Situacija absurdiška, mat vienoje sostinės gatvių netilpo „Grindos“ barstytuvas – dėl to eismas buvo paralyžiuotas. Savivaldybė didelės problemos neįžvelgia ir atkerta – gatvės siaurinamos, nes taip nurodo statybos reglamentas. Ir gerų žinių vairuotojams neturi – ateityje gatvės ir toliau siaurės.
Sekmadienio vakarą užsikišo sostinės Didlaukio gatvė, kurią prieš maždaug dvejus metus savivaldybės užsakymu susiaurino darbininkai. Ir susiaurino taip, kad užstrigus autobusams čia nebegali pravažiuoti „Grindos“ sniego valytuvas. Tad gatvėje eismas visiškai paralyžiuotas – stovi mažiausiai 3 autobusai.
TV3 žinių Didlaukio gatvėje kalbinti žmonės siaurintojus tiesiog keikia:
„Kas? Šūdas, kas. Labai prastai. Čia nežinau, reikia būti silpnapročiu visišku, kad sugalvot susiaurinti tuos kelius.“
„Autobusai nepravažiuoja, neprasilenkia. Būna tokių situacijų. Mano žmona skundžias, kad sugadino tą gatvę.“
„Nepaskaičiuota, kaip. Nežinau. Aš kaip užsienyje buvęs – Olandijoje. Ten visur yra susiaurinimai, bet ten nėra tokių orų paprasčiausiai.“
Vilniaus savivaldybė atmeta tokius gyventojų priekaištus. O ir vaizdelis iš sekmadienio tikrai ne dėl siauresnės gatvės.
„Jeigu mes bet kurią miesto įkalnę pasižiūrėtume, tai ten buvo eismo sutrikimų – vienokių ar kitokių – nepaisant, ar tos gatvės buvo remontuotos kiek nors, ar ne“, – tikina Vilniaus vyriausiasis inžinierius Anton Nikitin.
Pasak savivaldybės atstovų, į Didlaukio gatvę tiesiog išvažiavo per didelis sniego valytuvas, nors „Grindos“ tvarkytojai turėjo ir mažesnių. Tačiau niekas nepagalvojo, kad būtent šis „Grindos“ valytuvas į susiaurintą Didlaukio gatvę tiesiog netilps.
Bet kokiu atveju Vilniaus savivaldybė pelnytai galėtų būti tituliuojama gatvių siaurinimo lydere. Nuo 2018 metų savivaldybė ėmė siaurinti gatves ir tai pavadino gatvių humanizavimu. Įgudusi, kaip siaurinti gatves, savivaldybė prieš metus paskelbė naująjį gatvių standartą. Jame – pirmenybė pėstiesiems, dviratininkams ir paspirtukininkams, siauresnės automobilių eismo juostos bei sankryžos, daugiau krūmų ar medžių gatvėse. Per maždaug penkerius metus pasiaurinta daugiau nei 20 kilometrų gatvių atkarpų.
„Labai norėčiau, kad Vilnius būtų unikalus, bet, matyt, visame pasaulyje tas pats vyksta – viena vertus. Kita vertus, važiuojamoji dalis yra padaroma tokia, kokia numatyta teisės aktuose jau labai labai daug metų“, – sako A. Nikitin.
Pagal statybos techninį reglamentą, jeigu gatvės maksimalus greitis – 30 kilometrų per valandą, tai vienos eismo juostos turi nesiekti trijų metrų, o jeigu gatvės maksimalus greitis – 50 kilometrų per valandą, tai juostos plotis turi būti 3 metrai. Tuo ir vadovaujasi Vilniaus savivaldybė.
Naujamiestyje susiaurintų gatvių ne viena. Štai Naugarduko gatvėje prie Vytenio gatvės spaudžiasi automobiliai:
„Jeigu reikia kažkur sustoti ir prisiparkuoti, yra tragedija. Šiaip važiuot dar pravažiuoji kamštyje. Bet gaila tiesiog laiko.“
„Dabar, kai pasnigo, aišku, yra dar komplikuočiau. Šiaip aš vertinu teigiamai. Čia greitis buvo 40, bet kadangi platu, tai 60 visi ir važiuodavo. Dabar, kai 40, siaura, – baisu. Tai visi tuo 40 ir važiuoja.“
Autobusų vairuotojai sako nesuprantantys, kaip per siauresnes gatves privalo važiuoti net greičiau.
„Tas mūsų meras tiek gatves siaurina, tiek viską verčia, griauna. O grafikų laiką mums mažina, važiavimo greitį didina, kadangi laikas yra mažinamas“, – kalba vairuotojas Algimantas.
Gyventojai dalijasi ir istorijomis, kaip per siauresnes gatves negalėjo pravažiuoti gelbėjimo tarnybos:
„Galbūt pratestuoti tas gatves reikėjo ilgiau. Arba, pavyzdžiui, pasilikti 10 centimetrų, kad būtų galima paplatinti, jeigu mato, kad nepasiteisina.“
Ar gatvės Vilniuje ir toliau siaurės? Greičiausiai taip – ir nesvarbu, kas vadovaus Vilniui.