Vis dėlto, jeigu dabar apžiūras galima atlikti tik ribotame kiekyje stočių, tai ateityje tai bus galima padaryti daugelyje autoservisų.
Bent jau tokias įstatymų pataisas trečiadienį registravo grupė Seimo narių, tarp kurių – tiek įtakingi valdančiosios daugumos, tiek opozicijos atstovai.
Kai projektus teikia tiek valdantieji, tiek opozicija, paprastai jie būna priimami.
Tiesa, panašus bandymas praėjusių metų pabaigoje buvo nesėkmingas. Tuo metu minimalia balsų persvara pasiūlymas buvo atmestas.
Kitose šalyse galioja skirtinga tvarka
Įstatymų pataisų aiškinamajame rašte teigiama, kad jais siekiama sukurti veiksmingesnę, kokybiškesnę, konkurencingą ir vairuotojų poreikius atitinkančią automobilių TA sistemą:
„Pagrindinis įstatymo tikslas – visiems 1,5 mln. vairuotojų sumažinti eiles atliekant techninę apžiūrą ir sudaryti patogią galimybę rinktis.“
Pataisų iniciatoriai primena, kad TA centrai yra suskirstyti regioniniu principu. O didmiesčiuose, kur vairuotojų yra daugiau, jie turi vienintelį pasirinkimą – užsiregistruoti ir laukti eilėse į patikros centrus.
„Nustačius net ir menkiausius neatitikimus, pakartotinei techninės apžiūros paslaugai grįžta apie pusę visų vairuotojų, kurie iš naujo privalo užsiregistruoti ir laukti susidariusiose eilėse.
Tuo metu, pavyzdžiui, Lenkijoje kvalifikuoti autoservisai turi galimybę teikti šią paslaugą, tad atvykus į autoservisą ir nustačius smulkius neatitikimus šie yra greitai pašalinami vietoje“, – nurodo Seimo nariai.
Jie pabrėžia, kad kitos šalys, tokios kaip Didžioji Britanija, Norvegija ar Švedija taiko panašų TA paslaugų teikimo sistemos modelį.
Lietuvoje šiuo metu atlikti TA lengvajam automobiliui, priklausomai nuo to, kokiais degalais jis varomas, kainuoja nuo 23 iki 28,9 euro.
Neturi jokios konkurencijos
Pasak pataisų iniciatorių, Konkurencijos tarybos vertinimu, paskirsčius Lietuvos teritoriją į 10 apskričių ir juose paskyrus veikti po vieną konkursą laimėjusią įmonę, kuri automobilių techninės apžiūros paslaugas teikia dar nuo 1994–1995 m., šioms įmonėms atitinkamose teritorijose neterminuotai suteiktos išskirtinės teisės veikti nagrinėjamų paslaugų rinkoje.
TA paslaugą teikiančios įmonės turėdamos neterminuotu laikotarpiu išimtinę teisę teikti paslaugas tam tikroje teritorijoje nesusiduria su konkurenciniu spaudimu.
Esą dėl to jos turi mažiau paskatų gerinti savo tiekiamų prekių kokybę, mažinti jų kainą ar tobulinti jų teikimo būdus.
„Siekiama liberalizuoti automobilių TA sistemą ir išplėsti paslaugų teikėjų ratą, užtikrinant galimybę paslaugą gauti patogiau.
Norintys užsiimti techninės apžiūros išdavimo veikla TA paslaugų teikėjai turės atitikti europinius standartus ir Nacionalinio akreditavimo biuro reikalavimus. Šios priemonės yra vienos iš būdų kvalifikuotų ir kokybiškų paslaugų teikimo užtikrinimui“, – nurodoma pataisų aiškinamajame rašte.
Jame taip pat teigiama, kad atsisakius TA centrų kiekio ribojimo regioniniu principu, atsiras galimybė ir kitoms akredituotoms įmonėms teikti techninės apžiūros paslaugas.
Esą konkurencijos augimas padidins paslaugos prieinamumą.
„Be to, dabartinis reglamentavimas nenumato sankcijų techninės apžiūros paslaugų teikėjui už išduotą techninės apžiūros leidimą techniškai netvarkingam automobiliui.
Įvertinus šias aplinkybes, siekiant išvengti piktnaudžiavimo ar galimų pavojų eismo dalyviams, įstatymu siūloma numatyti nuobaudas tiek dabartiniams techninės apžiūros paslaugų teikėjams, tiek naujiems rinkos dalyviams už išduotą leidimą techniškai netvarkingai transporto priemonei“, – įsitikinę Seimo nariai.
Pasak jų, naujas reguliavimas sukurs vairuotojams sąlygas paslaugas gauti greičiau ir patogiau, sumažins laukiančiųjų gauti paslaugą eiles, visapusiškai gerins techninės apžiūros paslaugos kokybę ir jos reguliavimą, didins konkurencingumą, užtikrins saugumą visiems kelių eismo dalyviams.