Rusų automobilių gamybos gigantas „AvtoVAZ“ mini 45 metų jubiliejų – 1966 liepos 20 dieną tuometinės Sovietų Sąjungos valdžios Centro komitetas patvirtino automobilių gamyklos Toljačio mieste įkūrimą.
Pirmieji „Lada“ automobiliai nuo konvejerio nuriedėjo po keturių metų – pagal planus gamykla turėjo pradėti veikti po šešių metų, bet pagal geriausius tų laikų socialistinio pasaulio papročius planas buvo „viršytas“ dviem metais. Priminsime, kad pirmieji automobiliai „Žiguli VAZ-2101“ (užsienio rinkose šie automobiliai buvo žinomi „Lada“ vardu) buvo gerokai patobulintas italų „Fiat-124“. Tai buvo „legali“ variacija „Fiat“ tema, Sovietų Sąjunga susitarė su „Fiat“ dėl itališko automobilio evoliucijos Rusijoje.
„Žiguli“ tais laikais buvo tikrai šiuolaikiškas automobilis. Jis tapo geidžiamiausiu pirkiniu Sovietų Sąjungos automobilių rinkoje. Tiesa, šios rinkos kaip ir nebuvo – automobiliai buvo skirstomi pagal paskyras, eilėse jų laukti reikėdavo vos ne dešimtmetį. Todėl nenuostabu, kad naudoti „Žiguli“ turguose kainavo brangiau nei naujas automobilis, perkamas pagal paskyrą. Štai XX a. aštunto dešimtmečio Kaune vienodai kainavo penkiametis „Žiguli“ ir namas Žaliakalnyje.
Yra ši gamykla ir šiais laikais, tačiau šiame amžiuje liko tik prisiminimai apie praeities šlovę. Pagrindinės bėdos – senos technologijos, nevykusi modelių gama, prasta kokybė ir niekingas darbo našumas. Pernai „AvtoVAZ“ pagamino 522 tūkst. automobilių, gamykloje dirba 70 tūkst. žmonių. Taip išeitų, kad vienas gamyklos darbuotojas per metus pagamina beveik 7 automobilius. Palyginkite tai su „Honda“ rodikliais, kur vienam darbuotojui tenka 22 automobiliai ir 88 motociklai per metus.