„Lietuvoje dominuoja grynieji atsiskaitymai, kurie buvo ir išliks pagrindine atsiskaitymo priemone ilgus metus. Mūsų dėmesys sukoncentruotas į elektroninius mokėjimus, pasistengiant juos padaryti pigius, patogius ir prieinamus. Siekiame, kad elektroniniai mokėjimai Lietuvoje būtų plačiai naudojami ir pažangūs, jie padidintų Lietuvos konkurencingumą“, - antradienį spaudos konferencijoje sakė Lietuvos banko valdybos narys Marius Jurgilas.
„Reikia, kad mokėjimai būtų patogūs vartotojams, bet kartu ir pigūs, nes elektroninės prekybos įmonių pelno maržos yra labai mažos. Jei mokėjimai Lietuvoje būtų efektyvūs, pigūs, Lietuvos ekonomika, ypač ta dalis, kuri konkuruoja elektroninėje erdvėje, būtų labiau konkurencinga“, - pridūrė jis.
Įdiegs momentinius mokėjimus
Strategijoje numatoma skatinti tris kryptis: technologinių galimybių išnaudojimą, visų rinkos dalyvių įsitraukimą ir vartotojų įpročių formavimą.
LB Finansinio stabilumo departamento Rinkos infrastruktūros politikos skyriaus vyriausiasis ekonomistas Šarūnas Grigas teigė, kad siekiant plėtoti momentinius mokėjimus, reikia įdiegti papildomą infrastruktūrą, atnaujinti mokėjimo sistemas, rasti bendrą sprendimą su rinkos dalyviais. Anot LB atstovų, infrastruktūros kūrėjus bankas įsigis konkurso keliu.
„Lietuvos bankas yra pasirengęs sukurti tarpbankinių mokėjimų infrastruktūrą. (...) Kaštus parodys rinka, Lietuvos bankas rengiasi šios paslaugos kūrimą pirkti iš rinkos dalyvių. Nuo derybų ir pasiūlos pusės priklauso, kokia ta kaina bus. Pati infrastruktūra reikalinga tam, kad mokėjimai galėtų vykti sekundžių bėgyje“, - kalbėjo M.Jurgilas.
LB taip pat siūlo įsteigti Mokėjimo tarybą, kurią sudarytų centrinio banko, mokėjimo rinkos dalyvių bei vartotojų atstovai. Ji padėtų spręsti rinkos problemas ir būtų patariamasis LB valdybos organas.
90 proc. rinkos užima trys žaidėjai
Formuojant vartotojų įpročius, LB ketina suteikti žinių apie mokėjimus moksleiviams, taip pat skatinti juos žinias panaudoti praktikoje.
M.Jurgilo teigimu, šiuo metu Lietuvoje veikia daugiau kaip 40 mokėjimo paslaugų teikėjų, tačiau 90 proc. rinkos užima trys žaidėjai.
„Lietuvoje dominuoja trišalis modelis, kurio esmė yra ta, kad įmonė, norėdama pasiekti savo klientus, yra privesta sudaryti bankinius ryšius su visais mokėjimo paslaugų teikėjais. Dėl to įmonės turi mažą derybinę galią ir to išdava yra brangios mokėjimo paslaugos“, - sakė LB valdybos narys.
Visuomenės ir rinkos dalyvių pastabų dėl naujosios Nacionalinės mokėjimų strategijos LB laukia iki rugsėjo pabaigos.