• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS
Partnerio turinys
Turinys paruoštas bei kontroliuojamas projekto partnerio

Iškėlusi ambicingą tikslą iki 2030 m. sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą 55 proc., o iki 2050 m. pasiekti, kad tarša būtų lygi nuliui, Europos Sąjunga parengė teisės aktų paketą, vadinamą 55 proc. tikslo priemonių rinkiniu. Tarp planuojamų mechanizmų yra anglies dioksido mokestis, atsinaujinančios energijos plėtra, taupesnis energijos vartojimas, lėktuvų ir laivų teršalų mažinimas ir pan. Tačiau svarbiausias siekis, kuris turės tiesioginę įtaką daugumai europiečių, yra automobilių išmetamų teršalų kiekio sumažinimas, mat kelių transportas generuoja penktadalį išmetamo anglies dvideginio kiekio ES.

Iškėlusi ambicingą tikslą iki 2030 m. sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą 55 proc., o iki 2050 m. pasiekti, kad tarša būtų lygi nuliui, Europos Sąjunga parengė teisės aktų paketą, vadinamą 55 proc. tikslo priemonių rinkiniu. Tarp planuojamų mechanizmų yra anglies dioksido mokestis, atsinaujinančios energijos plėtra, taupesnis energijos vartojimas, lėktuvų ir laivų teršalų mažinimas ir pan. Tačiau svarbiausias siekis, kuris turės tiesioginę įtaką daugumai europiečių, yra automobilių išmetamų teršalų kiekio sumažinimas, mat kelių transportas generuoja penktadalį išmetamo anglies dvideginio kiekio ES.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Nuo 2035 m. ES draus naujų benzinu ir dyzelinu varomų automobilių pardavimus. Atsižvelgiant į tai, kad iki užsibrėžto tikslo liko mažiau negu 12 metų, kyla natūralus klausimas – kas yra daroma, kad gražūs ES tikslai netaptų galvos skausmu Europos gyventojams?

REKLAMA

Elektromobiliai – artimiausia Europos ateitis

Nors pasaulyje atsiranda alternatyvių technologijų, tokių, kaip pvz., vandeniliu varomi automobiliai, kol kas vienintelė reali Europos perspektyva, mažinant transporto teršalų kiekį, yra elektromobiliai. Ir čia mes susiduriame su milžiniškais skirtumais tarp ES valstybių – nuo 47 proc. naujai parduodamų elektro- ir hibridinių automobilių Švedijoje – iki 0,8 proc. tokių naujų automobilių Kipre arba 3,02 proc. – Estijoje.

REKLAMA
REKLAMA

Atsižvelgiant į tai, tampa akivaizdu, kad ES turi imtis aktyvesnių veiksmų, kad šie rodikliai ES teritorijoje būtų suvienodinti.

Šių metų sausio mėn. „Tesla“ 20 proc. sumažino gaminamų elektromobilių kainas visame pasaulyje, dar vienas kainų mažinimas įvyko balandį. Analitikai tai įvertino kaip reakciją į didėjančią konkurenciją elektromobilių rinkoje. Toks kainų sumažinimas ir vyriausybių subsidijos galėtų paskatinti žmones rinktis elektra varomus automobilius, tačiau kiek įperkami yra elektromobiliai Europoje ir kaip jų kainos skiriasi nuo benzininių ir dyzelinių automobilių?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Nevienodos sąlygos įsigyti automobilį

Elektromobilių kainų skirtumai ES teritorijoje gali priklausyti nuo tokių veiksnių, kaip mokesčių tarifai ir vyriausybių lengvatos. Pavyzdžiui, to paties gamintojo benzininių ir elektrinių modelių kainos Danijoje ir Nyderlanduose labai skiriasi. Danijoje bazinės komplektacijos elektrinio automobilio kaina prasideda nuo maždaug 39 000 eurų, t.y. 53 proc. brangiau nei to paties modelio benzininė versija. O Nyderlanduose tokio paties elektrinio automobilio kaina prasideda nuo maždaug 32 000 eurų, t.y. 39 proc. brangiau nei benzininės versijos.

REKLAMA

Dažniausias argumentas, įsigyjant elektromobilį yra jo ekologiškumas ir ekonomiškumas. Tiesa, kalbant apie draugiškumą aplinkai kažkodėl yra nutylima kiek yra išmetama anglies dioksido gaminant elektros energiją tokiems automobiliams bei neminima elektros baterijų utilizavimo problema, kuri ateityje taps rimtu iššūkiu Europai.

REKLAMA

Nors elektromobiliai yra žymiai brangesni nei transporto priemonės su vidaus degimo varikliu, teigiama, kad jų eksploatacija gali būti pigesnė. Remiantis atliktais tyrimais, 2022 m. rugsėjį nuvažiuoti 100 km vidutiniu elektromobiliu kainavo vidutiniškai 6,50 euro, kraunant jį namuose. Tokio pat atstumo įveikimas benzininiu automobiliu kainuotų vidutiniškai 80 proc. brangiau, o dyzelinu varomu automobiliu – 50 proc. brangiau. Tačiau atsižvelgiant į Europos elektros rinkos nestabilumą ir kainų svyravimus, kurių liudininkais mes visi buvome pernai, tai gali smarkiai atgrasyti pirkėjus nuo elektromobilio įsigijimo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Elektromobiliai prieinami tik pasiturintiems

Dar daugiau – norint automobilį įkrauti ne namuose, o kelionėje, tai gali būti sudėtinga, priklausomai nuo to, kurioje ES šalyje gyvenate. Beveik pusė visų ES įkrovimo stotelių yra tik dviejose šalyse: 29,4 proc. jų yra Nyderlanduose, o 19,4 proc. – Vokietijoje. Dar pernai šios šalys siūlė labai viliojančias elektromobilių pirkimo skatinimo priemones, tačiau šiemet parama sumažėjo. Pernai Vokietija siūlė maksimalią 6 tūkst. eurų subsidiją už elektromobilius, kurių kaina neviršijo 40 tūkst. eurų. Šiemet ši suma sumažėjo iki 4 500 eurų. Nyderlanduose elektromobiliams, kainuojantiems mažiau kaip 45 tūkst. eurų, buvo taikoma 3 350 eurų parama, tačiau šiemet ji buvo sumažinta iki 2 950 eurų.

REKLAMA

2022 m. duomenimis, 21 ES šalis siūlė paramą įsigyjant elektromobilį. Penkios šalys nesiūlė jokių subsidijų, o tik mokesčių lengvatas. Estija buvo vienintelė ES šalis, kuri 2022 m. nesiūlė nei paramos, nei mokesčių lengvatų.

2021 m. 72 proc. visų ES elektromobilių buvo parduota tik keturiose šalyse, kur BVP vienam gyventojui viršijo 45 tūkst. eurų. Mažiausiai elektromobilių yra parduodama tose šalyse, kur BVP vienam gyventojui buvo mažesnis kaip 26 000 eurų. Todėl mažiausia elektromobilių rinkos dalis buvo Bulgarijoje – 1,7 proc. Palyginimui – BVP vienam gyventojui Švedijoje, kur elektromobilių rinkos dalis yra didžiausia, buvo penkis kartus didesnis. Tad ryšys tarp šalies ekonominės situacijos ir elektromobilių pardavimų rodo, kad didžiausia kliūtis, trukdanti daugeliui ES gyventojų pereiti prie elektromobilių, yra jų įperkamumo galimybės. O vertinant ypač aukštą infliaciją ir augančias energijos kainas, natūralu, kad europiečiai turi vis mažiau galimybių ir noro įsigyti elektromobilius.

REKLAMA

Pasakius A, reikia pasakyti ir B

Atsižvelgiant į tai, Europos Parlamente aš užregistravau pasiūlymą dėl didesnės paramos skyrimo naujų elektromobilių įsigijimui ES. Atkreipiau dėmesį, kad infliacija ES smarkiai išaugo, o taip pat padidėjo energijos išteklių kainos, todėl elektromobilių išlaikymas tapo daug brangesnis. Taip pat akcentavau, kad naujų parduodamų automobilių kainos auga kiekvieną mėnesį jau daugiau kaip metus, o valstybių teikiama parama įsigyjant elektromobilius ne tik nedidėja, bet kai kur net ir mažėja, todėl elektromobilių dalis visoje ES vis dar nesiekia net 1 proc. ir ES bus žymiai sunkiau pasiekti taršos mažinimo tikslus. Todėl paraginau Europos Komisiją didinti subsidijas elektromobilių įsigijimui kiekvienais metais, siekiant padidinti elektromobilių dalį rinkoje bei sumažinti gamtos taršą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Esu tikras, kad pasakiusi A, ES turi pasakyti ir B. Iškėlusi tikslą mažinti aplinkos taršą bei priverstinai sodindama europiečius už elektromobilių vairo, ES turi sudaryti visas sąlygas, kad žmonės turėtų galimybes įsigyti ir naudotis jais – tam, kad elektromobiliai europiečiams būtų ne prabanga, o prieinama transporto priemonė.

Pagarbiai

jūsų nepriklausomas Europos Parlamento narys

Viktoras USPASKICH

Už pareikštas nuomones atsako tik autorius. Šios nuomonės nebūtinai atitinka oficialią Europos Parlamento poziciją

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų