Nors į užsienį vykstančių turistų srautai šiemet gerokai mažesni nei ankstesniais metais, Lietuvoje veikiančios turizmo paslaugų įmonės kol kas išsilaiko ir nesitraukia iš verslo gretų.
Valstybiniame turizmo departamente prie Ūkio ministerijos naujų turizmo paslaugų sektoriaus įmonių registruojama ne mažiau nei praėjusiais metais, o senosios neskuba pasiduoti ir užsidaryti.
"Šiuo metu Valstybiniame turizmo departamente naujų kelionių agentūrų registruojama ne mažiau nei ankstesniais metais", - tvirtina departamento atstovė spaudai Rūta Dirsienė.
Faktai
Remiantis Statistikos departamento duomenimis, 2007 metų ketvirtąjį ketvirtį Lietuvoje veikė 249 turizmo įmonės, o 2008 metų - 248. Išvykstamojo turizmo srityje veikė 193 įmonės - tiek 2007 metų, tiek 2008 metų tuo pačiu laikotarpiu.
Valstybinio turizmo departamento duomenimis, nuo 2008 metų spalio iki šiol įregistruotos 48 naujos turizmo įmonės, o išregistruota maždaug tiek pat, nes bendras turizmo įmonių skaičius iš esmės nekinta.
Keliautojų sumažėjo
Blogėjanti ekonomikos padėtis kol kas neprivertė senųjų turizmo paslaugų įmonių trauktis iš šio sektoriaus, nors jau nuo praėjusių metų vasaros vyksta dideli pokyčiai turizmo srityje - labai sparčiai didėjusi rinka iš pradžių pradėjo stabilizuotis, o dabar - trauktis.
Statistikos departamento išankstiniais išvykstamojo turizmo tyrimo duomenimis, per 2008 metus į užsienį išvyko 1,5 mln. turistų (iš jų -56 proc. vyrų ir 44 proc. - moterų), tačiau bendras išvykusių Lietuvos turistų skaičius 2008 metų ketvirtąjį ketvirtį, palyginti su tuo pačiu 2007 metų laikotarpiu, sumažėjo 2,5 procento.
Pernai Lietuvos turistai vyko į 1,8 mln. kelionių, iš jų 318,7 tūkst. (18,1 proc.) sudarė kelionės, kurių turizmo paslaugų paketas įsigytas įmonėse, teikiančiose turizmo paslaugas. Paskutinį 2008 metų ketvirtį, palyginti su tuo pačiu 2007 metų laikotarpiu, bendras kelionių skaičius sumažėjo 9,6 proc., tačiau 37,4 proc. mažėjo verslo kelionės.
Pernai per paskutinius metų mėnesius sumažėjo ir bendras išvykusių Lietuvos turistų nakvynių skaičius (-19 proc.), tačiau ir vėl didesnį procentą sudarė verslo sritis (-24,9 proc.). Su poilsiu ir atostogomis susijusių nakvynių sumažėjo ne tiek (-16,3 proc.).
Pasaulinės turizmo organizacijos (PTO) duomenimis, per antrąjį 2008 metų pusmetį Europos ir Azijos regionų turistų skaičius smuko 3 procentais. Kad turistų srautai nemažėtų, Ispanijoje vykusiame PTO posėdyje Egipto atstovai netgi pareiškė ketinimus mažinti oro uosto mokesčius bei mokėti už likusias tuščias vietas lėktuvuose.
Kaip LŽ sakė Lietuvos turizmo asociacijos prezidentė Danutė Mažeikaitė, Eurobarometro duomenimis, kelionių mažėja visoje Europoje, tad ir Lietuva ne išimtis. Šio sektoriaus verslui labiausiai rūpimas klausimas - kada ši rinka atsigaus.
"Pernai išvykstamasis Lietuvos turizmas augo 25 proc., o šiais metais agentūros jau pasiruošė kintančiai situacijai: viešbučiai sumažino kainas, o turistiniai paketai parengti trumpesniam laikui", - teigė R.Dirsienė.
Kelionių organizatoriai priversti reaguoti į kintančias rinkos tendencijas. Pavyzdžiui, "Novaturas" šiemet sumažino pasiūlą visose trijose rinkose - 5-15 proc. skirtingomis vasaros sezono kryptimis. "Be abejonių, šiemet sumažės parduotų kelionių skaičius - tikėtina, kad, užuot keliavę du kartus per metus, žmonės keliaus tik kartą. Be to, tie, kurie anksčiau keliaudavo su visa šeima, dabar veikiausiai vyks ilsėtis vieni", - apie galimus pokyčius kalbėjo šios kompanijos komunikacijos direktorė Brigita Sabaliauskaitė. Jos nuomone, įtakos smukimui gali turėti ir išaugusi natūrali žmonių baimė planuoti iš anksto.
"Paskutinės minutės" nebesiūlo
Keičiantis rinkos sąlygoms iš turizmo paslaugų įmonių sulaukiama pastebimai mažiau vadinamųjų paskutinės minutės kelionių pasiūlymų. Vyrauja nuostata, kad kelionių organizatoriai, kaip ir daugelis verslo sričių, neva yra užkėlę paslaugų kainas ir gali tas paslaugas atpiginti, tereikia panorėti. Tačiau turizmo įmonės atstovė tikino, kad kelionių organizatoriai dirba, taikydami labai nedideles maržas, siekiančias iki 5-8 proc., o "paskutinės minutės" pasiūlymai - tai tik kelionių likučiai, kuriuos tenka parduoti nuostolingai.
Įvykęs nacionalinės oro vežėjos įmonės "flyLAL" bankrotas didelių pokyčių turizmo rinkoje nesukėlė. "Pavieniai turistai, naudojęsi šiomis oro linijomis, dabar turbūt atkakliau ieško kitų bendrovių akcijinių pasiūlymų, - svarstė R. Dirsienė. - Tačiau perkančiuosius keliones per agentūras ir toliau skraidina bendrovė "flyLAL Charter", todėl ši sritis nenukentėjo." Kai kurioms įmonėms nacionalinio vežėjo pasitraukimas iš rinkos esąs netgi naudingas, nes didesnė tikimybė sulaukti klientų, kurie rinksis organizuotą poilsio galimybę.
Žmonės keliaus
Turizmo paslaugas teikiantys verslininkai mano, kad žmonės neturėtų visiškai atsisakyti kelionių - labiau tikėtina, kad jie tiesiog keliaus kitaip. R.Dirsienės manymu, galbūt turistai nebesirinks tokių brangių, egzotiškų kelionių ir stengsis atostogauti pigiau - rinksis pigesnius viešbučius, atsisakys brangių pramogų. "Tie, kurie atostogaudavo užsienyje, manome, nekeis savo įpročių, tačiau bus reiklesni kokybės atžvilgiu ir gana jautrūs kainai", - prognozavo B.Sabaliauskaitė.
Kaip rodo Pasaulio turizmo organizacijos vertinimai, ši verslo šaka turi savybę atsitiesti iš bet kokio nuosmukio, o išeitimi turėtų tapti kelionių organizavimas į gretimas ir ne tokias tolimas šalis.
Lina Pusvaškytė