Sudėtingiems renovacijos projektams svarbus visų gyventojų palaikymas
Alius Lenkutis – vieno pirmųjų daugiabučių, kuriuose buvo atnaujintas šilumos punktas, pirmininkas. Prieš 23 metus iniciavęs savo daugiabutyje pirmuosius renovacijos darbus A. Lenkutis teigia, kad situacija nuo tų laikų yra gerokai pasikeitusi į gerąją pusę. „Kai mes renovavomės, tai reikėjo ieškoti, kas galėtų padėti, patarti, o dabar viskas labai išsivystė, padidėjo darbų apimtys, kiti reikalavimai. Kai mes renovavomės, tai modelis kaip turi būti renovuojami namai buvo tik kuriamas“, – teigia A. Lenkutis, neslėpdamas, kad anuo metu itin didelė atsakomybė krito ant renovacijos administratoriaus pečių.
Laimei, nelengvame renovacijos kelyje prieš du dešimtmečius pašnekovą palaikė kaimynai: „Kai pasiūliau renovuoti namą, nebuvo n vieno žmogaus, kuris nesutiktų, visi puikiai suvokė problemą. Reikėjo subalansuoti šildymo sistemą, apatiniame namo aukšte buvo labai šalta, o viršutiniame labai karšta, temperatūrų skirtumai siekė 8 laipsnius“, – prisiminimais dalijasi Vilniuje Architektų g. esančio 77 namo pirmininkas.
Tiesa, įgyvendinus svarbiausias energinio efektyvumo priemones, gyventojai taip pat pajuto savotišką nuovargį ir šiuo metu į planus renovaciją tobulinti žiūriu atsargiau: „Svarstėme dar vieną projektą susijusį su saulės energija. Sutiko tik apie 55 proc. gyventojų“, – teigia pašnekovas, jis svarsto, kad tai galbūt ir seniau atliktos, bet kokybiškos renovacijos ilgaamžiškumo pasekmė – gyventojus vis dar tenkina dabartinė padėtis.
Bendruomenėje turi būti sukurtas glaudus ryšys dar iki renovacijos
Vytautas Mockevčius, Alytuje, žiburio gatvėje esančio 9 namo pirmininkas, dalijasi kiek kitokia patirtimi. Vienu inovatyviausiu iš renovuotų daugiabučių laikomo namo gyventojas teigia, jog visko pagrindas yra bendravimas su žmonėmis. „Pradinėje renovacijos stadijoje pirmininko vaidmuo labai svarbus, reikia įtikinti žmones renovacijos nauda. Pirmininkas, kad žmonės juo pasitikėtų, turi turėti autoritetą“, – sako pašnekovas.
Tiesa, elgtis su gyventojais geranoriškai tik tada, kai sugalvojama renovuotis – ne išeitis. „Kai pirmininko santykis su kitais daugiabučio gyventojais yra oficialus, pirmininkas išdidus, sunkiai prieinamas ir retai organizuoja susirinkimus, tai nereikia tikėtis, kad žmonės eis į susirinkimą net jeigu bus iškeltas toks svarbus klausimas kaip daugiabučio atnaujinimas. Gyventojai tiesiog elgsis pagal įprotį. Todėl pirmininkas turi dažniau ir artimiau bendrauti, kad būtų sukurtas bendruomenės ryšys“, – įžvalgomis dalijasi V. Mockevičius. Jis netgi pateikia konkrečius pavyzdžius, kokių priemonių galima būtų imtis – tai galėtų būti malonūs, linksmai žmones nuteikiantys skelbimai laiptinėse arba suburta komanda, t. y. kiekvienoje laiptinėje paskirtas atsakingas asmuo, kuris visada laiptinės gyventojams perduotų informaciją nuo pirmininko.
Bendravimas yra visa ko pagrindas ne tik santykiuose su gyventojais, tačiau ir su rangovais renovacijos metu. „Surasti gerus rangovus nėra pati lengviausia užduotis, todėl bendraujant su jais turi būti išvengta pykčių. Tinkamiausias būtų dalykiškas, bet ne piktas, net jei ir pasitaiko kokių nesklandumų, bendravimas. Kai taip bendraujama, po kurio laiko rangovai ar bent jų vadovai pasidaro šiltesni ir tampa lengviau susitarti“, – bendravimo svarbą akcentuoja V. Mockevičius.