Seniausio Europoje Leipcigo „Gewandhaus“ orkestro koncertas Vilniuje tęsia geriausių pasaulio simfoninių orkestrų seriją.
Legendinio orkestro vadovas Rikardas Šaji (Riccardo Chailly), atvykęs pirmadienį sakė dar nematęs salės, kurioje koncertuos antradienio vakarą. Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro scenoje orkestras repetuos tik antradienio rytą, kai į Vilnių susirinks visi orkestro muzikantai.
„Aš sužavėtas Vilniaus senamiesčio grožio, baroko architektūros, miesto centro intymumo ir čia jaučiamos žmogiškos šilumos. Turėsiu dvi dienas tuo pasidžiaugti ir kai ką atrasti“, - šiltai kalbėjo maestro.
8-ąjį sezoną „Gewandhauso“ orkestrui vadovaujantis R. Šaji pažymi, kad tai yra ne tik seniausias, bet ir didžiausias pasaulyje orkestras - jame groja 185 muzikantai.
Maestro svarbi ir koncerto Vilniuje programa. Orkestras atliks Olivjė Mesiano (Olivier Messiaen) uvertiūrą „Et exspecto resurrectionem mortuorum“ („Ir laukiu mirusiųjų prisikėlimo“), skirtą Antrojo pasaulinio karo aukoms atminti, bei Gustavo Malerio (Gustav Mahler) Šeštąją simfoniją, kurią tuoj po koncerto Vilniuje orkestras atliks ir garsiajame Zalcburgo festivalyje Austrijoje.
„Tai ne tik seniausias Europos orkestras, bet ir turintis seniausias šaknis praeityje. Šio orkestro skambesys - kaip seno aukso, o senųjų vokiečių instrumentų skambėjimas yra lyg padengtas vėlyvojo romantizmo patina, kaip ir kito buvusios Rytų Vokietijos orkestro Drezdene“, - kalbėjo R. Šaji.
Eltos paklaustas, ar yra dirigavęs ir savo tėvo, garsaus italų kompozitoriaus, pedagogo Lučiano Šaji (Luciano Chailly) kūrinių, maestro R. Šaji atsakė teigiamai. „Mano tėvas buvo ne tik man tėvas, bet pirmiausia mano pirmasis kompozicijos mokytojas. Vėliau dirigavau daug jo muzikos. Minėdamas savo tėvo mirties 10-ąsias metines prieš keletą mėnesių dirigavau ir jo sukurtas muzikines Mišias chorui ir orkestrui, skirtas popiežiui Pauliui šeštajam. Tai buvo labai jaudinantis momentas, nes “Gewandhaus„ orkestras iki tol nebuvo grojęs mano tėvo kūrinių“, - pasakojo R. Šaji.
Maestro yra dirigavęs ir keletą operos spektaklių, kuriuose dainavo Violeta Urmana - operose „Don Karlas“ ir „Aida“, taip pat Džiuzepės Verdžio (Giuseppe Verdi) „Rekviem“ su lietuvių dainininke. Dirigentas apibūdina V. Urmanos ypatingą balsą kaip „žmogiškąją violončelę“.
Antradienio vakarą vyksiantis Leipcigo „Gewandhauso“ orkestro koncertas Vilniuje - pirmasis šio orkestro pasirodymas Lietuvoje ir vienintelis Baltijos šalyse.
Leipcigo „Gewandhaus“ orkestro kolektyvo ištakos siekia XVIII amžiaus vidurį - koncertuojančių asmenų sąjungą „Grand Concert“ 1743 m. įkūrė šešiolika pirklių. 1781 m. jie persikėlė į naujas patalpas, kuriose paprastai susitikdavo tekstilės ir rūbų pirkliai („Gewandhaus“), o pats ansamblis buvo pavadintas „Gewandhaus“ orkestru.
Nedaugelis orkestrų prisidėjo prie simfoninės muzikos tradicijų plėtojimo tiek, kiek „Gewandhaus“ kolektyvas. Pavyzdžiui, orkestras atliko visas Liudvigo van Bethoveno simfonijas kompozitoriui dar esant gyvam. 8-ajame dešimtmetyje „Gewandhaus“ taip pat pirmą kartą pristatė pasauliui užbaigtus Antono Bruknerio (Anton Bruckner) ir Dmitrijaus Šostakovičiaus ciklus.
Orkestras gali pasigirti itin spalvingu repertuaru ir neįprastai dideliu koncertų skaičiumi. „Gewandhaus“ yra koncertuojantis orkestras, Leipcigo operos orkestras ir kamerinis ansamblis, atliekantis kantatas drauge su visame pasaulyje garsiu Šv. Tomo berniukų choru.
Svarbiausių „Gewandhaus“ orkestro muzikos vadovų sąraše - Feliksas Mendelsonas (Felix Mendelssohn), Arturas Nikišas (Arthur Nikisch), Filhelmas Furtvengleris (Wilhelm Furtwangler), Brunas Valeris (Bruno Walter), Kurtas Mazuras (Kurt Masur). Nuo 2005 m. orkestrui vadovauja vienas iš pačių ryškiausių mūsų laikų dirigentų R. Šaji.
Pasak dirigento Modesto Pitrėno, Leipcigo „Gewandhaus“ orkestras yra vienas iš paskutinių Europos mohikanų, „dar turinčių savotišką orkestro dirigento kaip asmenybės - senovinio sukirpimo orkestro vadovo - įvaizdį“.
Šio sezono „Gewandhauso“ orkestro koncertų maršrute Vilnius įsiterpia tarp Helsinkio ir Zalcburgo festivalio bei Londono. Savaitgalį prieš pasirodymą orkestras koncertuos Helsinkyje, o kitą rytą jau vyks į garsųjį Zalcburgo festivalį. Numatyti ir du koncertai Londono Karališkojoje Alberto salėje ir koncertas Grafenego pilyje (Austrija) vykstančiame prestižiniame muzikos festivalyje. Vėliau orkestras grįš namo, į Leipcigą, kad pradėtų 232-ąjį „Gewandhauso“ salės koncertų sezoną.
Ankstesniais sezonais Vilniuje buvo progos klausytis garsiųjų Londono, Niujorko, Pitsburgo, Sankt Peterburgo Marijos teatro simfoninių orkestrų, diriguojant pasaulinio garso batutos meistrams.