Kauno arena Nemuno saloje turi tapti pagrindiniu miesto architektūriniu akcentu, kaip garsusis Guggenheimo muziejus (arch. F. Gehry) Bilbao mieste", - Kauno savivaldybės salėje išdėstė ambicingą planą prancūzų architektas Michelis Regembalis. Jo manymu, svarbu, kad sporto ir pramogų rūmai darniai įsilietų į aplinką, o kartu būtų mieste lengvai atpažįstamu ženklu.
Po 8 metus trunkančio klampaus, migloto ir keistai įslaptinto Kauno arenos projektavimo, kai po visą miestą buvo stumdoma kitados konkursinė architekto E. Miliūno grupės (E. Miliūnas, A. Bublys, G. Balčytis, L. Tuleikis ir kt.) "šaškė", pamatyta šis tas nauja. Be nutylėjimų, slapukavimų, pagražinimų.
Koncesininkas pasitiki savais
Kaip žinia, Kauno viltį turėti šiuolaikiškus sporto ir pramogų rūmus neseniai atgaivino pasaulinio formato prancūzų statybos koncernas "Bouygues Batiment International", su Kauno valdžia pradėjęs derybas dėl jų statybos ir valdymo koncesijos. Kovo pradžioje prancūzišką rūmų viziją, koncerno paprašytas, pristatė architektas Michelis Regembalis, vienas iš garsiojo Paryžiaus stadiono "Stade de France" projekto autorių.
Jis akcentavo, kad tai principinis pastato eskizas, kuris atitinka prancūzų investuotojo lūkesčius, o pastato vietą naujajame Kauno centro projekte ir ryšius su kontekstu dar reikės gerokai optimizuoti, pasitelkus kolegas kauniečius.
M. Regembalis pademonstravo šviesų, pusiau permatomą pastatą, kurio skulptūriškas pavidalas kiek primintų ledkalnį. "Didelį pastato tūrį suskaidytų ir vizualiai mažintų briaunuoti fasadai, kurie sukurtų šviesos ir šešėlių žaismę", - dėstė savo viziją autorius.
Anot prancūzo, abstraktaus, skulptūriško pavidalo arena jau savaime išsiskirtų miesto kontekste, nes nebūtų panaši į įprastą pastatą. Savo ruožtu gamtinėje salos aplinkoje tokia "skulptūrinė kompozicija" atrodytų konceptuali ir monumentali. Tamsiuoju paros metu atraktyvus pastato tūris būtų apšviestas ir švytėtų iš vidaus. Čia autorius priminė Miuncheno stadiono "Allianz" (arch. J. Herzog, P. de Meuron) sprendinius.
Funkciją nulėmė universalumas
Pagal prancūzų sumanymą arena būtų dvipusė: iš vienos pusės - pagrindinis lankytojų srautas, kitoje - pramogų zona, išėjimas į uždarą aikštę (amfiteatrą?) saloje. Skirtingai nei pastato išorė, žiūrovinė arenos taurė - griežtų geometrinių formų.
Tribūnas numatyta išdėstyti raidės "U" forma - kad arena būtų daugiafunkcinė ir būtų galima rengti lauko koncertus. Dėl mažo tribūnų pasvirimo kampo bei bekolonės erdvės sceną ar sporto aikštelę iš tribūnų būtų patogu apžvelgti. Per krepšinio varžybas čia tilptų 13 000, per koncertus - net 14 000 žiūrovų.
Tokius sprendinius supeikė krepšininkai, kadangi "U" formos koncertinę areną pritaikyti "O" formos sporto arenai (panaudojus mobilias tribūnas) yra brangoka ir komplikuota. Prancūzai į tai atsakė, kad sprendimai buvo derinti su pasaulinio garso renginius organizuojančia firma, kuri sutiktų dalyvauti Kauno projekte tik žinodama, kad dideli renginiai galės vykti kiaurus metus. Žodžiu, didysis krepšinis turės nusiteikti kompromisams.
Beje, pagrindiniame arenos aukšte (altitudė +7m) numatytos ložės, panoraminis restoranas, įvairios konferencijų ir net banketų salės. Numatyta, kad ši pastato dalis galėtų veikti autonomiškai, dienos metu, nenaudojant didžiosios arenos salės. Būtent todėl lankytojai specialia platforma pirmiausia pateks į 6 metrų aukštyje projektuojamą lygį, kuris apsups visą arenos taurę.
Legionierius sutiktas šaltai
Žinoma, didžiausia sporto ir pramogų rūmų projekto bėda - parkavimas (saloje numatyta vos 300 vietų aikštelė). Pasak M. Regembalio, šią problemą galima spręsti dvejopai - įrengti didesnes automobilių laikymo aikšteles gretimuose kvartaluose arba sukurti efektyvesnę miesto viešojo transporto sistemą.
Beje, nors prancūzai infrastruktūros reikalais arenos projekte nesirūpina (tai miesto reikalas), M. Regembalis konstatavo, kad mato šiuo aspektu rimtų problemų. Vėliau jis netgi pripažino, kad daugiaaukščio "Akropolio" garažo virš Karaliaus Mindaugo prospekto jis nepriėmęs už gryną pinigą, nes netikėjęs, kad "tokie dalykai" įmanomi.
Atrodo, jog prancūzų kompanija "Bouygues Batiment International" į Kauno sporto ir pramogų rūmų projektą žvelgia rimtai ir ketina tam pasitelkti geriausias architektūrines, technologines ir statybines pajėgas. Jei derybos dėl koncesijos sutarties pavyks, Kaunas greičiausiai gaus šansą turėti ne "ekonominės klasės", bet europinį, šiuolaikiškos architektūros ir įrangos statinį, galintį pretenduoti ir į naująjį miesto simbolį. Su viena sąlyga: jei nekils parapinis maištas prieš "svetimą" Kaunui projektą, o profesinės diskusijos neperaugs į "partizaninį karą" instancijų koridoriuose.
Didžiausios problemos liko
Žinoma, bendros bėdos, kurios lydi Kauno "Akropolio", daugiaaukščio garažo virš Karaliaus Mindaugo krantinės ir arenos Nemuno saloje projektus, niekur nedingusios. Tūriai griozdiški, per dideli šiai miesto daliai, eismo perspektyvos - nekokios, funkcinės komplikacijos miesto centre - neišvengiamos. Negana to, miesto valdžia net nebando tų problemų spręsti.
Liūdnai linksmai atrodė miesto galvų mykimas, kai architektas M. Regembalis elementariai paklausė, kas gi suplanuota likusioje (75 proc.) salos dalyje? "Nieko, - pagalvojo miesto strategas (pavardė redakcijai žinoma). - Mes pradedam nuo krašto ir įsisavinam, įsisavinam, įsisavinam..."
Almantas Bružas, Audrys Karalius
„Statybų pilotas“