Dalis Lietuvos mikroautobusų vairuotojų linkę „pamiršti“ paduoti keleiviui jo bilietą, o taksi vairuotojams neįprasta pirmiems pasiūlyti kelionės kvitą. Taip atsiranda landos neskaidriai veiklai.
Ekspertų nuomone, tokią situaciją lemia tai, kad dauguma lietuvių neturi įpročio reikalauti jiems priklausančių dokumentų. Kai kurių pašnekovų nuomone, padėtį pagerintų atsiskaitymas banko kortele. Štai Taline taksi priima banko korteles, atspausdina kasos čekį. Jame nurodomas ir automobilio registracijos numeris, taksi automobilio numeris, taksometro numeris, jo patikrinimo data, nuvažiuotas atstumas, tarifas už įsėdimą, kaina už nuvažiuotą atstumą ir bendra mokėjimo suma. Taip pat yra ir telefonas, kuriuo galima paskambinti, jeigu kiltų kokių nors neaiškumų.
Lrt.lt domėjosi, kodėl taip nėra Lietuvoje. Nors ekspertai iš dalies pritaria, kad atsiskaitymas banko kortelėmis įvestų daugiau skaidrumo, tačiau pažymi, jog visų pirma keleivis pats turi pareikšti pageidavimą gauti kelionės kvitą ar bilietą. Šiuo metu, anot jų, keleiviai šiuo klausimu vangūs, nes nesibaimina kontrolės.
Bausti ragina taksi ir mikroautobusų keleivius
Lietuvos vairuotojų sąjungos atstovas Virgilijus Sadauskas pastebi, kad reikėtų griežčiau kontroliuoti ne tik pačių mikroautobusų vairuotojus, bet ir keleivius. Anot pašnekovo, tai padėtų mikroautobusų keleiviams išugdyti įprotį reikalauti kelionės bilieto.
„Dabar realiai keleiviai beveik nebaudžiami, jie beveik netikrinami. Kiek kartų esu važiavęs taksi ar mikroautobusu – manęs nė karto netikrino. Ir kolegų, kiek klausiu, ar juos kada nors buvo sustabdę važiuojančius taksi, pareikalavę kažko pareigūnai – nė vienam taip nėra buvę“, – pastebėjo pašnekovas.
V. Sadauskas taip pat pažymėjo, jog tiek taksi, tiek mikroautobusų vairuotojų vengimas klientui išrašyti kvitą arba duoti bilietą byloja apie keletą neskaidrios veiklos aspektų.
„Oficialiai dirbančios kompanijos sudaro galimybę atsiskaityti ir kreditine kortele, ir netgi sumokėti už paslaugą internetu. Pavyzdžiui, etaksi.lt portalas. Jūs nustatote važiavimo maršrutą, nuvykimo adresą, paliekate papildomą informaciją vairuotojui, tarkime, kad atvažiavęs į vietą jums paskambintų, o langelyje pažymite, kad jums bus reikalingas kasos čekis, kuriame nurodomas laikas, atstumas, tarifas ir panašūs dalykai. Taikoma netgi 15 ar net 30 proc. nuolaida, jeigu iš karto nurodai maršrutą ir paprašai čekio.
Kitos kompanijos arba kai kurie jų vairuotojai, kurie slepia pajamas, dažniausiai netgi siūlo nuleisti kainą, kad tik tu neprašytum čekio. Pajamas paprastai slepia, nes nenori parodyti, kiek uždirba. Antras dalykas, jeigu parodys dideles pajamas, bet VMI patikrins ir pamatys, kad kuro neįsigyta tokiam dideliam kiekiui, vadinasi įtars, kad pirktas kontrabandinis kuras“, – pasakojo pašnekovas.
Kaip pastebi Lietuvos vairuotojų sąjungos atstovas V. Sadauskas, jam neteko girdėti, kad Lietuvoje pats taksi vairuotojas kliento pasiteirautų, ar jam reikia kelionės čekio, išskyrus atvejus, kada paslauga užsisakoma telefonu arba internetu. Tuo metu užsienio šalyse – Šveicarijoje, Olandijoje, Ispanijoje – apie 60 proc. vairuotojų patys be raginimo sustoję išrašo čekius.
„Natūralu, kad mūsų taksistai nenori duoti čekio, ypač jeigu nustato nerealią kainą už važiavimo maršrutą. Turėdamas čekį pilietis gali kreiptis į Vilniaus savivaldybę ar į kito miesto savivaldybę ir pareikalauti atlikti tyrimą, kad jam būtų kompensuoti nuostoliai dėl nesąžiningos kainos, kuri buvo parašyta“, – pastebėjo V. Sadauskas.
Atsiskaitymo kortele artimiausiu metu nesitiki
Apie galimybę mikroautobuse už bilietą susimokėti banko kortele Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Automobilių transporto katedros lektorius J. Zaranka buvo skeptiškos nuomonės.
Pašnekovas pabrėžė, kad autobusų, troleibusų ir mikroautobusų vairuotojų darbas yra saugiai keleivius vežti, o ne atlikti bilietų pardavėjo funkcijas. Pašnekovas taip pat pastebi, kad lietuviai nepratę taksi vairuotojo paprašyti jiems išrašyti taksi kelionės kvito, todėl nėra prasmės kalbėti ir apie galimą atsiskaitymą taksi banko kortele.
„Kiek pažįstate žmonių, kurie taksi vairuotojo prašytų išrašyti jiems kvitą. Aš bent nepažįstu nė vieno. Jeigu žmonėms atsirastų noras gauti dokumentą, gal tada ir išpopuliarėtų galimybė taksi atsiskaitinėti banko kortele“, – svarstė J. Zaranka.
Tačiau transporto ekspertas sutiko, kad mikroautobusuose galėtų veikti ir kitokia atsiskaitymo sistema. „Pavyzdžiui, žmogus, įlipdamas į transporto priemonę, galėtų pateikti bilietą su tam tikrų taškų skaičiumi arba tam tikrą nominalinį bilietą, kurį perbraukus per tam tikrą įrenginį dalis pinigų nukeliautų vežėjui“, – dėstė J. Zaranka.
Tam tikrais atvejais klientai gali nemokėti už paslaugą
Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidentas Robertas Brazys pažymi, kad pagal dabar galiojančius įstatymus vairuotojas privalo pateikti keleiviui atsiskaitymo už važiavimą talonėlį arba dokumentą tik tuo atveju, jeigu keleivis jo prašo.
„Sutikite su tuo, kad dauguma keleivių vis dėlto neprašo to talonėlio, o vairuotojas... Taksi vairuotojas skuba, jo kitas klientas laukia, o talonėlio išrašymas užima laiko, gal net iki 5 minučių. Kai keleivis paprašo dokumentą išrašyti, tai vairuotojas privalo jį išrašyti, bet kitokiu atveju tai tiesiog laiko gaišimas.
Kas dėl atsiskaitymo banko kortele, tai kiek aš žinau, didesnėse kompanijose, kurios dirba skaidriai, jau yra šita atsiskaitymo sistema ir jokių problemų dėl to nekyla“, – dėstė pašnekovas.
Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidentas R. Brazys pastebi, kad įvestas privalomas atsiskaitymas banko kortele dalį taksi vairuotojų galėtų pastūmėti į bankrotą. Pašnekovo žodžiais, vos galą su galu suduriantys šios profesijos žmonės neišgalėtų įsigyti reikalingų prietaisų.
„Situacija tikrai sunki, dauguma taksi įmonių pasitraukė į pusiau nelegalią veiklą, t.y. iš tikrųjų nerodo visų savo pajamų, nes tik taip gali išgyventi. Aišku, taip skandinami tie taksi vairuotojai, kurie dirba skaidriai ir fiksuoja visas savo pajamas“, – kalbėjo R. Brazys.
Pašnekovas pažymėjo, kad siekiant išvengti nesusipratimų keleiviams tiesiog būtina prašyti jiems priklausančių atsiskaitymo talonų.
„Jeigu keleiviui kyla kažkokių įtarimų, kad jį ne tuo maršrutu veža ar kažkaip kitaip apgaudinėja – reikia pareikalauti talono. Jeigu klientas pastebi, kad skaitliukas išjungtas, tai jis iš viso gali nemokėti už paslaugą.
Žodžiu, kilus net menkiausiam įtarimui talonas padės jį išsklaidyti. Pats vairuotojas tikrai neprivalo jo siūlyti, o jeigu neprivalo, tai ir nesiūlys“, – sakė pašnekovas.
VMI pirmiausiai mato keleivių problemą
Valstybinės mokesčių inspekcijos viršininko pavaduotojas Artūras Klerauskas pastebi, jog tai, ar kiekvienas mikroautobuso keleivis gaus jam priklausantį bilietėlį (ir įrodymą, kad valstybei vežėjai sumoka pelno, pajamų ir socialinio draudimo mokesčius) visų pirma priklauso nuo paties keleivio.
„Kitaip tariant kiekvienas mūsų turi reikalauti kasos kvito, o vairuotojui atsisakius jį išduoti, apie tai pranešti mokesčių administratoriui pasitikėjimo telefonu 1882. Pilietiški ir atsakingi gyventojai žymiai prisidėtų prie atsakingo taksi ir mikroautobusų gautų pajamų apskaitymo ir mokesčių sumokėjimo bei užsitikrintų garantijas nelaimės atveju. Be abejonės, atsiradus galimybei atsiskaityti mokėjimų kortelėmis, dalis klientų tuo pasinaudotų ir pajamų neapskaitymo mastas mažėtų“, – sakė pašnekovas.
A. Klerausko teigimu, nuo 2010 metų antros pusės VMI kartu su Vyriausiojo policijos komisariatu, Valstybinės kelių transporto inspekcija ir atitinkamų savivaldybių transporto skyrių specialistais renka šalies taksi įmonių ekonominius rodiklius, o rizikingiausių taksi paslaugas teikiančių įmonių veikla bus tiriama išsamiau.
Absoliuta Andželika Lukaitė