Raudonos stabdžių lemputės kai priekyje nėra jokios kliūties – padažnėjęs reiškinys šių dienų gatvėse. Vairuotojai kerta per stabdžius pamatę „trikojais“ pramintus mobilius greičio matuoklius. Tiesa, toks manevras gali būti pavėluotas, nes modernios matuoklių akys automobilį fiksuoja kone šimto metrų atstumu, o fotografuoja jam priartėjus iki keliasdešimties metrų. Sostinėje trikojai įdarbinti šių metų sausį, tačiau pažeidėjų jau – šimtai.
„Maždaug apie 700 pažeidimų jau yra užfiksuota. Tai nėra mažai. Kadangi, kaip ir patys matot, Vilniuje, tose gatvėse, kur galima greičiau važiuoti, mūsų vairuotojai stengiasi greičiau važiuoti“, – sako viršininkas Dainius Šalomskas.
Tiesa, Vilniaus apskrities Kelių policijos valdybos viršininkas pripažįsta, kad rezultatai būtų gerokai įspūdingesni, jei pareigūnai nuspręstų taikyti vadinamąją nulinę greičio toleranciją. Dabar ji – net 21 kilometras per valandą.
„Jeigu mažintume toleranciją, tarkim, nuo 10 km/h, jų būtų labai daug. Kol kas tokių planų neturėjom, pradėsim nuo 21 km/h, kas dabar yra ir Vilniaus miesto stacionariuose greičio matuokliuose“, – pasakoja D. Šalomskas.
Visgi D. Šalomskas perspėja, kad tikrai bus akcijų, kai lazeriniai matuokliai fiksuos net ir menkiausią greičio pažeidimą. Nedrausmingus vairuotojus visoje šalyje siutina ne tik žvitrios trikojų akys, bet ir prietaisų mobilumas. Pareigūnai juos vis į kitą vietą pervežti gali kad ir kas pusvalandį, taigi pažeidėjus jie užklumpa netikėtai.
Internete vairuotojai ėmė netgi burtis į grupes ir žymėti, kur realiu laiku pastatyti matuokliai.
Vilniaus policija praneša, kad jau šios savaitės pabaigoje ir pati pradės informuoti žmones, kuriose miesto vietose reikėtų tikėtis trikojų. Sostinėje tokių vadinamųjų taškų gali būti per 20.
Dainius Šalomskas aiškina, kad tai privers vairuotojus tam tikruose ruožuose nuolatos prilėtinti greitį, o tai didins eismo saugumą.
„Pati pagrindinė – prevencijos priežastis. Kad žmonės žinotų, save kontroliuotų. Kad stengtųsi važiuoti greičiu, kuris yra nustatytas“, – teigia D. Šalomskas.
Kaune trikojų pasiekimai – irgi įspūdingi. Per pirmą savaitę čia fiksuota net tūkstantis pažeidimų, tiesa, čia greičio tolerancija kai kur nustatyta mažesnė nei sostinėje. O tai, jog tautiečiai sunkiai suvaldo potraukį spausti greičio pedalą, iliustruoja apibendrinti duomenys.
Štai pernai visoje Lietuvoje policija fiksavo net 175 tūkstančius greičio viršijimo atvejų. Neabejojama, kad atsiradus moderniems trikojams skaičiai gerokai išsipūs. O ar nuo to sumažės greitis keliuose – svarsto patys vairuotojai:
„Draudimais niekas nieko nelaimėjo pasaulyje. Kiek metų jau buvo – niekas nepasikeitė. Reikia, kad žmonės patys suprastų.“
„Gal ir gerai… Kas blogai… Vairuotojai laikosi saugaus eismo taisyklių ir geriau važinėja.“
„Gal reikia sukontroliuoti greitį, o blogai iš tos pusės, kad Vilniuj galbūt kamščiai prasidės, kai sukontroliuos greitį.“
„Dėl tų vietų, kur jie stovi… Šiokį tokį sąmyšį gali kai kuriems vairuotojams kelti.“
Beje, trikojų užfiksuoti vilniečiai pažeidėjai baudų paštu dar nesulaukė, nes dar normaliai neveikia jų registras. Tačiau policija užtikrina, kad informacija kaupiama ir nuobaudų pažeidėjai tikrai sulauks, tik kiek vėliau. Be to, ateityje trikojai atliks ir daugiau funkcijų.
„A juostą fiksuoti, yra galimybė raudoną šviesą fiksuoti, netgi pavojingą, chuliganišką vairavimą fiksuoti. Kol kas apsiribojam greičiu, o po to tobulėsim patys, tobulės pačių prietaisų naudojimo galimybės“, – kalbėjo D. Šalomskas.
Vilniaus apskrityje trikojų matuoklių yra septyni, visoje Lietuvoje iš viso – 37. Policijai modernus pirkinys atsiėjo beveik milijoną 300 tūkstančių eurų.