• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

„Volvo Trucks“ sukūrė degalus taupančią sistemą „I–See“. Jos veikimas pagrįstas transporto priemonės sukuriamos kinetinės energijos įkalnėse ir nuokalnėse panaudojimu. Įdiegus šią sistemą sunkvežimių pramonėje, transporto įmonės degalų sąnaudas gali sumažinti iki 5 proc.

REKLAMA
REKLAMA

Kinetinė energija yra mechaninis darbas, atliekamas norint visiškai sustabdyti judantį objektą. Kai transporto priemonė yra stabdoma, kinetinė energija virsta šiluma, kuri išsiskiria į aplinką. Daugelis pasaulio automobilių gamintojų ieško įvairių būdų, kurie leistų geriau panaudoti šią energijos rūšį, kad ji nevirstų pertekline šiluma.

REKLAMA

„Jei būtų įmanoma efektyviai panaudoti didesnę sukuriamos kinetinės energijos dalį, tai galėtų padėti sumažinti degalų sąnaudas. Dėl to sumažėtų aplinkos tarša, o sunkvežimiai taptų ekonomiškesni – šiandien tai yra ypač svarbu, nes išlaidos degalams daugeliui transporto įmonių tampa vis sunkesne našta“, – pasakoja „Volvo Trucks“ produktų vystytojas Andersas Erikssonas.

REKLAMA
REKLAMA

Būtent šį tikslą „Volvo Trucks“ pasiekė sukūrusi savo naująjį „I-See“ sprendimą. Sistema sunkvežimio sukurtą kinetinę energiją panaudoja jo važiavimui kylant į kalną. Nuokalnėse ta pati energija panaudojama transporto priemonės greičiui didinti.

Kinetinės energijos panaudojimas leidžia sutaupyti 5 proc. degalų

„I-See“ sistema yra sujungta su transmisijos giroskopu ir skaitmeniniu būdu surenka informaciją apie kelio reljefą. Sistemos patikimumą didina tai, jog ji nėra priklausoma nuo žemėlapiuose pateikiamų duomenų, o visada remiasi pačia naujausia kelių reljefo informacija. „I-See“ atmintyje saugoma maždaug 4.000 kalvotų vietovių arba apie 5.000 km kelio duomenų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Sistema „I-See“, sujungta su sunkvežimio nuolatinio važiavimo greičio palaikymo sistema, įkalnėse ir nuokalnėse perima pavarų perjungimo, droselinės sklendės ir stabdžių valdymą bei užtikrina, kad visi šie įrenginiai užtikrintų efektyvų degalų panaudojimą. „I-See“ pasirūpina, kad sunkvežimio variklis kuo daugiau laiko veiktų laisvąja eiga, todėl kai kuriuose kelio ruožuose jis visiškai nenaudoja degalų“, – paaiškina „Volvo Trucks“ gaminių vadovas Hayderis Wokilas.

REKLAMA

„Tokiu būdu degalų sąnaudas galima sumažinti iki 5 proc. Šis skaičius pagrįstas laboratoriniais bandymais ir bendrojo naudojimo keliuose atliktų bandymų rezultatais. „I-See“ veikia tik įjungus nuolatinio važiavimo greičio palaikymo sistemą ir mes žinome, kad vidutiniškai vairuotojai šią sistemą naudoja maždaug pusę darbo laiko. Jei įprastomis sąlygomis eksploatuojamas sunkvežimis per metus nuvažiuoja 140.000 km, kasmet būtų sutaupoma maždaug 1.000 litrų degalų. Tai turės didžiulį poveikį krovinių gabenimo įmonės pelningumui“, – sako H. Wokilas.

REKLAMA

Didžiausias poveikis – kalvotose vietovėse

Tam, kad kinetinė energija būtų kuo efektyviau išnaudota, „I-See“ sistema atlieka šešias skirtingas operacijas. Pavyzdžiui, „I-See“ padidina sunkvežimio greitį prieš įkalnes, leidžia jam kuo ilgiau važiuoti aukščiausia pavara ir nuokalnėse įjungia laisvosios eigos režimą, panaudojant transporto priemonės svorį kaip varomąją jėgą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„I-See“ geriausiai veikia ten, kur kelio reljefas yra kalvotas. Vidutinio ilgio ir statumo nuokalnėse „I-See“ užtikrina, kad ilgus kelio ruožus sunkvežimis įveiktų laisvąja eiga, nenaudodamas variklio“, – sako Andersas Erikssonas, „I-See“ sistemos projektavimo atsakingasis asmuo.

REKLAMA

„Ši sistema ypatinga tuo, kad sugeba išnaudoti laisvąja eiga veikiančio sunkvežimio privalumus, – priduria jis. – Laisvąja eiga riedantis sunkvežimis beveik nenaudoja degalų. Visgi, norint tinkamai išnaudoti laisvosios eigos režimo privalumus, būtina įvertinti daugelį aplinkybių, pavyzdžiui, ar kitame kelio ruože sunkvežimio greitis mažės ar didės. Net ir keleto procentų kelio nuolydis gali turėti lemiamos reikšmės degalų sąnaudoms“, – atskleidžia A. Erikssonas.

REKLAMA

Kiti svarbūs veiksniai yra oro pasipriešinimas ir sunkvežimio svoris. Taigi, sistema privalo stebėti ir apdoroti labai daug informacijos. Daugeliui „I-See“ išbandžiusių vairuotojų šios sistemos važiavimo valdymo stilius pasirodys pažįstamas.

„I-See“ mėgdžioja gerų vairuotojų vairavimo stilių, kurie stengiasi išnaudoti sunkvežimio kinetinę energiją, laiku padidina greitį ir pavaras perjungia tik tada, kai to tikrai reikia, – sako H. Wokilas. – Tačiau, priešingai nei vairuotojas, „I-See“ niekada nepavargsta – ji yra tarsi autopilotas.“

Todėl vairuotojas gali daugiau dėmesio skirti keliui ir kitiems vairavimo aspektams. Be to, vairuotojas ne taip pavargsta ir patiria mažiau įtampos. „Budrus vairuotojas geriau atlieka savo darbą. Tuo mes neabejojame“, – sako H. Wokilas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų