Nelaimės ir katastrofos aviacijos švenčių metu nėra dažnos, tačiau kai įvyksta, jų pasekmės būna gan skaudžios.
Gelbėjo žiūrovus
Praėjusį savaitgalį Lenkijoje, Radomo mieste, per aviacijos šventę „Radom Air Show 2009“ stebint apie šimtui tūkstančių žiūrovų, nukrito naikintuvas iš Baltarusijos. Žuvo Su-27 pilotavę pulkininkai Aleksandras Marfickis ir Aleksandras Žuravlevičius.
Pirminė katastrofos versija – naikintuvas susidūrė su paukščiu. Žiūrovai matė, kaip jis smarkiai smigo žemėje, po to už oro uosto ribų pasigirdo sprogimas ir iškilo dūmų stulpas. Profesionalūs lakūnai, tikriausiai matydami, kad katastrofos neišvengs, lėktuvą pasuko toliau nuo žiūrovų.
Iškart po nelaimės visi skrydžiai buvo nutraukti, tad tūkstančiai šventės lankytojų turėjo progos apžiūrėti aerodrome stovinčius lėktuvus. O jų buvo tikrai nemažai – NATO šalių sraigtasparniai, naikintuvai, transporto lėktuvai.
Tai ne pirma lėktuvų avarija per pasirodymus Radomo aviacijos šou. Šiame už 100 kilometrų nuo Varšuvos esančiame mieste aviacijos šventės yra populiarios ir žinomos visoje Europoje. Prieš dvejus metus tokios šventės metu žuvo du lakūnai, jų lėktuvams susidūrus atliekant sudėtingą akrobatinį manevrą.
Nepatikimi naikintuvai
Tai antroji naikintuvo Su-27 katastrofa rugpjūčio mėnesį. Rugpjūčio 16-ąją dieną per treniruotę rengiantis aviacijos ir kosmoso salono „NAKS 2009“ šventei netoli Žukovsko miesto Pamaskvėje ore susidūrė du naikintuvai S-27 iš pilotažo grupės „Ruskije vitiazi“. Žuvo vienas labai patyręs pilotas pulkininkas Igoris Tkačenka ir lėktuvo kritimo vietoje buvusi moteris.
Aviacijos šventės nėra jau toks nekaltas renginys – ir nelaimės, ir net katastrofos jose yra gan dažnos. Per vieną tokių švenčių žuvo ir lietuvis Rimantas Stankevičius. Jis taip pat skrido Su-27 lėktuvu. 1990 metų rugsėjį Lietuva palaidojo vienintelę galimybę turėti savo kosmonautą, nes Rimantas buvo kandidatas dalyvauti sovietų daugkartinio kosminio laivo „Buran“ pirmajame pilotuojamame skrydyje.
Į kosmosą taip ir nepakilo
Rimantas gimė Marijampolės rajone. Nuo pat vaikystės domėjosi lėktuvais, žavėjosi S. Dariaus ir S. Girėno žygdarbiu. Baigęs Černigovo aukštąją karo aviacijos mokyklą, tarnavo sovietų armijos daliniuose Lenkijoje ir Egipte, netgi dalyvavo oro mūšiuose Artimuosiuose Rytuose. Vėliau įstojo į kosmonautų būrį, bet SSRS ekonomikai ėmus merdėti, „Burano“ programa buvo nutraukta, o Rimantas, baigęs lakūnų bandytojų mokyklą, dirbo M. Gromovo aviacijos institute.
Tą dieną R. Stankevičius Italijoje, Salgaredžio mieste, dalyvavo oro akrobatikos šventėje. Jo pilotuojamas lėktuvas Su-27 pakilo iš karinės NATO bazės 45 kilometrai nuo Salgaredžio. Jis truputį vėlavo ir 40 tūkst. žiūrovų laukė įsmeigę akis į dangų. Pagaliau Su-27 pasirodė ir pradėjo savo programą. Baigiant vieną iš figūrų, 17 val. 08 min., lėktuvas smigo žemėn... Žuvo už vairolazdžių sėdėjęs R. Stankevičius ir netoli katastrofos vietos buvęs vienas iš sargybinių.
Kiekviena to skrydžio sekundė yra užfiksuota baudžiamojoje byloje, tačiau tragedijos priežastys taip ir liko neišaiškintos. Kolegos lakūnai mano, kad kabinoje nedirbo aukščio prietaisas, todėl kilpa buvo pradėta per mažame aukštyje ir tai baigėsi katastrofa. Patyręs dispečeris iš žemės privalėjo pastebėti, kad Rimas netilps kilpoje, ir nutraukti figūrą, tačiau tai nebuvo padaryta.
R. Stankevičius buvo vienas iš geriausių lakūnų, jis tapdavo kiekvienos kompanijos siela. Jo palaikai buvo pervežti į Lietuvą ir palaidoti Kaune. Žukovskio aviatorių miestelyje, kuriame jis gyveno, R. Stankevičiaus vardu pavadinta viena iš gatvių.
Baikštūs generolai
Būta katastrofų, kuriuose neišvengta nė vienos ar dviejų, o dešimčių aukų. 2002-ųjų metų liepos 27-ąją dieną prie Lvovo esančiame Sknilovo aerodrome irgi nukrito tas nelemtas Su-27. Naikintuvas nukrito į žiūrovus. Žuvo 83, buvo sužeisti 199 žmonės. Tai pati didžiausia katastrofa per aviacijos šventes.
Pasirodo, parodomajam skrydžiui atskrido atsarginis lėktuvas. Du pulkininkai, pilotavę Su-27, nors ir laikomi padangių asais, tačiau tais metais buvo skraidę vos 20 valandų, nes treniruotėms trūko lėšų. Nebuvo ir tikslios skrydžio programos. Iš lakūnų buvo, paprastai tariant, prašoma padaryti „ką nors tokio“, kad žiūrovai būtų patenktinti. Buvo pažeistos esminės saugumo taisyklės – lėktuvas figūras atliko žmonėms virš galvų, o tai kategoriškai draudžiama. Paprastai žiūrovai būna vienoje aerodromo pusėje, o lėktuvas viražus atlieka kitoje, kad jei kristų, tai į tuščią vietą. Na, o pagrindinė katastrofos priežastis buvo ta, kad sudėtinga akrobatinė figūra buvo atliekama labai žemai, todėl lėktuvo nespėta išlyginti ir jis sparnu kliudė žemę. Pulkininkai Vladimiras Toponaris ir Jurijus Jegorovas vis dėlto spėjo truktelėti katapulto rankeną ir išsigelbėjo. Abu jie patyrė stuburo traumas ir pasveikę buvo teisiami. Ši katastrofa parodė, kas yra kas. Visi šou stebėję generolai, liudininkų teigimu, buvo girti. Lėktuvui nukritus jie ėmė paniškai bėgti iš aerodromo, užuot organizavę gelbėjimo darbus. Tik eiliniai kareiviai kaip mokėdami tvarstė sužeistuosius, padėjo kaip galėjo. O karininkai lakstė tarp likusių sveikų žiūrovų ir atiminėjo vaizdo kameras ir fotoaparatus.
TIK FAKTAI:
Didžiausios katastrofos per aviacijos šventes per pastaruosius 30 metų
1997 metų liepos 26 dieną 9 žmonės žuvo, o 57 buvo sužeisti per Belgijos Ostendės oro uoste surengtą šventę, kai „Ix-T 300“ tipo lėktuvas rėžėsi į žemę, baigdamas daryti mirties kilpą. Sprogimo banga degančias lėktuvo nuolaužas nusviedė ant minios šalia tribūnų.
***
1988 metų rugpjūčio 28 dieną 70 žmonių žuvo, apie 500 buvo sužeista, kai per JAV karinių oro pajėgų Ramšteino (Vakarų Vokietija) bazėje vykusį parodomąjį skrydį ore susidūrė 3 Italijos lėktuvai. Jie nukrito ant žmonių ir sprogo.
***
1988 metų birželio 26 dieną 3 žmonės žuvo ir 98 buvo sužeisti, kai Prancūzijos Miulūzo mieste prie Šveicarijos sienos per parodomąjį skrydį nukrito „Airbus A320“ su 133 žmonėmis.
***
1982 metų rugsėjo 11 dieną 46 žmonės žuvo JAV armijos sraigtasparniui „Chinoo“, kuriuo skrido parašiutininkai iš keliolikos šalių, sudužus per oro šventę Vakarų Vokietijos mieste Manheime.
***
1973 metų birželio 3 dieną viršgarsiniam Rusijos laineriui Tu-144 sprogus ore per Paryžiuje surengtą šventę žuvo 6 žmonių įgula ir 9 pasirodymą žemėje stebėję žmonės.
Genadijus SKRIPKA