Daugiau nei pusė – 56 proc. – Lietuvos vairuotojų po vairavimo egzamino nėra nė sykio skaitę kelių eismo taisyklių (KET). Reguliariai su KET pakeitimais susipažįsta mažiau nei dešimtadalis vairuotojų. Tokius rezultatus atskleidė draudikų inicijuota interneto vartotojų apklausa.
„Lietuvos gyventojai prisipažino, kad dauguma jų KET skaito tik vieną kartą gyvenime – ruošdamiesi vairavimo egzaminui. Ir tik retas vairuotojas skiria dėmesio atnaujinti žinias apie KET bent kas kelerius metus. Tikime, kad geresnis KET išmanymas turi didelę įtaką eismo saugumui Lietuvos keliuose“, – sakė „Lietuvos draudimo“ Strategijos, klientų ir marketingo departamento direktorė Aurelija Kazlauskienė.
Remiantis tyrimo duomenimis, KET taisyklių nė karto po egzamino nėra atsivertę didelė dalis ir tų vairuotojų, kurie vairuotojo pažymėjimus gavo prieš 20, 30 metų ar dar seniau. „Žinant, kad taisyklės koreguojamos beveik kasmet, įvedama naujų ženklų, ribojimų, žinios, įgytos prieš 30 metų, gali neatitikti šios dienos realijų. Nacionaliniam KET egzamine pastebėjome, kad daug dalyvių neskiria autostrados ženklo reikšmės nuo prieš kelerius metus įvesto greitkelio ženklo ribojimų“, – pasakojo A. Kazlauskienė. Tiesa, apklausa atskleidė, kad seniau vairuotojo pažymėjimus gavę vairuotojai palyginus su jaunesniais vairuotojais yra labiau linkę atnaujinti KET teorines žinias. Pasyviausiai KET domisi 2-5 metų stažą turintys vairuotojai – nuolat KET peržiūri tik 5 proc. jų, o beveik 70 proc. neskaitė nuo tada, kai laikė vairavimo egzaminą. Aktyviausiai KET seka turintieji 20-30 metų ar dar ilgesnį stažą. Didžioji dalis – apie 40 proc. – šių vairuotojų stengiasi bent kas kelerius metus perversti KET taisykles, atidžiau seka KET pakeitimus. Tiesa, beveik ketvirtadalis šių 20 metų ir ilgiau vairuojančių gyventojų nėra skaitę taisyklių nuo tada, kai gavo pažymėjimą, nepaisant to, kad tai įvyko dar iki Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo.
Tai, jog išlaikę vairavimo egzaminą, Lietuvos vairuotojai dažnu atveju nebeatnaujina teorinių žinių patvirtino ir šių metų Nacionalinio kelių eismo taisyklių egzamino rezultatai – nei vienam dalyviui nepavyko išvengti klaidų. „Šie rezultatai parodė, kad net ir paprastos situacijos yra primirštos, o atnaujinti KET žinias dažnu atveju būtų naudinga ir prasminga. Galime pasidžiaugti nebent tuo, kad mūsų kasmet rengiamas nacionalinis KET egzaminas paskatina vairuotojus pasikartoti KET teoriją – prieš egzaminą tą patvirtino padarę keli šimtai dalyvių“, – sakė draudikų atstovė.
Naujausios KET ir priimami pakeitimai visuomet skelbiami Lietuvos Respublikos Seimo tinklalapyje, taip pat kituose tinklalapiuose, pavyzdžiui eismas.eu.
Statistika, rodo, kad pagal eismo nelaimių, kuriose nukenčia žmonės, skaičių Lietuva pirmauja Europoje. 2012 m. milijonui Lietuvos gyventojų teko 100 avarijų aukų. ES šalių vidurkis pernai buvo 55 žuvusieji.