Naujienų portalui tv3.lt šaltiniai teigia, kad Europos Komisija šią savaitę ruošiasi Lietuvos valdžiai pateikti konkretų dokumentą ir išaiškinimą dėl Europos Sąjungos sankcijų Rusijai įgyvendinimo su konkrečiomis detalėmis.
Teigiama, kad Europos Sąjungos sankcionuotų prekių judėjimas iš Rusijos į Kaliningradą nebus sustabdytas, tačiau atsiras sąlyga, kad Lietuva turės kontroliuos prekių kiekius. Taip siekiama, kad per Lietuvą į Kaliningradą patektų ne didesnis prekių kiekis nei patekdavo anksčiau, tai yra, norima užsitikrinti, jog Rusija Kaliningrado srities nepanaudotų sankcijų apėjimui ir nepasinaudotų Europos Sąjungos teritorija prekių eksportui į trečiąsias šalis.
Šaltinių teigimu, Lietuva turės parengti teisės aktus, kaip apskaičiuoti kvotas ir stabdyti tranzitą, jei bus viršijamas.
Premjerė Ingrida Šimonytė trečiadienį pareiškė, jog, tikėtina, kad Europos Komisija šią savaitę paskelbs atnaujintas gaires dėl sankcionuotų rusiškų prekių Kaliningrado tranzito.
„Yra tikėtina, jog šią savaitę kažkada Europos Komisija paskelbs savo atnaujintą gairių tekstą“, – žurnalistams Seime sakė premjerė.
Rusijos propaganda jau skelbia, esą Rusija ir Europos Sąjunga susitarė dėl prekių tranzito į Kaliningradą, esą dokumente nurodoma, kad negalima riboti prekių judėjimo tarp dviejų Rusijos Federacijos subjektų. Tačiau tai nėra visiška tiesa, nes Europos Komisija ruošiasi pateikti sąlygą, kad Lietuva turės kontroliuoti prekių kiekius į Kaliningradą, kad į regioną nepatektų daugiau prekių nei reikia.
Šias gaires dėl Europos Sąjungos sankcijų Rusijai įgyvendinimo turėtų viešai paskelbti Europos Komisija.
Panašios įvykių baigties buvo galima tikėtis, nes Europos Sąjungos sankcijų Rusijai tikslas buvo neleisti konkrečių prekių importuoti iš Rusijos į Europos Sąjungą ar vežti prekių tranzitu parduoti trečiosioms šalims, bet nebuvo siekiama sutrikdyti prekių transportavimo tarp skirtingų Rusijos dalių.
Lietuvos atstovai teigia, kad sankcijų taikymą jau anksčiau derino su Europos Komisija ir balandžio 15 dieną yra gavę kelių Komisijos generalinių direktoratų išaiškinimą, esą sankcionuotos prekės, tokios kaip plienas, geležis, cementas, alkoholis ar prabangos prekės, negali vykti tranzitu per Europos Sąjungos teritoriją iš Rusijos į Kaliningradą.
Tačiau kai kurie su direktoratų išaiškinimu susipažinę šaltiniai sako, jog iš tiesų išaiškinimo turinys nebuvo vienareikšmis, o tokie klausimai turi būti derinami aukščiausiu lygmeniu, tai yra ne su biurokratais.
Praėjusią savaitę Briuselyje lankėsi Lietuvos delegacija su užsienio reikalų viceministru Raimundu Karobliu ir premjerės patarėju Jonu Survila, buvo derinamos pozicijos. Pirmadienį Prezidentūroje buvo surengtas susitikimas, po kurio nei Prezidentūros atstovai, nei premjerė Ingrida Šimonytė, nei Seimo pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen ar užsienio reikalų viceministras R. Karoblis nepanoro komentuoti situacijos. Tai jau rodė situaciją, kad Lietuvai nepavyksta įtikinti Europos Komisijos laikytis griežtos lietuviškos pozicijos.
Europos Sąjungos sankcijos buvo priiminėjamos paketais nuo pat 2014 metų, kai Rusija užgrobė Krymą ir pradėjo karinius neramumus Donbase. Tačiau Kremliui pradėjus visaapimantį karą Ukrainoje šių metų vasario 24 dieną, Europos valstybės priėmė dar daugiau sankcijų, kurios papildo ankstesnius ribojimus.
Kovo 15 dieną Europos valstybės pritarė ketvirtajam sankcijų paketui, pagal kurį nuo birželio 17 dienos į Europos Sąjungą uždraudžiama tiesiogiai ar netiesiogiai importuoti geležį ir plieno produktus, jeigu jų kilmės šalis yra Rusija arba jeigu jie eksportuojami iš Rusijos. Taip pat šiuos produktus draudžiama pirkti, transportuoti, teikti techninę pagalbą, tarpininkavimo paslaugas, finansavimą, drausti.
Nesunku suvokti, kad šis draudimas labiau nutaikytas į Europos Sąjungos subjektus ir siekiama, kad Rusija prarastų apie 3,3 mlrd. eurų vertės eksportą į Europą.
Bet ketvirtajame sankcijų pakete dar nėra nė žodžio apie Kaliningradą.
Balandžio 8 dieną Europos Sąjungos valstybės priėmė penktąjį sankcijų paketą, kuriame jau atsirado tiesus ir aiškus Kaliningrado paminėjimas.
Esminis dalykas, kad kartu su penktuoju sankcijų paketu atsirado draudimas Rusijoje įsisteigusioms kelių transporto įmonėms transportuoti prekes keliais Europos Sąjungos teritorijoje, taip pat ir vykstant tranzitu. Šis draudimas nėra taikomas, jeigu Rusijos transporto įmonės gabeną paštą arba tranzitu gabena nesankcionuotas prekes tarp Rusijos bei Kaliningrado. Kai kalbama apie kelius, tai mintyse turima omeny vilkikai, bet tai apima ir prekių transportavimą geležinkeliu.
Penktajame pakete nugulė ir nuo liepos 10 dienos įsigaliojęs draudimas importuoti į Europos Sąjungą vėžiagyvius, ikrus, alkoholį, cementą, medieną, sidabrą, laivus, vilkikus ir kitas prekes.
Šiuo atveju draudimas irgi labiau nutaikytas į Europos Sąjungos subjektus, tai yra draudžiama šias prekes tiesiogiai ar netiesiogiai įsigyti, importuoti, perduoti, teikti techninę pagalbą, tarpininkavimo paslaugas, teikti finansavimą. Europos Komisija komunikavo, kad šio importo draudimo vertė siekia apie 5,5 mlrd. eurų.
Taigi iš esmės galima konstatuoti, kad penktajame sankcijų pakete tikrai paminėta, jog tranzitu tarp Kaliningrado ir Rusijos prekės gali būti gabenamos, jei jos nėra uždraustos pagal kitas reglamento nuostatas, bet nuo birželio 17 ir liepos 10 dienos įsigalioję draudimai yra daugiausia orientuoti į importą į Europos Sąjungą arba Rusijos eksporto užkardymą.