Kaip portalui tv3.lt pasakoja Lietuvos elektroninės komercijos asociacijos valdybos pirmininkas Vytautas Vorobjovas, klasikinė prekyba ne tik netampa atgyvena, plintant internetinėms parduotuvės, tačiau gali puikiai veikti kartu net ir verslo pradžioje.
„Nebandyčiau daryti priešpriešos šiems dalykams. Idealiomis sąlygomis reikia, jeigu yra galimybės, kurti abi parduotuves. Žinoma, tradicinė prekyba pradiniame etape yra imlesnė sąnaudoms, nes reikia daugiau įrangos, brangesnių patalpų ir nuolat ten dirbančių žmonių. Visgi smulkieji verslai ir pradeda nuo prekybos, o tada kyla klausimas, ar verta eiti prekiauti internetu“, - sako pašnekovas.
Sąnaudos beveik nesiskiria
Pasak jo, dažnai yra manoma, kad internetinė prekyba reikalauja mažiau investicijų, mat nereikia mokėti nuomos už patalpas ar išlaikyti darbuotojų. Visgi dažnu atveju sąnaudos vykdant veiklą internetu, tiek fiziškai, beveik nesiskiria.
„Jei verslas pradedamas nuo nulio, kiek pigiau įsirengti internetinę parduotuvę. Tuomet ir pradinis etapas nereikalauja tiek investicijų. Tiesa, reikia pritraukti klientus ir pradėti rinkodarą, nes tradicinėje prekyboje turi vietą, kur dideli klientų srautai ir vis tiek jie eina pro šalį, pamatys ir užsuks. Už tai susimoki nuomos mokestį, o internete reikia mokėti „Google“ ir kitiems reklamos kanalams, kad atvestų į tinklalapį klientų. Daugelis pradedančiųjų to neįvertina. Sudėjus visas sąnaudas, jos kartais gali būti panašios“, - pasakoja V. Vorobjovas.
Anot jo, pradiniame prekybos etape ne visi resursai gali būti išnaudoti, todėl naudinga pasitelkti abu pardavimo būdus.
„Tarkime, darbuotojas, kol dar nėra daug pirkėjų, gali apdoroti ir internetinius užsakymus. Taigi visai protinga pradėti, naudojant abu kanalus ir taip išnaudojama sinergija. Dažnas atvejis, kai vartotojai susiranda prekę internetu, ateina jos pasižiūrėti gyvai ir nusiperka arba atvirkščiai. Čia negalima daryti takoskyros“, - teigia ekspertas.
Planuoti reikia į priekį
Kaip pasakoja V. Vorobjovas, visiškai nesvarbu, ar verslas pradedamas internete ar fizinėje prekyboje, mat svarbiausia, kad jis būtų vėliau pritaikytas transformacijai. Pavyzdžiui, jei pasirenkamas tik vienas prekybos modelis, reikia pagalvoti kaip tą infrastruktūrą vėliau pritaikyti gyvai prekybai ar internetiniam verslui.
Taip pat, pasak eksperto, dažnai klystama, kad klientus įmanoma pritraukti nemokamai ir net nesiruošiama jų antplūdžiui ar nusiskundimams.
„Didžiausios klaidos būna planavime ir pasirengime, nes dažnai pradedantys verslininkai nemato, kad reikės privilioti vartotojus. Sudeda viltis ir iliuzijas, kad SEO padės nemokamai pritraukti pirkėjų ir savaime vartotojų srautas išaugs. Taip pat per mažai dėmesio skiriama procesų optimizavimui. Kitaip tariant, kurdami tinklalapius, pataupo tokiems dalykams kaip automatinis sąskaitų išrašymas ar laiškų siuntimas. Šie dalykai, nors kiek padidėjus užsakymų skaičiui, tampa našta. Dažnai pataupoma kokybiškam klientų aptarnavimui ir nėra jokių procesų ar procedūrų, ką daryti atsiradus nepatenkintiems klientams ar kitiems netikėtumams“, - pastebi pašnekovas.
Neužsisėdėti prie planų
Tiesa, V. Vorobjovas neskatina praleisti labai daug laiko planuojant verslą. Anot jo, reikėtų pradėti kuo greičiau ir pačioje pradžioje pasirūpinti procesų automatizavimu.
„Daugelis eina gana napaleonišku principu – pirma įsiveliame į mūšį ir paskui pažiūrėsim. Tai nėra labai klaidingas dalykas, nes geriau, jei turi norą, imti ir pradėti nei ilgai planuoti. Tik pradėjus, reikia stengtis kuo labiau automatizuoti procesus ir neužsibūti tik internetinėje ar įprastoje prekyboje. Šie du kanalai gali vienas kitą papildo. Jei pasižiūrėtume į šiandieninę rinką, prekybos internetu verslas pradėjo steigti savo prekių atsiėmimo punktus, o tradicinės prekybos atstovai kuria savo internetines parduotuves“, - pabrėžia ekspertas.
Anot jo, šiandien nėra sunku pradėti internetinę prekybą, mat yra daug įmonių siūlančių nuomotis tokias platformas. Visai kas kita yra darbai, kurie ateina po parduotuvės įsteigimo.
„Pradedantiesiems nereikia imtis labai didelių stebuklų ar patiems programuoti internetines parduotuves. Yra labai didelis pasirinkimas, įmonių, kurios siūlo išsinuomoti internetinę parduotuvę. Tokiu atveju reikia tik pasikeisti logotipus, susidėti savo prekes ir pradėti prekybą. Turėti parduotuvę internete yra mažiausias darbas, kuris laukia verslą internete pradedančios įmonės. Tokie dalykai kaip prekių pristatymas, komerciniai sprendimai, aprašymai, nuotraukos, klientų aptarnavimas, rinkodara pareikalaus daugiau energijos ir investicijų“, - sako V. Vorobjovas.