• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Maždaug pusė milijono Lietuvos žmonių balansuoja ties skurdo riba, tačiau daugeliui parlamentarų įvaizdis rūpi labiau. Seimo nariai, užuot išlaidavę sunkmečiu, galėtų persėsti į ekonomiškesnius, kelis kartus pigesnius ir mažiau aplinką teršiančius automobilius.

REKLAMA
REKLAMA

Į viešumą iškilęs skandalas, kad Seimo nariai už parlamentinei veiklai skirtas lėšas nuomojasi ištaigingus automobilius, piktina visuomenę ir kelia nuostabą saugaus eismo specialistams. Politikų pasiteisinimai, neva šimtus tūkstančių litų kainuojančias aukštos klasės mašinas jie pasirinko dėl itin gerų saugumo sistemų, yra mitas. Specialistų teigimu, daugelio kompaktinės klasės naujų modelių saugumas tikrai neką prastesnis, o kartais net geresnis. Be to, tokie automobiliai 2-3 kartus pigesni, sudegina mažiau degalų, perpus mažiau teršia aplinką. Jų techninė priežiūra irgi atsieina gerokai pigiau nei daugelio mašinų, kuriomis už mokesčių mokėtojų pinigus važinėja seimūnai.

REKLAMA

Maži automobiliai nevilioja.

Naujausių modelių "Mercedes Benz", BMW, "Lexus" Lietuvoje vairuoja ne tik verslininkai ar kriminalinio pasaulio atstovai, bet ir tautos išrinktieji. 120-150 tūkst. litų vertės limuzinus ar visureigius pamėgę tiek jaunosios kartos politikai, tiek Seimo tribūnos senbuviai. Parlamentarai tarsi varžosi, kuris išsinuomos ištaigingesnį automobilį. Kai kurių nuomojamos mašinos pagal rinkos vertę lenkia net Lietuvos prezidentei skirto limuzino kainą.

REKLAMA
REKLAMA

Iš 141 Seimo nario tūkstantines sumas automobilio nuomai ir jo priežiūrai išleidžia daugiau kaip pusė politikų. LŽ kalbinti parlamentarai vienbalsiai tikino, esą daugiau kaip 100 tūkst. litų vertės mašinas jie nuomojasi dėl to, kad šios yra saugios ir patikimos per keliones pas rinkėjus. Tačiau saugaus eismo specialistams tokie Seimo narių argumentai kelia juoką. Pasak ekspertų, ne mažiau saugų automobilį galima įsigyti 2-3 kartus pigiau. Savo ruožtu automobilio dydis, patraukli išorė ar modelio prestižiškumas dar nereiškia, kad jis yra saugesnis už pigesnes ir ne tokias ištaigingas mašinas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Skandalais pagarsėjusi parlamentarė Asta Baukutė, nors pati ir nevairuoja, už 2006 metų laidos visureigio "Toyota Land Cruiser" nuomą per trečiąjį šių metų ketvirtį jau paklojo 8325 litus. Rusijoje tarp nusikalstamo pasaulio atstovų populiarų BMW X5 vairuojanti Vida Marija Čigriejienė visureigio nuomai atrėžė 8208 litus. Etiketo žinovas Arminas Lydeka irgi moka už prestižą. Politikui 2008 metų laidos "Mercedes Benz" nuoma antrąjį šių metų ketvirtį atsiėjo 8400 litų. Nacionaliniu turtu save įvardijusi Dalia Teišerskytė už 2008-ųjų automobilio "Honda" nuomą per 3 mėnesius išleido 7650 litų mokesčių mokėtojų pinigų. Tačiau dosniausias Seimo narys yra Vincas Babilius. Jis mašinos nuomai trečiąjį šių metų ketvirtį paklojo net 9808 litus.

REKLAMA

Kaina saugumo negarantuoja

Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių transporto katedros docentas Vigilijus Sadauskas patvirtino, kad ne dydis ar kaina atspindi automobilio saugumo lygį. "Seimo nariai, kurie motyvuoja, jog brangioje mašinoje sumontuota aukščiausio lygio saugumo sistema avarijos atveju gali išgelbėti žmonių gyvybes, ne visai teisūs. Taip, sėdintieji tokiame automobilyje nukentės mažiau, bet kas nutiks kitiems eismo dalyviams? Tarkime, naujas prabangus Seimo nario visureigis atsitrenks į 10 metų senumo kompaktinės klasės automobilį. Patikėkite, tokiu atveju jo keleiviams bus tikrai nesaldu, o visureigyje esantys žmonės gali apskritai nenukentėti. Vadinasi, politikai, važinėjantys visureigiais ar didelėmis mašinomis, rūpinasi tik savo saugumu", - LŽ dėstė saugaus eismo specialistas.

REKLAMA

V.Sadauskas nepataria automobilio saugumo vertinti pagal varomųjų ratų skaičių, o juolab - pagal jo išorę ir kainą. Svarbiausi kriterijai: saugos oro pagalvių skaičius, apsauginiai strypai durelėse, "Isofix" standartus atitinkančios sėdynės, kitos saugumo priemonės. Tokia įranga aprūpinti ne tik prabangūs, bet ir dauguma naujų vidutinės ar ekonominės klasės automobilių.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Trūksta skaidrumo

Automobilius parduodančių įmonių atstovai pritarė saugaus eismo specialistų nuomonei. Bendrovės "Sostena", prekiaujančios "Renault" modeliais, vyriausiasis vadybininkas Paulius Gaurilčikas LŽ sakė, kad Europoje parduodamų mašinų saugumo lygį parodo organizacijos "EuroNCAP" atliekami bandymai. Ji nuo 1997 metų reguliariai atlieka

REKLAMA

naujų automobilių susidūrimo testus ir pagal 5 balų skalę vertina transporto priemonių saugumo lygį. "Esu įsitikinęs, kad "EuroNCAP" 5 žvaigždutėmis įvertintas vidutinės klasės nebrangus automobilis yra beveik toks pat saugus, kaip ir du ar tris kartus daugiau kainuojantis prabangios klasės modelis, turintis tiek pat "EuroNCAP" žvaigždučių. Ar verta tiek mokėti už tą menką skirtumą, sprendžia patys Seimo nariai. Problema ta, kad niekur nėra aiškiai įvardyta, kiek parlamentaras gali išleisti automobiliui. Jeigu būtų tiksliai apibrėžta suma, nekiltų ir tiek diskusijų", - samprotavo pašnekovas.

REKLAMA

Bendrovės "Fakto Autocentras" rinkodaros vadovas Mindaugas Plukys juokavo, kad jei būtų jo valia, susodintų visus Seimo narius į mažus ir ekonomiškus miesto automobilius. "Iš tiesų geriausias būdas politikams išvengti spekuliacijų apie pinigų švaistymą mašinų nuomai - paskelbti konkursą Seimo transporto parkui atnaujinti. Jį laimėjusi bendrovė sutartą laikotarpį nuomotų parlamentarams automobilius, o vėliau susigrąžintų juos pagal likutinę rinkos vertę. Taip būtų ne tik paprasčiau, patogiau, bet ir pigiau", - kalbėjo M.Plukys.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Jis pridūrė, kad sunkmečiu Seimo nariai galėtų persėti ir į nuosavus automobilius, o kompensaciją gauti tik už sudegintus degalus ir mašinų amortizaciją. "Žinoma, yra dar viešasis transportas", - šyptelėjo pašnekovas.

Teršia aplinką

Ištaigingų automobilių žavesiui negalintys atsispirti politikai daro dvigubą žalą valstybei. Jie ne tik švaisto mokesčių mokėtojų pinigus, bet ir neprisideda prie aplinkos tausojimo. Pavyzdžiui, A.Baukutės visureigis "Toyota", nuvažiavęs vos vieną kilometrų, į aplinką išmeta 240 gramų anglies dvideginio (CO2). Dar labiau orą teršia parlamentarės V.M.Čigriejienės BMW X5 - šio visureigio CO2 emisija siekia 244 gramus kilometrui kelio. Nepigus politikos senbuvio Justino Karoso 2009 metų laidos "Mercedes Benz GLK220" irgi nėra draugiškas aplinkai. Apie 130 tūkst. litų kainuojančio mersedeso CO2 emisija - 204 gramai kilometrui kelio.

REKLAMA

Jeigu šiems politikams rūpėtų aplinkosauga, jie galėtų važinėti kur kas mažiau aplinką teršiančiais automobiliais. Tokie yra ir saugūs, ir gerokai pigesni. Pavyzdžiui, naujoji "Škoda Fabia", turinti dyzelinį variklį, kainuoja 43 tūkst. litų, šimtui kilometrų sudegina vos 4,8 litro degalų, o CO2 emisija siekia tik 128 gramus kilometrui.

REKLAMA

Kompaktinės klasės naujoji "Toyota Yaris" kainuoja 4 kartus pigiau nei, pavyzdžiui, parlamentarės V.M.Čigriejienės vairuojamas BMW X5. Nediduko automobilio CO2 emisija yra vos 120 g/km, o degalų sąnaudos - minimalios.

Mokesčių mokėtojams gerokai pigiau atsieitų politikų pasiryžimas persėsti ir į 2009 metų laidos "Hyundai i20". 35 tūkst. litų kainuojanti nedidelė mašina pasižymi ekonomiškumu. 100 kilometrų kelio ji sudegina 4,5 litro dyzelino, o į aplinką išmeta tik 130 g/km CO2.

Paulius Ugianskis

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų