Kokios keistybės: bandai sau žmogus rašyti padoriai, atsiliepimų - minimumas. Praėjusį sykį nebeištvėriau, visko priburbuliavau: apstu komentarų. Negi mūsų dabarties skaitytojas mato tik kas drastiška? Galima, aišku, kiekvieną sykį kažką isteriškai paklykauti, bet tai jau irgi bus monotonija.
Šeštadienis
Stojame į ES, koks dar čia kinas drįstų blaškyti sukoncentruotą dėmesį: tokia ar maždaug tokia nacionalinių televizijų logika. Tiesa, keistuoliško sportinio olandų filmo pavadinimas “Žvaigždžių diena” (TV4, 17.35 val.) tarsi specialiai priderinta prie datos, visus mus padarysiančios laimingus - neabejotinai ir negrįžtamai. Bet tikrasis sportas kanalui svarbesnis, taigi filmo dar gali ir nebūti.
Tenka dairytis kitur. Neaiškios priklausomybės kanalas “TV1000”, kartais pamaloninantis netgi dvejetukininkų rengtais lietuviškais subtitrais, šią dieną (05.01), rodo smagią, dinamišką avantiūristinę anglų kortuotojų komediją “Lok, stauk arba šauk” (19.00 val.), o tuojau po to (21.00 val.) - ispano Alejandro Amenabaro mįslingą trilerį “Atmerk akis”. Abu filmai originalūs, nesustabarėję kaip koks italų pseudoistorinis “Rodoso kolosas” (“NTV Mir”, 8.10 val.), man kažkuo neapčiuopiamai (ne medžiaga, bet jos bukaprotišku pateikimu) primenąs Lietuvoje filmuotą ir neseniai išdidžiai rodytą “Huną Atilą”.
Ukrainiečiai (STB, 23.05 val.) rodo prancūzų “naujosios bangos” klasiką - Jeano-Luco Godard’o nepamirštamą juostą “Iki paskutinio atodūsio”. Negražaus kaip King Kongas jauno Jeano-Paulio Belmondo meilė su gražia it paveikslėlis amerikiete Jean Seberg rutuliojasi dokumentiškai užfiksuoto - taip, kad jautiesi dalyviu - 1959 metų Paryžiaus fone. Galiausiai paaiškės, kad King Kongas turi sielą, o paveikslėlis - ne. Ne kažin koks atradimas, bet nuo filmo, pradėjęs žiūrėti, negali atsitraukti ir šiandien. Jis pasirodė aktualus ir lenkams, bet apie tai - penktadienio skirsnyje.
Šiaip jau ukrainiečiai šią savaitę rengia temperamentingo bei irzlaus prancūzų komiko Louis De Funeso benefisą. Šiandien - du filmai: “Žandaras Niujorke” (16.20 val.) ir “Žandaras atostogauja” (21.00 val.). Kadangi aktorių, paskyrusių save vien komedijai, vis mažiau, stebėti audringas komiko grimasas būna net įdomu.
Sekmadienis su “Dogviliu”
Skirsnio pavadinimas turbūt pasako viską. Danų menininko Larso von Triero “Dogvilis”, kurio premjerą sekmadienį (05.02) rodo “RenTV” (21.00 val.), - labiausiai diskutuotas 2003 metų pasaulio filmas, o jūsų apžvalgininkui - dar ir vienintelis metų šedevras. Kanai, jo “nepastebėję” (o iš tiesų pabūgę, kad juos apšauks “antiamerikonizmu”), tiesiog apsikiaulino.
“Dogvilis” buvo lietuvių kino ekranuose; žinoma, namų kine efektas menkesnis, bet tai iš kūrinių, kurių ignoruoti ir nepamatyti, nesusidaryti savosios nuomonės, tiesiog negalima.
Mažytis amerikiečių miestelis, pateiktas ekrane be buitinio skrupulingumo, o kaip tik naujai skambančio teatrinio sąlyginumo kupina kalba, gali būti, kaip teigia L. von Trieras, ir Mėnulis. Vieta visai nesvarbi, svarbus visų mūsų žmoniškumo išbandymas. Procesas ima rutuliotis, kai miestelyje pasirodo, kaip ji sako, gangsterių persekiojama Greisė (Nicole Kidman). Miestelėnų logika: ką gi, priglausim, bet už tai ji privalo atitarnauti mums siela ir kūnu. Vis baisiau: negi žmonės - tik tokie menki?
Panašus klausimas į “Dogvilio” pabaigą iškyla jau tiesiogiai, kai ekrane pasirodo Didysis Žmogus (Jamesas Caanas), ir tau paliekama teisė spėlioti: kas jis - mafijos krikštatėvis ar negailestingas Senojo Testamento Dievas? Taigi “Dogvilis” - anaiptol ne vien kriminalinė apysakaitė, bet ir naujas kino žodis, ir savotiškas teologinis disputas. Jūsų reikalas, kokį lygį pasirinksite.
Truputį gaila, kad “Dogvilis” tuo metu lyg “uždengia” keletą visai priimtinų kitų filmų. Tiesa, Algirdo Dausos ir Almanto Grikevičiaus “Jausmus”, rodomus LTV-2 Retrospektyvoje (21.00 val.) ir kino kritikų apklausoje paskelbtus geriausiu visų laikų lietuvių vaidybiniu filmu, dar bus įmanoma pažiūrėti ir trečiadienį, 14.35 val. Puikią britų dramą apie berniuką iš socialinės žemumos, užsispyrusį siekti klasikinio šokio aukštumų, - “Bilis Eliotas” (TV3, 19.05 val.) - dar ketvirtadienį, 12.00 val., o klasikinę Otto Premingerio juostą su Franku Sinatra “Žmogus su auksine ranka” (TV11, 20.05 val.) - ir pirmadienį, 17.05 val. Užtat Milošo Formano nuostabiai švelnaus, linksmo ir žiauraus “Regtaimo” (1 Baltijos kanalas, 22.00 val.), plaukiančio kaip upė, pametančio kokį įdomų personažą, o paskui - kaip prie muzikinės temos - vėl prie jo grįžtančio, tarp pakartojimų kažkodėl nematyti. Taigi jei “Dogvilį” žiūrėjote gal ne vieną kartą kine, pirmoji alternatyva - aišku, “Regtaimas”.
L. De Funeso festivalyje - vėl “Žandaras atostogauja” (STB, 12.50 val.).
Pirmadienis
Priminsiu, kad šiandien (05.03) “TV11” kartoja “Žmogų su auksine ranka” (17.05 val.). Tai bene pirmas kino kūrinys (1955 m.), kuriame Holivudas užsiminė apie narkotikus; jų auką raiškiai vaidina Frankas Sinatra, o angelą gelbėtoją - jauna ir žavi Kim Novak.
Kabelinės televizijos užsimojo gana retai demonstruojamam Franciso Fordo Coppolos antikariniam epiniam (bet ir filosofiniam, Vietnamo karo fone atkartojančiam Josepho Conrado “Tamsos širdies” motyvus) kūriniui “Šių dienų apokalipsė” (21.00 val.). Įspūdingiausias net ne pagrindinis Martinas Sheenas, o skustagalvis pulkininkas Kurcas - Marlonas Brando, blogio sugundytas ir pats juo gundantis kitus; scena, kai gigantiška plika Brando kakta dialoge trumpam išnyra iš tamsos ir vėl ten slepiasi, - nepamirštama, kaip ir kovinių sraigtasparnių skrydis pagal “Valkiriją”.
Motinos ir dukros - abiejų beviltiškai užkrėstų Holivudo vylių - dramą “Linkėjimai nuo bedugnės krašto” rodo kanalas TV1 (21.00 val.), tikrai gebantis rasti kažką retesnio ir įdomesnio. Meryl Streep ir Shirley McLane duetas šiame filme tiesiog nepakartojamas. Originalus ir baltarusių siaubo filmas apie senuosius laikus, pagrįstas senovinėmis legendomis, - “Laukinė karaliaus Stacho medžioklė” (Vilniaus TV, 22.20 val.). O tiems, kurie nori šviesesnės nuotaikos, - nauja prancūzų komedija “Tavo rankos ant mano klubų” (“RenTV”, 21.25 val.); šio filmo režisierė Chantal Lauby vaidina dar ir pagrindinį vaidmenį, 42 metų Odilę, nutarusią, kad emociniam gyvenimui dar per anksti baigtis. Ko gero, ekrane yra ir autobiografinių motyvų...
Iš De Funeso komedijų šiandien - “Žandaras veda” (STB, 20.10 val.).
O kanalas “RenTV”, “Dogviliu” tarsi atsiskaitęs su “rimtuoju kinu”, šiandien pradeda panašų ciklą, kaip ir ukrainiečiai. Tik per “RenTV” triumfuos Honkongo komikas ir kovotojas - gražus derinys! - Jackie Chanas. Šiandien - visai naujas “Dvynių efektas” (19.00 val.), kuriame Jackie kuria bebaimį autobuso vairuotoją, bet bus ir senesnių, savo žanre tiesiog klasikinių įkypų akių žmogėno juostų.
Antradienis
Šios dienos (05.04) programose matosi girdėtų pavadinimų, bet karštai juos rekomenduoti neleidžia kritinės sąžinės rudimentai.
Labai mėgstu tėvynėje kurtus britų režisieriaus Stepheno Frearso filmus, pavyzdžiui, vieną iš “Pavojingų ryšių” versiją, “Seklį”, “Mano nuostabią skalbyklą”. Angliškas humoras, charakteringi personažai, viskas išsprendžiama originalaus menininko ranka. Deja, už okeano Frearsui ne visuomet taip sekasi, o štai gana naujas “Kaubojų kraštas” (TV3, 23.05 val.), autoriui panirus į jo visiškai menkai pažįstamą Laukinių Vakarų atmosferą, daro nebent neplanuoto šaržo įspūdį, viskas nuglaistyta kaip kaubojiškų skrybėlių ar batų reklamoje.
Kovingos moters režisierės Kathryn Bigelow istorine medžiaga grįstas filmas “K-19” (1 Baltijos kanalas, 19.30 val.) apie sovietų branduolinio laivo avariją irgi palieka keistą įspūdį, ypač kai Holivudo žvaigždės (Harrisonas Fordas ir kt.) bando įsijausti į visokių petrovičių mentalitetą. Lieka pakartojimai: ispanų “Atmerk akis” (šįkart per TV1 kanalą, 21.00 val.), holivudinės dramos “Linkėjimuose nuo bedugnės krašto” (tas pats kanalas, 16.00 val.).
L. De Funesas šiandien pristatinėjamas komedijomis “Žandaras veda” (STB, 16.25 val.) bei “Žandaras ir ateiviai” (STB, 20.10 val.), o Jackie Chanas - savaip žavia senesne kriminaline komedija “Užkandinė ant ratų” (“RenTV”, 19.00 val.).
Trečiadienis
Bene garsiausias ir įdomiausias, į nieką nepanašus trečiadienio (05.05) filmas - didžiojo prancūzų modernisto, poeto, dailininko, kinematografininko Jeano Cocteau “Orfėjas” (LTV, 23.10 val.). Aną savaitę rodyta to paties autoriaus ankstesnė “Gražuolė ir pabaisa” dar turi tam tikrų, kad ir gražių, literatūrinės legendos bruožų, o štai “Orfėjas”, kad ir bendriausiais prisilytėjimais besiremiantis graikų mitologija, yra pats tikriausias kinas, gretinantis negretintinus dalykus. Štai, pavyzdžiui, gražuolis Jeano Marais Orfėjas - mūsų dienų (vadinasi, 1950-ųjų, kai filmas kurtas) poetas, pasinėręs į kunkuliuojantį pokarinio egzistencialistų Paryžiaus gyvenimą, ir staiga jis šioje realybėje tarp ano meto fanų bei paparacų susitinka juodarūbę stilingą ilgasmakrę Moterį, kuri, kaip paaiškėja, - ne dar viena gerbėja, o pati Mirtis (ispanų tragikė Maria Casares). Kai kas Cocteau filme šiandien gali pasirodyti kiek pasenę, į kūrinį mielai strėles paleistų postmodernistai, o vis dėlto “Orfėją” verta pamatyti ir įsižiūrėti į jį.
Apie juostą “Sugauti neūžaugą” (TV4, 22.20 val.) galiu tarti nebent tai, jog Barry Sonnenfeldo komedija - profesionali, Johnas Travolta, Gene’as Hackmanas, Deny De Vito ir kiti žvaigždūnai dirba išsijuosę, o autorių pagyrūniškas įsitikinimas, kad Holivudas įtrauks, gal net “perauklės” bet kokį gangsterį, - juokingas. Bet ne daugiau.
De Funeso gerbėjams kartojamas “Žandaras ir ateiviai” (STB, 12.40 val.) ir naujai rodomas “Žandaras ir žandariukės” (STB, 20.00 val.), o “RenTV”, tęsdamas Jackie Chano festivalį, kartoja “Užkandinę ant ratų” (8.30 val.), vakare rodydamas “Mano pačias laimingiausias žvaigždes” (19.00 val.). Įdomu, kad į pastarąjį ciklą įsitraukė ir mūsų kabelinės televizijos, 21.00 val. siūlančios “Ugnies salą”, kur J. Chanas - linksmas kalinys. Taigi per dieną - bent trys Jackie Chanai!
Negaliu neužsiminti ir apie kitas personalijas, pasireiškiančias ne filmų ciklais, o šviečiamosiomis juostomis. Apie puikią prancūzų aktorę Isabelle Huppert filmą rodo LTV-2 (21.00 val.). O juokingiausia perskaityti, kad laida apie vieną gruziniškiausių aktorių, niekada gimtinės nepalikusį Ramazą Čchikvadzę bus rodoma su rubrika “Rusų amžius” (“TV Centr”, 15.25 val.). Pats laikas į šią rubriką ir Donatui Banioniui, ir Ingeborgai Dapkūnaitei, į Lietuvos šventes atvykti neradusiai laiko, užtat rusų partnerių niekada neapgaudinėjančiai.
Ketvirtadienis
Šią dieną (05.06) patraukliausias (ir, mano manymu, niekuomet nerodytas per lietuvių TV kanalus) kino kūrinys - unikalus australų filmas “Spindesys” (LNK, 22.35 val.). Unikalus psichinę ligą įveikusio (?) herojaus paveikslas, unikali tuomet (1996) niekam nežinomo australų aktoriaus Geoffrey Rusho vaidyba.
Dabar G. Rushą noriai filmuoja ir Holivude, ir kitose šalyse, nors gražuoliu jo anaiptol nepavadinsi. Bet tuomet, per “Spindesį”, kai tėvo despoto augintas žmogus įveikia save ir svarbiame konkurse triumfuoja nepaprastai sunkiu Rachmaninovo Trečiuoju koncertu, tai lieka atmintyje kaip tikrai kažkokio keisto spindesio kupini epizodai.
Kartojamas (per TV3, 12.00 val.) britų “Bilis Eliotas”, kurio herojų paauglį kaip tik visi aplinkiniai nori įtikinti esant “trenktą” - o jis tiesiog apžavėtas klasikinio baleto, nors tai lyg ir “nevyriškas” užsiėmimas. Ir eis iki galo.
Pramoginio žanro klasika - amerikiečių “Apgaulė” (“Tango TV”, 22.00 val.), kurioje jau vien Paulo Newmano ir Roberto Redfordo šmaikščiai kuriamas sukčių duetas vertas vakaro - jeigu žinoma, nematėte filmo, anksčiau dažnai rodyto “Aferos” pavadinimu.
De Funesas kartojamas “Žandaru ir žandariukėmis” (STB, 12.40 val.), o Jackie Chanas dalyvauja audringose “Muštynėse Betl Krike” (“RenTV”, 19.00 val.).
Penktadienis
Visiems patiko smagus rusų komediografo Aleksandro Rogožkino ciklas apie “Rusų nacionalinės medžioklės (etc. - SS) ypatumus”. Bet medžioklės, gėrynės, žiemos sportai - viena, o politiniai gyvenimo niuansai - kas kita, ne kiekvienam kino meistrui įkandama. Tuo greičiausiai įsitikinsite, jei šiandien (05.07) pažiūrėsite “Rusų nacionalinės politikos ypatumus” (1 Baltijos kanalas, 11.35 val.).
Nelengva ką nors palankaus pasakyti ir apie prancūzų išgalvotą dramą ne dramą, komediją ne komediją “Nenaudėlės” (LTV, 23.10 val.). Gyvieji čia kažkaip neįtikinamai bendrauja su mirusiaisiais (kur tas J. Cocteau “Orfėjo” keistas natūralumas?), socialiniai vargai menkai realūs. Gal vienintelė įdomybė, galinti patraukti: aktorė Audrey Tautou, po metų kitų pagarsėjusi savo gerąja burtininke Amelija iš Monmartro, jau šiame nepavykusiame filme kuria... ateivę iš ano pasaulio. Vadinasi, režisieriai joje mato vien kažką infernališka?
Keistas penktadieninis sutapimas:gyvųjų ir mirusiųjų dialogas rezgamas ir Naujosios Zelandijos linksmokame filme “Baubai” (TV3, 22.25 val.). Čia bent yra žanro ir išmonės, sunkiai surandamos prancūzų filme. Nenuostabu: filmo kūrėjui Peteriui Jacksonui tuoj po šios juostos buvo patikėtas filmuoti garsusis “Žiedų valdovas”.
Gal kiek įdomesnis ir danų režisieriaus Nielso Malmstromo - tegul truputį literatūriškas filmas “Barbara” (TV1, 21.00 val.), tolimai primenantis anaiptol ne populiariąją danų “Dogmą”, bet gal mūsiškę “Elzę iš Gilijos”. Fatališka moteris, rafinuota plastika.
Minėjau, kad prieš keletą dienų ukrainiečių kanalas STB atkapstė anarchistinį Jeano-Luco Godard’o filmą “Iki paskutinio atodūsio”. O šiandien, jei tik mokate lenkų kalbą, galite tą pačią juostą be menkiausio reklaminio įtarpo pažiūrėti per TVP1 kanalą (13.50 val.). Su rubrika “Kinomano abėcėlė”: iš tikrųjų, jei kas nematė jauno Paryžiaus chuligano (J.-P. Belmondo) 1959 metų gyvybingos ir vis dėlto nelinksmai besibaigiančios epopėjos, tas savęs tikru kinomanu laikyti negali.