keleivius šiomis kryptimis: Stotis-Santariškės, Santariškės-Laisvės prospektas-Stotis, Fabijoniškės-Centras-Oro uostas, Pilaitė-Saulėtekis, Pašilaičia-Saulėtekis, Naujoji Vilnia-Centras. Taip pat atsiras privežamieji maršrutai, kuriais mažos talpos autobusais atokesnių sostinės rajonų gyventojai galės pasiekti greitųjų maršrutų stoteles.
(papildyta 13:00)
„Mikriukai“ patys kalti
A.Zuokas teigia, kad sutartys, pasirašytos su vežėjais mikroautobusais, pasibaigusios. O dalyvauti bendroje elektroninio bilieto sistemoje jie atsisakė. Todėl nuo liepos 1 dienos „mikriukų“ Vilniuje ir neliks.
„Viešojo transporto sistemoje, kaip pasakė ir Konkurencijos taryba, ir rodo Europos miestų praktika, negali konkuruoti skirtingos transporto priemonės. Jos turi viena kitą papildyti. Mes norėjome įtraukti „mikriukus“ į privežimo maršrutus, kaip darė Klaipėda. Mažieji autobusai važiuoja su bendru bilietu ir priveža keleivius iš toliau esančių vietų iki pagrindinių maršrutų. Deja, miesto taryba tam nepritarė. Ir nepritarė, kaip suprantu, įtakojama pačių mažųjų vežėjų. Mano įsitikinimu, jie nenori būti bendroje sistemoje, nes juos domina gryni pinigai“, – atmetė priekaištus dėl mikroautobusų naikinimo A. Zuokas. Jis pridūrė, kad ketinama skelbti naujus konkursus privežamiesiems maršrutams, kuriuose galės dalyvauti ir mažieji vežėjai.
Arklių į viešąjį transportą negražins
Vilniaus mero teigimu, troleibusai – jau atgyvena.
„Argumentai juokingi ir nesuvokiami. Kaip mačiau mitinge (trečiadienį vykusiame prie savivaldybės – red. past.) kai kas norėtų gražinti ir arklius į viešąjį transportą“, – šmaikštavo A. Zuokas ir jau rimtai pridūrė, kad ateityje visas viešasis transportas bus elektrinis, tik be „ūsų“.
„Nėra tikslo išlaikyti kontaktinio tinklo, kuris yra senas. Už tiek, kiek pinigų reikėtų jam sutvarkyti, galima nupirkti30 naujų transporto priemonių“, – tvirtino jis. Meras pridūrė, kad dėl mažėjančio troleibusų skaičiaus darbo netenkantiems vairuotojams bus pasiūlyti perkvalifikavimo kursai ir kitas darbas, pavyzdžiui, taksi įmonėje.
Iš nuosavų automobilių vairuotojus „ištrauks“ greitis
Meras pripažino, kad kol kas ne visur galima įrengti atskiras juostas viešajam transportui, tačiau Viešojo transporto optimizavimo darbo grupės atstovai tikino, kad buvo atlikti bandomieji važiavimai naujais maršrutais, o piko metu populiariausiais maršrutais automobiliai važiuos gerokai dažniau negu dabar. Persėsti iš nuosavų automobilių į viešąjį transportą juos esą paskatins galimybė greičiau pasiekti reikiamą vietą.
„Nuo liepos 1 dienos, pavyzdžiui, Kalvarijų gatvėje, jūs drausmingai stovėdami savo eismo juostoje pamatysite, kad pirmas greitasis autobusas jau šeštas pravažiuoja pro jus, o jūs jau pradedate vėluoti į darbą. Manau, nepraeis nė savaitė, kai pagalvosite, kad ženkliai patogiau važiuoti greituoju ir neturėti vargo su parkavimu centre ar kitų problemų“, – aiškina šios grupės vadovas Kastytis Lubys.
Vilniaus mero teigimu, svarstoma galimybė, kad 80-mečiai ir vyresni sostinės gyventojai galėtų viešuoju transportu naudotis nemokamai.
Sistemą kūrė specialistai
Pasak Z. Zuoko, nuo liepos 1 dienos veikti pradėsianti nauja viešojo transporto sistema – ne kelių kabinetuose dirbančių valdininkų kūrinys.
„Šis darbas buvo daromas nuo 2010 metų, baigtas 2012 metais. Dirbo VGTU specialistai, konsultantai iš Anglijos ir Prancūzijos. Taryba šiam sprendimui pritarė absoliučia dauguma“, – rodydamas storą aplanką su Vilniaus visuomeninio transporto studija teigė A. Zuokas.
Tačiau trečiadienį Europos aikštėje vykusiame mitinge, kurį organizavo nepritariantys permainoms, portalui balsas.lt pavyko sužinoti, kad artimiausiam Vilniaus miesto tarybos posėdžiui, kuris vyks liepos 10 dieną, Vilniaus miesto savivaldybės taryboje dirbančių opozicinių partijų atstovai ketina teikti nutarimo projektą, kurio esmė – koreguoti sostinės viešojo transporto sistemą taip, kad ji iš tiesų būtų patogi žmonėms. Tame pačiame mitinge jo dalyviai pasirašė rezoliuciją, kurioje pritariama, kad permainų miesto viešajame transporte reikia, tačiau jos turi būti tokios, kad sistema iš tiesų būtų patogi žmonėms.
Taip pat skaitykite: